Rafael Adame Gómez: new contributions on his life and work

Keywords: Rafael Adame, guitar concerto, composer, Mexico, mexican music

Abstract

This article aims to expose the little known and multifaceted musical activity of Rafael Adame Gómez in the composition, interpretation and teaching of Mexican academic music, with a historical approach to the guitar and its contexts in the first decades of the 20th century in our country. Taking as a starting point the documentation of previous musicological works that contain biographical reviews, academic training and representative events in Adame's musical career, new data about his life are located and his contributions as a precursor or innovator in the composition and interpretation for the guitar and his concerto for guitar and orchestra, in collaboration with some of the most outstanding musicians of his time. The analysis of the documentary sources is proposed as a comparative methodology for the interpretation of these musical events.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agea, F. (1948). 21 años de la Orquesta Sinfónica de México O.S.M. 1928-1949. México, D.F.

Arias Luna, E. (1954). El Violo y su importancia en la estructura del moderno cuarteto de cuerdas. (Tesis para obtener título de ejecutante violinista). Escuela Superior Nocturna de Música. México, D. F. .

Carrillo, J. (1913 y 1923). Pláticas musicales por Julián Carrillo de los conservatorios de México, Leipzig, Alemania y Gante, Bélgica. I y II volúmenes. México: A. WAGNER Y LEVIEN.

Carrillo, J. (1949). Problemas de estética musical. México: Imprenta Universitaria.

Carrillo, J. (1955). México en la cultura musical del mundo. México: Sonido 13.

Carrillo, J. (1967). Errores universales en música y física musical. México: Seminario de Cultura Mexicana.

Directorio del profesorado del sindicato de filarmónicos. (15 de mayo de 1926). Periódico "Arte"(2), pág. 14.

Estrada, J. (1984). La música de México. I Historia. 4. Periodo Nacionalista (1910 a 1958). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Free Library of Philadelphia. (2016). Obtenido de Colección Fleisher: https://know.freelibrary.org/Record/159527

Free Library of Philadelphia: Concertino #3 Estilo Mariachi. Número de Clasificación: 985M ENTIRE WORK. (16 de 01 de 2020). Obtenido de https://know.freelibrary.org/Author/Home?author=Adame%2C+Rafael%2C+1905-

Free Library of Philadelphia: Concertino#1. Número de clasificación: 988M ENTIRE WORK. (16 de 01 de 2020). Obtenido de https://catalog.freelibrary.org/Author/Home?author=Adame%2C+Rafael%2C+1905-

Free Library of Philadelphia: Concerto for guitar and chamber orchestra. Número de Clasificación: U-4138 SCORE ONLY. (16 de 01 de 2020). Obtenido de https://know.freelibrary.org/Record/1596527

Galván, G. (21 de 11 de 2020). The Edwin A. Fleisher Collection of Orchestral Music: Latin American Orchestral Works. 2016-2017. Obtenido de Free Library of Philadelphia: https://libwww.freelibrary.org/assets/pdf/fleisher/Latin-American-works.pdf

Gómez, R. A. (11 de septiembre de 1904). Acta de nacimiento. Autlán de Navarro, Jalisco, México: Oficialía #1 del Registro Civil.

Guerrero, H. (1990). Los guitarristas clásicos de México. Torreón, Coahuila: Editorial del Norte Mexicano.

Hernandez-Hidalgo, O. (2000). Catálogo interactivo del archivo Julián Carrillo. San Luis Potosí, México: Ponciano Arriaga.

Kohl S., R. C. (2011). Octaviano Yáñez: Antología de arreglos y composiciones para guitarra. Xalapa, Veracruz, México: Instituto Veracruzano de la Cultura.

Lora, M. E. (2008). Raices y vuelos en la renovación musical. Los congresos nacionales de música (1926, 1928). En M. E. Lora, Preludio y fuga. Historias trashumantes de la Escuela Nacional de Música de la UNAM (págs. 135-136). Ciudad de México: Plaza y Valdés Editores.

Los premiados en los concursos musicales. (abril y mayo de 1928). Periódico "Arte"(18), pág. 2.

Madrid, A. (1997). Rafael Adame y el primer concierto para guitarra y orquesta del siglo XX. Obtenido de Guitar and Lute Issues: http://www.guitarandluteissues.com/madrspan.htm

Madrid, A. (2000). Rafael Adame. Concierto clásico for guitar and orchestra. (Texto incluido en la edición impresa de la partitura). Columbus, Ohio: Editions Orphée, Inc.

Medina, L. E. (2000). Crónicas de Autlán de la Grana, Jalisco. Guadalajara, Jalisco, México: Universidad de Guadalajara.

Navarro, J. (julio-diciembre de 2011). Nuevos aportes a la música para guitarra de Julián Carrillo. Heterofonía, XLIII (145), 37-68.

Navarro, J. L. (agosto de 2001). La música para guitarra de Julián Carrillo. Resonancia (3), 4-5.

Pareyón, G. (2007). Diccionario enciclopédico de música en México. Guadalajara: Universidad Panamericana.

Prat, D. (1934). Diccionario de guitarristas. Buenos Aires: Casa editorial Romero y Fernández.

Ramírez Godoy, G. (2004). La guitarra clásica en Guadalajara. Guadalajara, Jalisco, México: Benemérita Sociedad de Geografía y Estadística del Estado de Jalisco.

Ramírez-Estrada, A. (2020). La guitarra séptima mexicana. El instrumento representativo olvidado de México. Ciudad de México: Ediciones del Lirio.

Ramos Altamira, I. (2005). Historia de la guitarra y los guitarristas españoles. España: Editorial club universitario.

Rodríguez Maciel, A. (2018). Tiempo, ciudad y guitarra. Ensayo sobre el surgimiento de la guitarra clásica en México. México: Edición del autor.

Romero, J. (febrero de 1948). Músicos mexicanos. Carnet Musical, III (11), págs. 5-6.

Romero, J. C. (1993). Efemérides de la música mexicana (Vol. I). México, D.F.: CENIDIM.

Saloma, D. (15 de agosto de 1930). Actividades musicales de la república. (G. B. Fóster, Ed.) Música. Revista Mexicana, I(5).

Slonimsky, N. (1945). Music of Latin America. New York: Thomas Y. Crowell Company.

Published
2022-07-05
How to Cite
Ramírez Estrada, A. J. (2022). Rafael Adame Gómez: new contributions on his life and work. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 10(20), 27-34. https://doi.org/10.29057/ia.v10i20.8941