Security related digital competency frameworks for educators
Abstract
The purpose of this paper is to review the literature on different digital competency frameworks related to educators security. For this purpose, the selection of international frameworks, consolidated and issued by institutions or governments, was considered. Subsequently, their structure and/or dimensions related to security issues were analyzed. Seven frameworks were identified as compliant, so each of them and the competencies they propose were described. As a result of this review, it is concluded that most of the frameworks propose the safe use of technology, advising students to adopt safe, legal and ethical practices when using digital tools. As a result, the need to strengthen learning about protection and privacy measures through innovative strategies that seek to encourage teachers for their proper appropriation is highlighted.
Downloads
References
Foro Económico Mundial (FEM). (2021). The Global Risks Report 2021. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2021
Fernández-Cruz, F., y Fernández-Díaz, M. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales, Comunicar, 46, 97-105.
DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10 |
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del profesorado (INTEF).(2017). Marco Común de Competencia Digital Docente, Revista Iberoamericana de educación a distancia, 21(1), 369-370.
International Society for Technology in Education. (2017). Estándares nacionales (EEUU) de tecnologias de información y comunicación (TIC) para docentes ISTE
Medina, L.(2017). Criptografía y mecanismos de seguridad. Bogotá D.C., Fundación Universitaria del Área Andina.
Ministerio de Educación Nacional de Chile. (2011). Competencias y Estándares TIC para la profesión docente. Santiago de Chile.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2013). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional Docente. Colombia
Secretaría de Comunicaciones y Transportes (SCT). (2019). Marco de Habilidades Digitales. México.
Torres-Hernández, N., Pessoa, T., y Gallego-Arrufat, M. J. (2019). Intervención y evaluación con tecnologías de la competencia en seguridad digital. Digital Education Review 35, 111-129.
Trujillo, F., Álvarez, D., Rodríguez, R., y García San Martín, M. (2020). Aprender y educar en la era digital: marcos de referencia. Madrid: Fundación ProFuturo.
UNESCO. (2019). Estándares de competencias de los docentes en materia de TIC.,1-64, https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/marccompetencias-docentes