Educational innovation and gamification

Keywords: School, teaching, learning, educational innovation, gamification, motivation, commitment, academic performance, skills, game, challenges

Abstract

Educational innovation involves the implementation of new ideas, methods, technologies or approaches in the educational field with the purpose of improving the quality of teaching, learning and educational results.

Gamification is an innovative tool to motivate, engage and educate people in different contexts, it is the use of game elements and mechanics in non-gaming contexts in order to motivate, engage and improve student participation in various activities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casaus, F. G., Muñoz, J. F. C., Sánchez, J. M., & Muñoz, M. C. (2020). La gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación teórica. Educación física y deporte: Revista Digital de Investigación en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 1(1), 16-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7643607

García-Casaus, F., Cara-Muñoz, J. F., Martínez-

Sánchez, J. A., & Cara-Muñoz, M. M. (2021). La gamificación en el aula como herramienta motivadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Logía, educación física y deporte, 1(2), 43-52.https://logiaefd.com/wp- content/uploads/2021/02/5.pdf

Oda-Domínguez, H. (2020). La gamificación: una revisión sistemática y proyecto innovador con relación a la motivación y percepción subjetiva del esfuerzo. Trabajo Fin de Máster. Universidad de la Laguna. Tenerife, España. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/19788

Paladines, L. J. G., & Mediavilla, C. M. Á. (2021). Gamificación como estrategia de motivación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 329-349. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/19788

Palacios Núñez, M. L., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5),134-145. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000500134

Pascual, R., Villa, A., & Auzmendi, E. (1993). El liderazgo transformacional en los centros docentes. Editorial Mensajero. Bilbao, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=153504

Published
2024-07-05
How to Cite
Contreras Basurto, A., Valenzuela Ramírez, S. G., & Rivera Landeros, E. A. (2024). Educational innovation and gamification. Ingenio Y Conciencia Boletín Científico De La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 11(22), 153-156. https://doi.org/10.29057/escs.v11i22.12576