The zoomorphic metaphors

Keywords: educational challenges, eco-dependency, zoomorphic metaphors, Pandemic

Abstract

Education in universities has changed since the pandemic broke out in the world. The artistic practices developed in the last year and a half have also had to adapt to new challenges. In this case, the artistic and educational research proposal was aimed at recovering in our language some popular sayings that allude to animals and are used as an insult. In this sense, the aim is for the student to become aware of the complexity of the environmental problems that we are experiencing and the interconnection that we maintain with the biota and that the posters designed by them allow the observer to reflect on the place that these species occupy in our environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J., Alcántara, A., y Álvarez, F. (2020). Educación y pandemia. Una visión académica, México: UNAM, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

De la Paz, K. (2019). “INTERNACIONALIZaRTE se presentó en el “Jardín de las Esculturas”. IVEC. Xalapa, Ver. México: Universo recuperado el 28 marzo 2021 de: https://www.uv.mx/prensa/cultura/internacionalizarte-se-presentara-en-el-jardin-de-las-esculturas

Giroux, H., Rivera, P., y Passeron, E. (2020 pp. 1-7.). “Consecuencias del cierre de escuelas por Covid-19 en las desigualdades educativas”, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9, 3e,

Gutiérrez J. M. (2018). Educatio ambientalis. Invitación a la educación ecosocial en el Antrpoceno, España: Bubok Publishing.

Leff, E. (2004). Racionalidad ambiental: la reapropiación social de la naturaleza, México: Siglo XXI.

Levy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual?, Barcelona: Paidós.

Malo, S., Gacel, J., y Marmolejo, F. (2020), “Impacto del COVID en la educación superior en México”, Revista de Educación Superior en América Latina., https://www.ses.unam.mx/curso2020/materiales/Sesion3/Marmolejo2020_ImpactoDelCovid19EnLaESDeMexico.pdf

Naciones Unidas. Covid-19 y educación superior: Educación y ciencia como vacuna contra la pandemia. Recuperado el 7 febrero 2021 de: https://www.un.org/es/impacto-acad,

OMS. (2020). Recuperado el 14 de febrero de 2021de: https://www.who.int/es/news/item/13-01-2020-who-statement-on-novel-coronavirus-in-thailand.

____ (2021). Recuperado: 8 de julio de 2021: https://www.who.int/es/news/item/30-06-2021-first-meeting-of-the-task-force-on-covid-19-vaccines-therapeutics-and-diagnostics,

Ordorika, I. (2020). “Pandemia y educación superior”, Revista de la Educación Superior, vol. 49, no. 194. Recuperado el 8 de julio de 2021 de: www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-2760202000020000,

Riechmann Fernández, Jorge. (2012). Interdependentes y ecodependientes. Ensayos desde la ética ecológica y (hacia ella), España: Proteus.

Silva-Cañaveral, S. J. (2011). “Los animales en el arte y la hibridación como fundamento para la exploración creativa”. Revista Nodo, Nº 10, Vol. 5, Año 5: 39-54, enero-junio. Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira.

UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la educación la ciencia y la cultura), IESALC (Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe) (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Recuperado el 7 de febrero de 2021 de: https://www.iesalc.unesco.org/,

UNAM. (2012). Gran diccionario náhuatl (en línea) Recuperado el 8 de julio de 2021 de: https://gdn.iib.unam.mx/

UNAM. (2020). “La educación superior en tiempos de pandemia”, Perseo, núm. 91, septiembre. Recuperado 18 de febrero 2021 de: http://www.pudh.unam.mx/perseo/la-educacion-en-tiempos-de-pandemia/

United Nations. (2020). Decisión 74/544 de la Asamblea General. Recuperado el 7 de febrero 2021 de: https://undocs.org/en/A/74/49%20(VOL.%20III),

____ Recuperado el 7 de febrero 2021 de: https://undocs.org/es/A/RES/74/270

Published
2023-01-05
How to Cite
Méndez López , J., Petrilli, A. J., Buzo Flores, M. G., & Cortes Valenti, M. (2023). The zoomorphic metaphors. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 11(21), 45-51. https://doi.org/10.29057/ia.v11i21.7905