Stress: manifestations in school contexts and critical analysis of the concept

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29057/esat.v8i15.6673

Keywords:

stress, academic stress, evaluation, instruments

Abstract

In this paper, the concept of stress is explained, as well as a brief overview of some instruments measuring stress, and, at the end, a reflection about the use of this concept in psychology. Even if this is a non-exhaustive review of the concept and the instruments measuring it, it is supposed to be useful for those who are interested in stress, its measurement and its implication for the view of individual in society. It is necessary for psychologists to have a critical point of view regarding their concepts and not to lose sight of social aspects implied in the phenomena they study..

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
13%
33%
Days to publication 
65
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A

References

Stress and Learning. (2020). En V. Zeigler-Hill y T. K. Shackelford, Encyclopedia of Personality and Individual Differences (pp. 3202-3205). Cham: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-24612-3_302613

Serrano, M. G. & Flores, M. M. (2005). Estrés respuesta de afrontamiento e ideación suicida. Revista Psicología y salud, 15.

Ortega, J. (2014). Estrés y evaluación psicológica: un acercamiento teórico relacionado al concepto de resiliencia. Anuario de investigaciones. 21. 297-302. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3691/369139994030.pdf

Pereira, M. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista educación. 33, (2). 171-190. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44012058011

Stress. (2011). En J. S. Kreutzer, J. DeLuca y B. Caplan (eds.), Encyclopedia of Clinical Neuropsychology (pp. 2390-2391). Nueva York: Springer Science/Business Media. doi: 10.1007/978-0-387-79948-3

Stress. (2014). En A. C. Michalos (ed.), Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research (pp. 6355-6357). Dordrecht: Springer Science/Business Media. doi: 10.1007/978-94-007-0753-5

Díaz, R., Aguilar, V. & Santillán, R. (1999). Estrés y embarazo. Revista de la Asociación Dental Mexicana. 44(1), 27-31. Recuperado de: https://www.medigraphic.com/pdfs/adm/od-1999/od991f.pdf

Gonzáles, M. y González, S. (2012). Estrés académico en el nivel medio superior. Revista electrónica en Ciencias sociales y humanas apoyadas por tecnologías. 1(2), 32-70. Recuperado de https://edusol.info/revista/index.php/cshat/article/view/51/45

Ávila, J. (2014). Estrés un problema de salud del mundo actual. Revista CON- CIENCIA. 2, (1). 115-124. Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rcfb/v2n1/v2n1_a13.pdf

Taylor, S. E. (2007). Estrés y afrontamiento. Psicología de la salud. México: McGraw-Hill Interamericana.

Camargo, B. S. (2010). Estrés, síndrome general de adaptación o reacción general de alarma. Revista Medico Científica. 17 (2) 78-86. Recuperado de: http://www.revistamedicocientifica.org/index.php/rmc/article/view/103/637.

Galloway, M., Pope, D. y Osberg, J. (2007). Stressed-Out Students-SOS: Youth perspectives on changing school climates. En. D. Thiessen y A. Cook-Sather (eds.), International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School (pp. 611-634). Nueva York: Springer.

Barraza, A., Martínez J., Silva, J., Camargo E. & Antuna, R. (2011). Estresores académicos y género. Un estudio exploratorio de su relación en alumnos de licenciatura, Visión Educativa IUNAES, 5(12), 33-43. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4034740

Barraza, A. (2019). Estrés académico en alumnos de tres niveles educativos. Un estudio comparativo. Praxis investigativa redie, 11, (21), 149-163.

Castillo, C., Chacón, T. & Díaz, G. (2016) Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica. 5(20) 230-237.

Sierra, O. (2015). Estrés escolar y empatía en estudiantes de bachillerato practicantes de Mindfulness. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 26, 175-197.

Amutio, A., Franco, C., Gázquez, J. & Mañas, I. (2015). Aprendizaje y práctica de la conciencia plena en estudiantes de bachillerato para potenciar la relajación y la autoeficacia en el rendimiento escolar. Universitas Psychologica, 14, (2), 433-443.

Published

2021-01-05

How to Cite

Hernández López, A. S. ., Oviedo Porras, D. J. ., Rodríguez Falcón, D. B. ., Encarnación Martínez, K. ., Cisneros-Herrera, J. ., & Guzman, G. (2021). Stress: manifestations in school contexts and critical analysis of the concept. Boletín Científico De La Escuela Superior Atotonilco De Tula, 8(15), 33–36. https://doi.org/10.29057/esat.v8i15.6673