Incidence of virtual social networks in the development of global citizenship in high school students from Hidalgo

Keywords: Citizenship, global citizenship, high school students, survey, focus group

Abstract

The objective of the article that is presented is to show the importance of virtual social networks and the use, especially social, that young high school students from Hidalgo make in the construction of global citizenship. To account for this, an investigation was carried out, whose methodology was mixed, that is, quantitative through a survey, and qualitative through 3 focus groups. The questionnaire addressed the following topics: connectivity, use of social networks, activities in them, reactions and perspectives. The focus groups attended three blocks: social networks, politics and citizenship, citizenship and global citizenship. The main findings found were that the use of social networks among young people is widespread, especially in entertainment pages, reacting and disseminating approximately half of those surveyed to human rights issues, and to a lesser extent they use them to discussion and social activism, despite the fact that the majority consider that they generate dynamics of social mobilization, global solidarity, critical thinking and that they can help generate a more democratic society. These data extracted from the survey data analysis are complemented with the information obtained in the qualitative phase of the study. Of them, it stands out that the participants meant social networks mainly as: refuge, virtual universe, coexistence center, ordered chaos; they recognize that its use has changed the way people relate to each other and communicate, as well as their self-perception and the perception they have of others and of society; maintain an ambivalent position regarding the type of citizenship to which they ascribe, containing elements of the liberal -legal bond-, republican -citizen participation- and community -belonging to a community-, as well as a more cosmopolitan one that they identify with the possibilities that social networks offer. The main conclusions were that high school students from Hidalgo often use social networks, they are important in their daily lives, they know their scope and possibilities of information, and dissemination of social and mobilization issues, they also recognize their democratizing capacity and the formation of a global citizenship, although few indicate that they participate actively in it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benéitez, Jorge (2010) “La ciudadanía cosmopolita de Martha Nussbaum” Daimon Revista Internacional de Filosofía, Suplemento 3, pp. 347-354. Bogotá: Universidad Central.

Chomsky, Noam & Dieterich, Heinz (1995) La sociedad global. Educación, mercado y democracia. México D.F.: Contrapuntos.

Del Barrio, Ángela & Ruiz, Isabel (2014). “Los adolescentes y el uso de las redes sociales” en: INFAD revista de psicología, Vol. 3, núm. 1, pp. 571-576. Badajoz, España: Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educación de la Infancia, Adolescencia y Mayores.

Feixa, Carles (2000) “Generación @ La juventud en la era digital” en Nómadas, núm. 13, pp. 75-91. Bogotá: Universidad Central.

Guichot Reina, Virginia (2015) “El enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum y sus consecuencias educativas: hacia una Pedagogía socrática y pluralista” en: Teoría de la educación, núm. 27, pp. 45-70. Sevilla: Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social.

Giddens, Anthony (1996) “Modernidad y autoidentidad” en: Josetxo Beriain (comp.) Las consecuencias perversas de la modernidad. Modernidad, contingencia y riesgo, pp. 33-72. Madrid: Anthropos.

Held, David (1990) “¿Qué debería significar hoy en día la democracia?” en: David Held, Modelos de democracia, pp. 321-407. Madrid: Alianza Editorial.

Held, David (2008) “Redefinir la gobernabilidad global: ¡Apocalipsis cercano o reforma!” en: Animal Político, Vol. 21, núm. 62, pp. 58-74. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Instituto Federal de Telecomunicaciones (2021) “Servicio fijo de acceso a Internet” [En línea] https://bit.ift.org.mx/BitWebApp/descargaArchivos.xhtml [20 de marzo de 2022].

Instituto Federal de Telecomunicaciones (2020) “Uso de las TIC y Actividades por Internet en México: Impacto de las Características Sociodemográficas de la Población (Versión 2019)” [En línea] http://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/estadisticas/usodeinternetenmexico.pdf [20 de julio de 2022].

Krauskopf, Dina (2004). “Comprensión de la juventud. El ocaso del concepto de moratoria psicosocial” en: Jóvenes, Revista de Estudios sobre Juventud, Año 8, núm. 21, pp. 26-39. México D.F.: Universidad Veracruzana.

Marshall, Thomas Humprey & Bottomore, Tom (1998) Ciudadanía y clase social. Madrid: Alianza.

Martínez, Rubén (2014) “Internet y política (versión 1.0): política para la Red, política con la Red, política desde la Red” en: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Jóvenes, Internet y Política, pp. 64-95. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).

Mesa, Manuela (2011). “Reflexiones sobre el modelo de las Cinco Generaciones de Educación para el Desarrollo” en: Revista Internacional sobre investigación en educación global y para el desarrollo, Nº. 0, pp. 161-167.

Mier, Raymundo (2006). “Vértigos de la opacidad. Tiempos y experiencia en el régimen tecnológico” en: Tramas, subjetividad y procesos sociales, núm. 25, pp. 13-39. México D.F.: Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Xochimilco.

Organismo Internacional de Juventud para Iberoamérica (2015) “Insumos para el anteproyecto del Plan Integral de Gestión. Aproximación a las realidades de las personas jóvenes en Iberoamérica y al tema de juventud” [En línea] https://oij.org/wp-content/uploads/2017/10/1.-SÍNTESIS-INVESTIGACIÓN.pdf [29 de marzo de 2022].

Ortiz, Manuel & Vargas, Yazmín (2011) “Escenarios culturales de los jóvenes y participación ciudadana” en: Culturales [online], Vol. 7, núm. 14, pp. 125-158. Baja California: Universidad Autónoma de Baja California. Instituto de Investigaciones Culturales.

Pérez, Cristina (2002) “Sobre la metodología cualitativa” en: Revista Española de Salud Pública, Vol. 76, núm. 5, pp. 373-380. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.

Reguillo, Rossana. (2020). Emergencia de culturas juveniles estrategias del desencanto. México D.F. Norma- Cultura Libre.

Roura, Antonio (2020). “La elaboración del concepto de ciudadanía global en organizaciones e instituciones internacionales.” En Díaz-Salazar Rafael, Ciudadanía global. Una visión plural y transformadora de la sociedad y de la escuela, pp. 35-42. España: Fundación SM.

Rovira, Guiomar (2017) Activismo en red y multitudes conectadas. Comunicación y acción en la era de Internet. México D.F.: UAM-Xochimilco, Icaria.

Winocur, Rosalia (2006) “Internet en la vida cotidiana de los jóvenes” en: Revista Mexicana de Sociología, Vol. 68, núm. 3, pp. 551-580. México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.

Wittrock, Björn (2007). “La modernidad: ¿una, ninguna o muchas? Los orígenes europeos y la modernidad como condición global” en: Josetxo Beriain y Maya Aguiluz Ibargüen (coord.) Las contradicciones culturales de la modernidad, pp. 287-318. Madrid: Anthropos.

Published
2022-12-05
How to Cite
Taguenca Belmonte, T. B., & Gamero Palafox, R. L. (2022). Incidence of virtual social networks in the development of global citizenship in high school students from Hidalgo. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 11(21), 1-12. https://doi.org/10.29057/icshu.v11i21.8915