Psychology students and their relationship with Research Methodology
Abstract
In March 2019, a qualitative instrument was applied to 46 students of the 4th semester of the Bachelor's Degree in Psychology of the Actopan Higher School, of the Autonomous University of the State of Hidalgo. The exercise consisted of students writing a letter to themselves expressing their experiences in the Psychology career, it was suggested that they expose what disappoints them and / or bothers them of study the Bachelor's degree.
The present qualitative work aims to analyze the ambiguity (like / dislike) reported in the letters elaborated by the participants on the subjects concerning the research methodology, and how this can be related to their school trajectory. It is proposed to carry out a broader analysis of the challenges faced by students in taking the subjects of the field of methodology, to prevent and / or correct that research becomes a "bottleneck" for the development of the students of the Bachelor of Psychology.
Downloads
References
Casillas, M. A. (2015). ¿Hacia dónde van los estudios sobre trayectorias escolares en la educación superior? Reflexiones finales. En Juan Carlos Ortega; Rocío López y Esmeralda Alarcón (Coord.). Trayectorias escolares en educación superior. Propuesta metodológica y experiencias en México. Recuperado el 20 de marzo de 2019, de https://www.uv.mx/bdie/files/2016/01/Libro-Trayectorias-escolares-educacion-superior.pdf
Chain Revuelta, R. y Ramírez, C. (1997). Trayectoria escolar: Un estudio sobre la eficiencia terminal en la UV. Revista de la Educación Superior, 26 (102). Recuperado el 20 de marzo de 2019, de http://publicaciones.anuies.mx/revista/102/2/2/es/trayectoria-escolar-un-estudio-sobre-la-eficiencia-terminal-en-la-uv
López, Rocío y Ávila, Nancy (2015). Perfil de ingreso y seguimiento académico de una generación universitaria. En Juan Carlos Ortega; Rocío López y Esmeralda Alarcón (Coord.). Trayectorias escolares en educación superior. Propuesta metodológica y experiencias en México. Recuperado el 20 de marzo de 2019, de https://www.uv.mx/bdie/files/2016/01/Libro-Trayectorias-escolares-educacion-superior.pdf
Ramos-Rodríguez, Mariana y Sotomayor, Renzo (2008). Realizar o no una tesis: razones de estudiantes de medicina de una universidad pública y factores asociados. Recuperado el 1 de agosto de 2019, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36311611013
Trejo, H. (2014). El desafío de jóvenes investigadores ¡Rompiendo obstáculos! Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Recuperado el 1 de agosto de 2019, de https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/210.pdf
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Licenciatura en Psicología (2019). Plan de clases 2015. Recuperado el 20 de marzo de 2019, de https://www.uaeh.edu.mx/campus/icsa/oferta/licenciaturas/psicologia/plan_estudios.html
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Licenciatura en Psicología (2019). Plan de clases 2015. Objetivos curriculares. Recuperado el 20 de marzo de 2019, de https://www.uaeh.edu.mx/campus/icsa/oferta/licenciaturas/psicologia/mision_vision.html