Music and research: The Permanent Seminar at the university education
Abstract
This work incorporates the results of a collaboration of students of a music bachelor who joined an investigation to analyze the academic actions implemented to contribute to the development of competencies for research that will guarantee compliance with the university mission: "to promote the sustainable, fair and balanced development of our society" (UAA, 2020). Being an institutionally registered research project, the inclusion of students in a real professional practice is understood as a situated learning strategy (Lave and Wenger, 1991) that involves the didactic perspective students as partners (Matthews et al., 2018). The results obtained through a mixed analysis are presented to document, from the perspective of the history of the present time (Carbajal-Vaca, 2020a and 2020b), the origin, trajectory and training trends deployed in the Permanent Seminar (SEMPER); one of the eight academic actions implemented in the bachelor program.
Downloads
References
Capistrán-Gracia, R. W., y Correa, J. P. (2017). La evaluación del desempeño musical y el uso de rúbricas. DOCERE, 17, 28-31. https://revistas.uaa.mx/index.php/docere/article/view/1404
Carbajal-Vaca, I. S. (2017). Educación musical superior: el desarrollo de competencias profesionales en músicos universitarios. Memoria Electrónica XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa 3(3). http://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0081.pdf
Carbajal-Vaca, I. S. (2020a). Implicaciones teórico-metodológicas en la historia presente de la educación musical de nivel superior en México. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(32), 133-147. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.818
Carbajal-Vaca, I. S. (2020b). Rastreando marcas, pautas y tendencias en la memoria del tiempo presente de la educación musical universitaria en México. En Lay Trigo, S., Carbajal-Vaca, I. S., y Chamorro Escalante, J. A. (Coordinadores). La huella sensible del pasado. Memoria y pasado en el arte y la cultura (pp. 205-132). Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://editorial.uaa.mx/docs/huella_sensible_pasado.pdf
Carbajal-Vaca, I. S. y Capistrán-Gracia, R. W. (2018). El Coloquio de Educación Musical a Nivel Superior del Departamento de Música de la UAA, a cinco años de su fundación. Antecedentes, logros y desafíos. DOCERE, 19, 10-12. https://doi.org/10.33064/2018docere191723
Claro-Valdés, S. (1967). Hacia una definición del concepto de musicología. Contribución a la musicología hispanoamericana. Revista Musical Chilena, 21(101), 8-25. https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/14458/14771
De la Motte-Haber, H. (1983) Systematische Musikwissenschaft als Theorie der Musik oder als Lehre vom Musikverstehen?, Die Musikforschung, 36(2), 68-78. www.jstor.org/stable/41119011
Freitas de Torres, L. (2021) Una aproximación a la semblanza de la Cátedra Alfonso Moreno del Departamento de Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Revista Inclusiones, 8, 299-240. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/234
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, M. (2006). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Jover-Olmeda, G. (1987). El sentido de la intencionalidad en la relación educativa. Revista Española de Pedagogía, 45(176), 207-225. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/04/3-El-Sentido-de-la-Intencionalidad-en-la-Relación-Educativa.pdf
Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated Learning, Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press.
Matthews, K.-E., Dwyer, A., Hine, L. & Turner, J. (2018). Conceptions of students as partners. HigherEducation 76, 957–971. https://doi.org/10.1007/S10734-018-0257-Y
MEI (2006). Modelo Educativo Institucional de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.uaa.mx/principal/pdf/modeloeducativo.pdf
PE (2017). Plan de estudios de la licenciatura en música. Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://dgdp.uaa.mx/catalogo/artes_y_cultura/lic_en_musica.pdf
RAE (2021). Diccionario de la lengua española. Real Academia de la Lengua Española. https://dle.rae.es/seminario
Sepehismume (2016). VIII Coloquio sepehismume. Fonoteca Nacional. https://www.fonotecanacional.gob.mx/index.php/agenda/calendario-de-eventos/viii-coloquio-sepehismume
Servín Nájera, O. F. y Carbajal-Vaca, I. S. (2020) Factores que influyeron en la elección profesional: Un acercamiento desde la historia presente a la Licenciatura en Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. En Capistra-Gracia, R. W. (Coord.) Educación musical superior. Reflexiones, aportaciones y actualidades en investigación (pp. 61-76). Universidad Autónoma de Aguascalientes,. https://editorial.uaa.mx/docs/educacion_musical_superior.pdf
Shavelson, R. J.; Zlatkin-Troitschanskaia, O.; Beck, K.; Schmidt, S.; y Marino, J. P. (2019) Assessment of University Students’ Critical Thinking: Next Generation Performance Assessment, International Journal of Testing, 19(4), 337-362. https://doi.org/10.1080/15305058.2018.1543309
UAA (2009) Ideario Institucional. XVIII Folleto de información dos mil nueve. Universidad Autónoma de Aguascalientes. http://dei.dgpd.uaa.mx/folletos/docs/FI%202009.pdf
UAA (2020). Guía básica para el profesor de la UAA 2020, Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.uaa.mx/portal/wp-content/uploads/2021/04/Guia-basica-2020-F.pdf
UAA (2021, agosto). Formación Humanista, Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.uaa.mx/portal/alumnos/formacion-humanista/
Entrevistas
Capistrán-Gracia, R. W. (2020, 7 de octubre). Entrevista realizada vía Zoom por Dulce Ximena Hernández Monter, Israel Alejandro Ferreira Buchanan y Fernando Macías Sánchez. Aguascalientes.
Correa, J. P. (2020, 14 de octubre). Entrevista realizada vía Zoom por Dulce Ximena Hernández Monter, Israel Alejandro Ferreira Buchanan y Fernando Macías Sánchez. Aguascalientes.