Gamified extended reality in the teaching of natural sciences
Abstract
Recently, modern education has had to face a change in its paradigms and definitions, forcing both teachers and students to get in touch with the most recent advances in technology in order to give continuity to the acquisition of knowledge. Traditional technologies mixed with emerging ones have helped for at least 2 years to keep the learning process going, incorporating new ones and resizing others, converging on a new approach to digital transformation where technologies such as virtual reality and augmented reality, they are presenting a boom motivated by the need to improve attention to students to help them achieve their goals and achieve meaningful learning. In this article, a methodological development proposal and the results of the evaluation with the ISO/CEI TR 9126-3:2003 standard are presented, to a prototype of a tool for teaching Natural Sciences, aimed at basic education students. The project is an educational application developed with Mixed Reality modeling techniques under a gamified approach.
Downloads
References
Bautista, L., Bautista, L., & Mayorga, H. (2021). Uso de la Realidad Virtual y la Gamificación como Herramientas de Apoyo en el Aprendizaje Basado en Proyectos con enfoque Interdisciplinario. Encuentro Internacional de Educación en Ingenieria ACOFI (págs. 1-12). Bucamaranga, Colombia: Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniaría (ACOFI).
Claros, D.-C., Millán, E.-E., & Gallego, A. (2020). Use of Augmented Reality and M-Learning. Revista Facultad de Ingeniería, 29(54), 121-129. doi:https://doi.org/10.19053/01211129.v29. n54.2020.12264
Colorado, B., & Navarro, R. (2012). La usabilidad de las TIC: una visión didáctica y tecnológica. Investigación de Ciencias y Sustentabilidad (CICS). Obtenido de ISSN; ISSN 2169-6160
Contreras, R. (2016). Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancias, 19(2), 27-33. doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.19.2.16143
Contreras, R., Contreras, R., & Eguia, J. L. (2016). Gamificación en aulas universitarias. Barcelona: Institut de la Comunicació (InCom-UAB), Universitat Autónoma de Barcelona.
Diaz, L., Tarango, J., & Romo, J. R. (25 de 03 de 2020). Realidad Virtual en procesos de aprendizaje en estudiantes universitarios: motivación e interés para despertar vocaciones científicas. Cuadernos de Documentación Multimedia, 31, e68958. https://doi.org/10.5209/cdmu.68958.
Garcia, C., Cabrera, P., & Torres, G. (2021). "Gamificación del Aprendizaje con Realidad Mixta, Caso de Estudio: Materia de Ciencias Naturales para Niños de 5to. Grado de Primaria", Informe del proyecto computacional, Informe final de proyecto computacional para la Licenciatura en Ciencias C. UAEH. Mineral de la Reforma Hidalgo: Universidad Autónoma del Estado de HIdalgo.
Garcia, G., Polvo, Y., Jose, H. J., Maria, S., Bautista, H., Collazos, C., & Julio, H. (2019). Medición de la usabilidad del diseño de interfaz de usuario con el método de evaluación heurística: dos casos de estudio. Revista Colombiana de Computación, 20(1), 23-40. doi:https://doi.org/10.29375/25392115.3605
Guzmán, M. Á., Escudero, A., & Canchola, S. L. (7 de 08 de 2020). “Gamificación” de la enseñanza para ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas: cartografía conceptual. Sinéctica. Sinéctica, 654-655. doi:https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-002
ISO, 9.-1. (2018). Ergonomics of human-system interaction — Part 11: Usability: Definitions and concepts. International Standar Organization.
Morales, C., Zozaya, R. G., Rojo, A., & Torres, A. (10 de 1 de 2016). Laboratorios virtuales como alternativa para el desarrollo de competencias pprofesionales. Revista Iberoamedicana de Producción Académica y gestón Educativa, 2(4), 101-112. Obtenido de https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/376
Moreno, N.-M., Levia, J.-J., & Terron, A. (2015). Mobile learning, Gamificación y Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje. International Jpurnal of Educational Research and Innovation.
Nielsen, J. (2005). Usability Engineering. San Francisco; ISBN 0-12-518406-9: Morgan Kaufman.
Ortiz, A. M., Jordán, J., & Agredal, M. (23 de 04 de 2018). Gamificación en educación: una panorámica. SciELO brasil Educação e Pesquisa, 44. doi:http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201844173773
Ramirez, K. (2017). Interfaz y experiencia de usuario: parámetros importantes para un diseño efectivo. Revista Tecnología en Marcha, 30(5), 49-54. doi:http://dx.doi.org/10.18845/tm.v30i5.3223
Toala, J., Arteaga, J., Quintana, J., & Santana, M. (2020). La Realidad Virtual como herramienta de innovacion educativa. Episteme Koinoia, 3(5), 240-257. doi: DOI:10.35381/e.k.v3i5.835.
Torres, G. A., Franco, A., Gutierrez, M. d., & Suarez, A. (2017). Metodología para el modelado de sistemas de realidad virtual para el aprendizaje en dispositivos móviles. Pistas educativas, 519-532. Obtenido de http://www.itcelaya.edu.mx/ojs/index.php/pistas/article/view/1054/908
Unity. (2021). Plataforma para el desarrollo en tiempo real para video Juegos. Obtenido de https://store.unity.com/products/unity-pro?gclid=Cj0KCQjw16KFBhCgARIsALB0g8JXUCS5kTuHW9pMz4WsFkMbm5E5r_XJK_iTjAuBERHOeOonO_xsplQaAjrtEALw_wcB