Digital literature review of evaluative instruments for virtual learning modality

Keywords: Virtual modality, Learning, Instruments, Evaluation

Abstract

This paper shows a digital literature review on the state of the art on evaluative instruments for virtual learning modality, the purpose was to search the digital literature of scientific articles in the last 5 years; to show the most used and the most relevant results of the selected investigations, in the methodology a documentary technique was carried out with the selection of the indexed scientific texts; which were analyzed showing the results which evince that the most used instruments are the questionnaire and the digital literature review from a quantitative approach, being the questionnaire the predominant instrument, on the other hand, no texts with qualitative evaluation instruments were found. Therefore, it is concluded that the evaluation of the virtual modality through mixed and qualitative instruments is necessary to understand the object of study from different perspectives and have a broader and more complete panorama.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. S., Abirami, R. M., Gitwina, A., & Varthana, C. (2021). Assessment of Academic Performance with the e-mental health interventions in virtual learning environment using Machine learning Techniques: A Hybrid approach. Journal of Engineering Education Transformations, 34, 79-85.

Amaro de Chacín, R., & Chacín-Amaro, R. (2017). La evaluación en el aula virtual. Voces De La Educación, 2(3), 3.

Ambawati, R., Putri, E. K., Rahayu, D. A., & Khaleyla, F. (2021). Science online learning during the covid-19 pandemic: difficulties and challenges. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1747, No. 1, p. 012007). IOP Publishing.

Aramendiz, V. R. R., & Córdova, K. E. G. (2019). Decisiones en evaluación: ambientes virtuales de posgrado, un estudio ex post-facto. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(59).

Baker, M., & Chick, H. (2006). Pedagogical content knowledge for teaching primary mathematics: A case study of two teachers.

Battaglia, N., Neil, C., De Vincenzi, M., & Beltramino, J. P. (2019). UAI case: desarrollo y evaluación de competencias en la ingeniería de software en un entorno virtual de aprendizaje colaborativo. In XXI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2019, Universidad Nacional de San Juan).

Bautista, I., Carrera, G., León, E., & Laverde, D. (2020). Evaluación de satisfacción de los estudiantes sobre las clases virtuales. Minerva, 1(2), 5-12.

Bottini, S., & Gillis, J. (2021). Use of an Online Training with Virtual Role Play to Teach Preference Assessment Implementation. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 1-15.

Calvo, G. & Vélez, A. (1992). Análisis de la investigación en la formación de investigadores. Bogotá: Universidad de la Sabana.

Das, L., & Sharma, M. (2020). Case Study: Use of MOODLE to Improve Teaching Learning Process in Control System Engineering. Journal of Engineering Education Transformations, 33(3), 43-47.

De Ponti, R., Marazzato, J., Maresca, A. M., Rovera, F., Carcano, G., & Ferrario, M. M. (2020). Pre-graduation medical training including virtual reality during COVID-19 pandemic: a report on students’ perception. BMC medical education, 20(1), 1-7.

Durán, J. A. (2018). Diseño, implementación y evaluación de un ambiente virtual de aprendizaje para el apoyo a la enseñanza de radiología a estudiantes de medicina. Departamento de Imágenes Diagnósticas.

Fernández, J. M., & Pedrero, E. F. (2008). Construcción de instrumentos de medida para la evaluación universitaria. Revista de investigación en educación, 5(1), 13-25.

Fiangga, S., Palupi, E. L. W., Hidayat, D., Prihartiwi, N. R., & Siswono, T. Y. E. (2021). Development of digital learning resources for realistic mathematics education in supporting virtual learning during covid-19. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1747, No. 1, p. 012027). IOP Publishing.

García-Garro, A. J., Ramos-Ortega, G., De León-Ponce, M. D., & Olvera-Chávez, A. (2007). Instrumentos de evaluación. Revista mexicana de anestesiología, 30(3), 158-164.

García, E. A. P., & Cázares, R. A. A. (2020). Orientación de la competencia digital del profesor universitario en las propuestas de integración de TIC. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e905-e905.

