Perception of grief in youth undergraduate students of the Psychology career from the Instituto de Ciencias de la Salud

Keywords: Grief, emotional dependence, undergraduate student, self-esteem

Abstract

This study aimed to explore the perception of grief in students. The method used was based on Grounded Theory. The sample was a total of 10 youth undergraduate students of the Psychology career from the Instituto de Ciencias de la Salud among 20-25 years old who have experienced one or more grief experience. The Discourse Analysis was the methodical strategy for analyzing the answers of the participants.

The results showed that the process of grief has been experimented at least once in life of the majority of people and every person has lived in different way, depending of internal and external factors. The emotions and feelings that participants experimented due a significant lost are sadness, anger, disappointment and resentment. Likewise, it was found that when a person who has lived a process of grief it is easier for themselves to put in the place of others persons in a similar situation.

Finally, in conclusion the grief could be experienced by any person and caused for different situations such as death of a familiar, a breakup of couple, the change of house or school or the loss of something material.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yetzai Trujillo-Cornejo, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Student of Psychology career

Dayana Luna-Reyes, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Research of ICSa

References

Freud S, Duelo y melancolía. Obras Completas. Madrid, España. Biblioteca nueva; 1917.

Muñoz M. El efecto del guión de vida sobre el duelo: a propósito de un caso. Rev Digital de Medicina Psicosomática y Psicoterapia 2015; 5(2): 1-32.

Carmona Z, Bracho C. La muerte, el duelo y el equipo de salud. Rev de salud pública 2008; 2(2): 14-23.

When a loved one dies. Hospice friendly Hospitals Programme 2009. Recuperado a partir de: https://www.hse.ie/eng/services/list/3/acutehospitals/hospitals/cavanmonaghan/when-a-loved-one-dies.pdf

Rando T, Doka K, Fleming S, Franco MH, Lobb E, Murray C, Steele R. A Cali to the Field: Complicated Grief in the DSM-V. Omega 2012; 65(4): 251-255.

Serrano Sáenz A, Villancís Puma WG (dir). El efecto del duelo en el desempeño laboral de los colaboradores de recursos humanos de una organización privada de la ciudad de Quito [tesis de licenciatura].[Quito]: Universidad de las Américas; 2017. Recuperado a partir de: http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/6821

Sánchez R, Ratana B. Evaluación tridimensional del duelo amoroso en México. Rev Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica 2013; 36(2): 49-69.

Izurieta C. Proceso de elaboración de duelo en rupturas amorosas de jóvenes de 18 a 25 años [Tesis de licenciatura]. [México]: Escuela de Psicología UDLA; 2015. Recuperado a partir de: http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/7275

García D. Narración del duelo en la ruptura amorosa. Ajayu 2014; 12(2): 288-307.

Galindo V. El duelo romántico en la víctima del rompimiento: el papel del apego, las premisas histórico-socio-culturales y la historia romántica [Tesis de licenciatura]. [México]: Universidad Nacional Autónoma de México; 2018.

Chaurand A, Zacarías J, Benítez-Borrego S, Nuñez-Quintero L, Feixas G. Pérdida, depresión y duelo complicado en una muestra mexicana. Rev de Psicología, 2015; 17(2): 42-55.

Ríos Restrepo J, Castaño Gómez SC, Ortiz Sánchez RD (dir). Revisión de relatos frente la experiencia subjetiva del desplazamiento forzado en relación a los cambios, el duelo y las estrategias de afrontamiento [Tesis de licenciatura]. [Antionquia]: Corporación Universitaria Lasallista; 2016. Recuperado a partir de:

http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/2078/1/DesplazamientoForzado_estrategias_afrontamiento.pdf

Villacieros M, Magaña M, Bermejo JC, Carabias R, Serrano I. Estudio del perfil de una población de personas en duelo complicado que acuden a un centro de escucha de duelo. Med Paliat 2012; 21(3): 91-97.

Sánchez R, Martínez R. Causas y Caracterización de las Etapas del Duelo Romántico. Acta de investigación psicológica 2014; 4(1): 1329-1343.

Espinosa V, Salinas J, Santillán C. Incidencia del duelo en la ruptura amorosa en estudiantes universitarios en un Centro de Crisis, Emergencias y Atención al Suicidio (CREAS). Journal of Behavior, Health & Social Issues 2017; 9(2): 27-35.

Díaz M, Campillo M. Manejo de duelo con terapia narrativa: "Honrar la vida más allá de la muerte". Rev de psicología: Procesos psicológicos y sociales 2016; 1: 7-72.

Miaja M, Moral J. El significado psicológico de las cinco fases del duelo propuestas por Kübler-Ross mediante las redes semánticas naturales. Psicooncología 2013; 10(1): 109-130.

Bermejo J, Sánchez E. La muerte, el duelo y el equipo de salud. Rev de salud pública 2007; 18(2): 82-90.

Moreno J, Esparza E. Estrategias de afrontamiento en la ruptura de pareja. Rev científica y profesional de la Asociación Latinoamericana para la Formación y la Enseñanza de la Psicología 2014; 5(2): 98-109.

Strauss A, Corbin J. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). California, Estados Unidos. SAGE Publications; 1998.

Bryant A. Re-grounding grounded theory. JITTA 2002; 4(1): 1-18.

Barbancho Ma, Jiménez A, Silva A, Vialás L. Covid-19: Guía para familiares en duelo, Sevilla, España, Col. Ofi. de Psic. de Andalucía Occ, 2020. Recuperado de http://www.infocoponline.es/pdf/GUIA_PARA_FAMILIARES_EN%20DUELO_GT%20Duelo.pdf

Published
2020-06-05
How to Cite
Escobar-Torres, J. G., Trujillo-Cornejo, Y., Luna-Reyes, D., Gil-Bernal, F., Herrera-Mijangos, S. N., Gómez-Gamero, E., & Cázares-Palacios, I. (2020). Perception of grief in youth undergraduate students of the Psychology career from the Instituto de Ciencias de la Salud . Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 8(16), 20-27. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i16.4896

Most read articles by the same author(s)