Use of electronic media as a teaching strategy to generate a dynamic and interactive learning

  • Luz Arely Monroy González Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
  • Luz Eloisa Mendoza Hernández Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
  • Hugo Alarcon Acosta Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Keywords: E-learning, Types of e-learning, Learning styles, M-Learning

Abstract

Currently there are various types of electronic education, which can provide benefits depending on the sector to which they want to apply. Based on this statement, we consider that it is important to know what type of learning is the one that students prefer this in order to obtain better results in the learning process. To achieve this purpose, a survey was applied to a representative sample of students who attend the second semester of high school (baccalaureate), which showed results about the importance that students give to electronic media as tools for dynamic and interactive learning. To address the issue, in this research report we present part of these results and prior to that, we address the relevance of the topic at present and we show a conceptual review about the types of electronic learning, which also served as the basis for the derivation of conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benito-Osorio, Diana. “Aprendizaje en el entorno del e-learning: estrategias y figura del moderador”. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2009.

De Benito, B (2000). Herramientas para la creación, distribución y gestión de cursos a través de Internet. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 12. Disponible en http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec12/PDF/deBenito.pdf consultado: 28 febrero, 2019.

DocTutor. 2015. http://www.doctutor.es/2011/12/02/ideas-y-reflexiones-en-educacion-medica-diciembre-2011/ consultado: 15 enero, 2019).

Granić, A., Ćukušić, M., & Walker, R. mLearning in a Europe-wide network of schools. Educational Media International, 2009: 167–184.

INSPIRATICS. “¿El móvil en el aula? Ideas, ventajas, retos y posibilidades”. (sin fecha), disponible en: https://www.inspiratics.org/es/recursos-educativos/el-movil-en-elaula-ideas-ventajas-retos-y-posibilidades (consultado: 20 de febrero, 2019).

Mella, P. O., Narváez, C. G., & Buhring Bonacich, K. “Valoración del mlearning en el proceso de aprendizaje de estudiantes de la Salud”. Revista Cubana de Educación Media Superior, 2016: 372–381. Disponible en: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=122959261&site=ehost-live consultado: 24 de febrero, 2019.

Moll, Santiago. “Tipos de aprendizajes electrónicos para aplicar dentro y fuera del aula”. Educación 3.0. Disponible en: https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/tipos-deaprendizajeselectronicos/97794.html?fbclid=IwAR16__obqGivRqyVsIr3PcuSvW_j_h9okzaCEHh_Qo3N332etkA0Hy4nyDA consultado: 01 enero, 2019.

Moll, Santiago. “Tres tipos de aprendizaje electrónicos para la escuela del siglo XXI”. 2016. Disponible en: https://www.mesaticfid.cl/tres-tipos-de-aprendizaje-electronicos-para-la-escuela-del-siglo-xxi/ consultado: 22 de febrero, 2019).

Pérez, M., & Delgado, A. “Medios Móviles Emergentes en la Enseñanza de Lenguas”, pp.114-128. Revista de Investigación Social. Prisma Social Nº 20, marzo 2018.

Pérula de Torres, Luis A. “El aprendizaje electrónico (e-learning, b-learning)”. (2 de diciembre, 2011). Disponible en: https://www.doctutor.es/.../ideas-y-reflexiones-en-educacion-medica-diciembre-2011/ consultado: 15 enero, 2019).

Santiago, Raúl. (2015) “9 Maneras de utilizar Dispositivos Móviles en el aula”. The Flipped Classroom. 2015. Disponible en: https://www.theflippedclassroom.es/9-maneras-de-utilizar-dispositivos-moviles-en-el-aula/ consultado: 18 febrero, 2019.

Published
2019-06-05
How to Cite
Monroy González, L. A., Mendoza Hernández, L. E., & Alarcon Acosta, H. (2019). Use of electronic media as a teaching strategy to generate a dynamic and interactive learning. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 7(14), 44-50. https://doi.org/10.29057/icshu.v7i14.4098