The artist
Can we understand the contemporary art market?
Abstract
The aim of this essay is to analyze the film "The Artist" directed by Gastón Duprat and Mariano Cohn (2008) and its close relationship with the Swedish film "The square" directed by Ruben Östlund (2017). Both feature films present the world of contemporary art from the market, where the artistic object is a commodity; creating a game of parallels between the economic value of the work of art and its symbolic value, making clear a territory where artistic creation and the artist are a minor element in a great neoliberal gear.
Downloads
References
Östlund, R. (Dirección). (2017). The square [Película]. Suecia.
(6 de julio de 2016). Recuperado el 17 de abril de 2019, de Mis Abogados: https://misabogados.com.mx/blog/que-es-el-fideicomiso-y-para-que-sirve/
Duprat, G., & Cohn, M. (Dirección). (2008). El artista [Película]. Argentina.
Entrevista con Andrés Duprat. (9 de septiembre de 2012). Recuperado el 5 de abril de 2019, de El ojo de cangrejo: https://www.youtube.com/watch?v=D7n-F_OJvT0
Gonzales Rosas, B. (29 de septiembre de 2012). Proceso. Recuperado el 17 de Abril de 2019, de https://www.proceso.com.mx/321162/coleccion-blaisten-a-favor-o-en-contra-del-arte-en-la-unam
Helguera, P. (2013). Manual de estilo del arte contemporáneo. Ciudad de México: Tumbona Ediciones.
Quaranta, M. (23 de mayo de 2014). Cine Divergente. Recuperado el 2 de Abril de 2019, de http://cinedivergente.com/ensayos/estudios/el-artista
Solorzano, L. (9 de julio de 2013). Canal 22. Recuperado el 4 de abril de 2019, de https://www.youtube.com/watch?v=zRdCxGOpinE
Solorzano, F. (23 de Noviembre de 2017). Cine Aparte . Recuperado el 10 de abril de 2019, de https://www.youtube.com/watch?v=PvtWa9PYP_4