Crazy house, interactions in dance teaching
Abstract
Reflections about the teaching practice in dance in a case study. The interactions between the teacher and the educational actors were reviewed. It is recognized that identity is expressed in a dynamic and historicized way. The art teacher conducts himself in differentiated facets, of which we distinguish three: the first is characterized by pursuing investigative objectives about the students, the context and learning; the second focuses on achieving artistic goals and the third on educational aspects per se. Understanding teaching in this way allows us to understand the particular forms of teaching the dance and artistic discipline to lay down lines of reflection that allow teachers to define their identity and improve practice.
Downloads
References
Andrade, Romero, Rocha, Monroy (2017). Docencia reflexiva como proceso de comunicación y construcción identitaria de sujetos de la educación. México: COMIES Recuperado de: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/simposios/1937.pdf
Bárcena, F. (2005). El sentido de una práctica educativa. En La experiencia reflexiva en educación (pp. 87-142). Barcelona, España: Paidós.
Day, C. (2007) Pasión por enseñar, la identidad personal y profesional del docente y sus valores, Madrid: Narcea
Goffman, E. (1970) Ritual de la interacción. Argentina: Tiempo Contemporáneo
Hernández. F. (2008) La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. España: Siglo XXI
Irwin, R. (2013) La práctica de la a/r/tografía. Revista Educación y Pedagogía. 25 (pp. 65-66) (pp. 106-113) Medellín: Universidad de Antioquia
Sánchez, T. (2014). La formación de coreógrafos, La enseñanza de la creatividad en una escuela superior del INBA. (Tesis de Licenciatura en Psicología) México: Facultad de Psicología UNAM
Sanchez, T. (2020) Alas de Fénix, El taller de arte en la Primaria Cristóbal Colón. (Tesis de Maestría en Desarrollo Educativo) México: UPN-CENART
Van Manen, M. (1998). La práctica de la pedagogía. En El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. (pp. 97-135). Barcelona, España: Paidós.
Dilla T, Valladares A, Lizán L, Sacristán JA. Adherencia y persistencia terapéutica: causas, consecuencias y estrategias de mejora. Aten. Primaria 2009; 41(6): 342–48.