Impact of marijuana use on school performance
Abstract
This qualitative article investigates the impact of marijuana use on school performance through the perceptions of students at a public university in the state of Hidalgo. Through semi-structured interviews, a set of data was collected on how students perceive the influence of marijuana on their cognitive abilities, motivation, attention and memory, as well as on their social interactions and academic behavior. The findings reveal an interaction between marijuana use and school performance, influenced by individual, contextual, and social factors. While some participants reported some negative effects, such as decreased concentration and school performance, others described moderate use as a strategy to manage study-related stress and anxiety. The thematic analysis underscores the importance of considering the social and emotional context in which marijuana is used, suggesting that the impact on school performance cannot be understood in isolation from these factors.
Downloads
References
Cáceres, D., Salazar, I., Varela, M, & Tovar, J. (2006). Consumo de drogas en jóvenes universitarios y su relación de riesgo y protección con los factores psicosociales. Universitas Psychologica,5(3),521-534. https://www.redalyc.org/pdf/647/64750308.pdf
Celorio, Y., & Chávez-Vera, M. D. R. (2024). Tipologia de consumo de drogas en adolescentes y su influencia en el rendimiento académico. Psicología UNEMI, 8(14), 90-103. https://doi.org/10.29076/issn.2602- 8379vol8iss14.2024pp90-103p
Centro Para el Control y la Prevención de Enfermedades. (2021). La marihuana y la Salud Pública- Adolescentes. https://www.cdc.gov/marijuana/health-effects/es/teens.html
Fariña, M., & Betancor, J. (2017). Relación existente entre el consumo de cannabis y el rendimiento escolar- alteraciones cognitivas como causa del consumo de cannabis. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/11356/Relacion%20exis tente%20entre%20el%20consumo%20de%20cannabis%20y%20el%2 0rendimiento%20escolar%20(Alteraciones%20cognitivas%20como% 20causa%20del%20consumo%20de%20cannabis)..pdf?isAllowed=y &sequence=1
Guarate-Coronado, Y. C., & Taco-Guanoluisa, M. M. (2023). Consumo de drogas y su incidencia en el rendimiento académico en los estudiantes de bachillerato [Tesis de Licenciatura]. Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38425
Garro, B., & Núñez, L. (2020). Efecto del consumo de marihuana en el desempeño de estudiantes de una universidad privada peruana 2018-01 al 2019- 01. Universidad San Ignacio de Loyola. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/e26cd275- afbb-43cd-8a9a-38f4ff2e7e8a/content
Guerrero. M., Galván. G., Pinedo. J., Vásquez. F., Torres. F., & Torres. J. (2020). Prevalencia de vida de uso de cannabis y rendimiento académico en adolescentes. https://www.redalyc.org/pdf/817/81745378004.pdf
Lloyd, J.D, O'Malley, P.M., Miech, R.A., Bachman, J.G., & Schulenberg, J.E. (2016). 2015 Overview, Key Findings on Adolescent Drug Use. The National Institute on Drug Abuse. https://eric.ed.gov/?id=ED578539
Mendoza-Ostaiza, K. L., Vera-Espinosa, D. A., & Castro-Jalca, J. E. (2024). Consumo de sustancias psicoacivas y su impacto social en la población. MQRInvestigar, 8(1), 2056–2077. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.2056-2077
Murillo, A. M., Benavidez, K. D., & Franco, Y. S. (2023). Consumo de sustancias ilícitas en adolescentes y sus factores de riesgo [Disertación de Tesis de Licenciatura]. Universidad Estatal del Sur de Manabi.
National Institute on Drug Abuse Advancing Addiction Science. (2020, julio). El Canabis (marihuana) – Reporte de investigación ¿Cómo produce sus efectos la marihuana? https://nida.nih.gov/es/publicaciones/serie-de-reportes/lamarihuana/como-produce-sus-efectos-la-marihuana
Oficina de las Naciones Unidas Contra la Droga y el Delito. (2022). Comunicado de Prensa- Informe Mundial sobre las Drogas el Impacto Ambiental de las Drogas Ilícitas y el Consumo de Drogas Entre las Mujeres y las Personas Jóvenes.https://www.unodc.org/unodc/es/press/releases/2022/June/unodc-world-drug-report-2022-highlights-trends-on-cannabis-postlegalization--environmental-impacts-of-illicit-drugs--and-drug-useamong-women-and-youth.html
Organización Mundial de la Salud. (2022). Abuso de Sustancias. https://www.paho.org/es/temas/abuso-sustancias
Pena, R., & Wright, M. (2019). Consumo de drogas, conocimiento de las consecuencias del consumo y rendimiento académico entre estudiantes universitarios en san Salvador, el Salvador. Texto & Contexto Enfermagem, 28, l-12. https://www.scielo.br/j/tce/a/VswHLvsc6J3XfcQdMdYqtkn/abstract/? lang=es
Ramírez, S. & García, A. (2023). Prevención de la deserción escolar por sustancias psicoactivas en el grupo escolar del tercero "C" en la telesecundaria Narciso Mendoza en un contexto transcultural de la Perla, Veracruz [Disertación de Tesis de Licenciatura]. Universidad Pedagógica Nacional.
Rial, A., Golpe, S., Barreiro, C., Gómez, P., & Isorna. M. (2020). La edad de inicio en el consumo de alcohol en adolescentes: implicaciones y variables asociadas. https://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/download/126 6/1000
Copyright (c) 2024 Cristopher A. Flores Bustamante, Norma A. Ortega Andrade, María de los Á. Hernández Guerrero, David Jiménez Rodríguez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.