Hamilton, D., Mckechnie, J., Edgerton, E., & Wilson, C. (2020).Immersive virtual reality as a pedagogical tool in education: a systematic literature review of cuantitative learning outcomes and experimental design. J. Comput. Educ, 8 (1), 1–32.

Ibáñez, J. C., Sáiz, M. S. I., & Gómez, G. R. (2018). Propuesta metodológica de evaluación para evaluar competencias a través de tareas complejas en entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 159-184.

Inzunza Melo, B. C., Garbiñe Márquez Urrizola, C., & Duk Palacios, M. S. (2019). Evaluación del curso virtual de Genética Humana en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Educación Médica Superior, 33(3).

Kingsbury, I. (2020). Online Learning: How Do Brick and Mortar Schools Stack up to Virtual Schools? Working Paper 2020-4. EdChoice.

Marciniak, R. (2017). Propuesta metodológica para el diseño del proyecto de curso virtual: aplicación piloto. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 74-95.

Marciniak, R., & Sallán, J. G. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238.

Martínez, J. (2003). Formato para construir referencias documentales bajo el sistema “Harvard”. México: Universidad Iberoamericana. Departamento de Comunicaciones.

Matosas-López, L., Aguado-Franco, J., & Gómez-Galán, J. (2019). Constructing an instrument with behavioral scales to assess teaching quality in blended learning modalities. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 8(2), 142-165.

Mercado Borja, W. E., Guarnieri, G., & Luján Rodríguez, G. (2019). Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje (Analysis and Evaluation of Interactivity in Virtual Learning Environments). Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20).

Mora-Vicarioli, F. (2019). Estado del arte de la evaluación de los aprendizajes en la modalidad del e-learning desde la perspectiva de evaluar para aprender: precisiones conceptuales. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 10(1), 58-95.

Patiño, R. G. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿Análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos?. Revista folios, (44), 165-179.

Quesada, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia “en línea”, Revista de Educación a Distancia (RED). Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/24291

Reyes, C. E. G. (2020). Reducción de obstáculos de aprendizaje en matemáticas con el uso de las TIC. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e697-e697.

Rincón, O. I. C., Castellanos, L. A. M., & Villa, J. J. B. (2019). IMPORTANCIA DE LA MEDICIÓN Y EVALUACIÓN DE LA USABILIDAD DE UN OBJETO VIRTUAL DE APRENDIZAJE - Importance of measuring and evaluating the usability of a virtual learning object. Panorama, 13(25), 23-37.

Rotger, B. (1990). Evaluación formativa. Madrid: Cincel.

Salinas, D. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Barcelona: Graó.

Serrano, E. L., & Villafaña, A. D. H. (2020). Desarrollo de un cuestionario de evaluación de la competencia docente en línea. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 307-328.

Shamsaee, M., Ahmadian, L., Farokhzadian, J., & Fatehi, F. (2021). Assessing the effect of virtual education on information literacy competency for evidence-based practice among the undergraduate nursing students. BMC Medical Informatics and Decision Making, 21(1), 1-11.

Steehler, A. J., Pettitt-Schieber, B., Studer, M. B., Mahendran, G., Pettitt, B. J., & Henriquez, O. A. (2020). Implementation and Evaluation of a Virtual Elective in Otolaryngology in the Time of COVID-19. Otolaryngology--Head and Neck Surgery.

Wang, M., Kirschner, P. A., Spector, J. M., & Ge, X. (2018). Computer-based learning environments for deeper learning in problem-solving contexts. Computers in Human Behavior, 87, 403-405.

Zanevsky, N. (2016). Four critical questions to help you set your student learning objectives.

Zwart, D. P., Goei, S. L., Noroozi, O., & Van Luit, J. E. (2021). The effects of computer-based virtual learning environments on nursing students’ mathematical learning in medication processes. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16(1), 1-21.

Published
2021-08-05
How to Cite
Gómez-Acosta, E. I., Lagunes-Domínguez, A., & Torres-Gastelú, C. A. (2021). Digital literature review of evaluative instruments for virtual learning modality. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 9(Especial), 68-73. https://doi.org/10.29057/icbi.v9iEspecial.7462