Empathy map in teachers of the Multiple Attention Center on the educational infrastructure in San Felipe, Guanajuato.

Keywords: Teachers, Perception, Empathy, Education

Abstract

This article has the purpose of visualizing through an empathy map as a questioning tool, a visualization and understanding towards teachers about the physical and emotional situation in which they work within the field of special education, an area in charge of care of students with different abilities, dimensioned within a rural community in the state of Guanajuato, Mexico. Teachers will offer an occupational perspective of their professional work within the classroom and the experiences they assimilate from it and how the educational infrastructure influences their work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. (1986). Diccionario de filosofía (Segunda ed.). México: Fondo de Cultura Económica.

Berlyne, D. E. (1960). Conflict arousal and curiosity. Nueva York: McGraw-Hill.

Cabanach, R. G., Valle, A., Rodríguez, S., Piñeiro, I., & Freire, C. (2010). Escala de afrontamiento del estrés académico (A-CEA). Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 51-64.

Carterette, E., & Friedman, M. (1982). Manual de percepción : raíces históricas y filosóficas. México: Trillas.

Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación psicología. Papeles del psicólogo, 18-33.

Grandjean, E. (1998). Manual de ergonomia: adaptando o trabalho ao homem. Porto Alegre: Artes Médicas.

Green, P. E., & Rao, V. R. (1972). Applied Multidimensional Scaling: A comparison of approaches and Algorithms. Nueva York: Rinehart y Winston.

INEGI. (2015). Población. Banco de Indicadores. Ciudad de México, México.

INIFED CAM. (15 de 10 de 2013). Criterios Normativos INIFED. . Obtenido de Instituto Nacional de la Infraestructura Física Educativa: Normativa Técnica: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/106549/XVIII_-_D_-_Criterios_de_Dise_o_Arquitect_nico_para_Centros_de_Atenci_n_M_ltiple.compressed.pdf

Ittelson, W. H., Franck, K. A., & O’Hanlon, T. J. (1976). The Nature of Environmental Experience. New York: Plenum.

Melgarejo, L. M. (1995). Los colores lacandones: un estudio sobre percepción visual. México.

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Ocampo, D. B., & Palos, P. A. (2007). Escala de percepción del control parental de niños. Investigación Universitaria Multidisiplinaria , 26-34.

RAE. (2020). Empatía. Obtenido de Real Academia Española: https://dle.rae.es/empat%C3%ADa

RD Station. (7 de Diciembre de 2017). Mapa de empatía: qué es y 6 pasos para creas uno de calidad. Obtenido de Blog de Marketing Digital de Resultados: https://www.rdstation.com/mx/blog/mapa-de-empatia/#:~:text=El%20mapa%20de%20empat%C3%ADa%20es%20un%20formato%20que%20busca%20describir,y%20como%20relacionarse%20con%20%C3%A9l.

SEP. (2004). Licenciatura en Educacion Especial. Plan de Estudios. Mexico. Recuperado el 2020, de Plan de Estudios.

SEP. (2006). Orientaciones generales para el funcionamiento de los servicios de educación especial. Recuperado el 2020, de Secretaría de Educación Pública: https://www.educacionespecial.sep.gob.mx/pdf/publicaciones/libromorado.pdf

SEP. (Septiembre de 2011). MASEE. Modelo de Atención de los Servicios de Educación Especial. Ciudad de México, México.

SEP. (30 de Septiembre de 2019). Ley General de Educación. Ley General de Educación. México: Diario Oficial de la Federación.

SIGED. (2020). Sistema de Información y Gestión Educativa. Obtenido de Consulta de escuelas: https://www.siged.sep.gob.mx/SIGED/escuelas.html

Weather Spark. (2020). Promedio: San Felipe, Etsado de Guanajuato, México. Obtenido de Weather Spark: https://es.weatherspark.com/y/4629/Clima-promedio-en-San-Felipe-M%C3%A9xico-durante-todo-el-a%C3%B1o

Wohlwill, J. F. (1996). The physical environment: A problem for a psychology of simulation. Journal of social issues, 29-38.

Published
2021-01-05
How to Cite
Solorzano Gutiérrez, A. (2021). Empathy map in teachers of the Multiple Attention Center on the educational infrastructure in San Felipe, Guanajuato. DIVULGARE Boletín Científico De La Escuela Superior De Actopan, 8(15), 8-15. https://doi.org/10.29057/esa.v8i15.6455