Music and research: The Permanent Seminar at the university education

Keywords: University music education, music research, situated learning, students as partners, permanent seminar

Abstract

This work incorporates the results of a collaboration of students of a music bachelor who joined an investigation to analyze the academic actions implemented to contribute to the development of competencies for research that will guarantee compliance with the university mission: "to promote the sustainable, fair and balanced development of our society" (UAA, 2020). Being an institutionally registered research project, the inclusion of students in a real professional practice is understood as a situated learning strategy (Lave and Wenger, 1991) that involves the didactic perspective students as partners (Matthews et al., 2018). The results obtained through a mixed analysis are presented to document, from the perspective of the history of the present time (Carbajal-Vaca, 2020a and 2020b), the origin, trajectory and training trends deployed in the Permanent Seminar (SEMPER); one of the eight academic actions implemented in the bachelor program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irma Susana Carbajal Vaca, Autonomous University of Aguascalientes

Degree in Communication Sciences from the Tec de Monterrey (2000), Master in Educational Sciences ISIDM (2007) and Doctor in Education from the University of Guadalajara ( 2011). Her line of research focuses on the teaching-learning process of music, with emphasis on musical semiotics. Her musical studies were conducted from 1985 to 1993 under the pedagogical guidance of pianist Friedemann Kessler, in the Music Department of the University of Guadalajara, where she worked as a music teacher from 1993 to 2015. From 2010 to 2015 she participated as a teacher of the Leveling programs in Arts offered by that same university. From August 2013 to January 2014, she was a research professor in the academic area of ​​music at the Arts Institute of the Autonomous University of the State of Hidalgo. She has made several academic stays in Germany: Berlin (1994), Marburg (1998-1999), Mannheim (2001-2003) and Oldenburg (2010 and 2017). She is an exbecaria of the German Academic Exchange Service and participate in the DAAD Ambassadors Program. She is currently a research professor at the Music Department of the Autonomous University of Aguascalientes.

References

Capistrán-Gracia, R. W., y Correa, J. P. (2017). La evaluación del desempeño musical y el uso de rúbricas. DOCERE, 17, 28-31. https://revistas.uaa.mx/index.php/docere/article/view/1404

Carbajal-Vaca, I. S. (2017). Educación musical superior: el desarrollo de competencias profesionales en músicos universitarios. Memoria Electrónica XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa 3(3). http://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0081.pdf

Carbajal-Vaca, I. S. (2020a). Implicaciones teórico-metodológicas en la historia presente de la educación musical de nivel superior en México. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(32), 133-147. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.818

Carbajal-Vaca, I. S. (2020b). Rastreando marcas, pautas y tendencias en la memoria del tiempo presente de la educación musical universitaria en México. En Lay Trigo, S., Carbajal-Vaca, I. S., y Chamorro Escalante, J. A. (Coordinadores). La huella sensible del pasado. Memoria y pasado en el arte y la cultura (pp. 205-132). Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://editorial.uaa.mx/docs/huella_sensible_pasado.pdf

Carbajal-Vaca, I. S. y Capistrán-Gracia, R. W. (2018). El Coloquio de Educación Musical a Nivel Superior del Departamento de Música de la UAA, a cinco años de su fundación. Antecedentes, logros y desafíos. DOCERE, 19, 10-12. https://doi.org/10.33064/2018docere191723

Claro-Valdés, S. (1967). Hacia una definición del concepto de musicología. Contribución a la musicología hispanoamericana. Revista Musical Chilena, 21(101), 8-25. https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/14458/14771

De la Motte-Haber, H. (1983) Systematische Musikwissenschaft als Theorie der Musik oder als Lehre vom Musikverstehen?, Die Musikforschung, 36(2), 68-78. www.jstor.org/stable/41119011

Freitas de Torres, L. (2021) Una aproximación a la semblanza de la Cátedra Alfonso Moreno del Departamento de Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Revista Inclusiones, 8, 299-240. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/234

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, M. (2006). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Jover-Olmeda, G. (1987). El sentido de la intencionalidad en la relación educativa. Revista Española de Pedagogía, 45(176), 207-225. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/04/3-El-Sentido-de-la-Intencionalidad-en-la-Relación-Educativa.pdf

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated Learning, Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press.

Matthews, K.-E., Dwyer, A., Hine, L. & Turner, J. (2018). Conceptions of students as partners. HigherEducation 76, 957–971. https://doi.org/10.1007/S10734-018-0257-Y

MEI (2006). Modelo Educativo Institucional de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.uaa.mx/principal/pdf/modeloeducativo.pdf

PE (2017). Plan de estudios de la licenciatura en música. Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://dgdp.uaa.mx/catalogo/artes_y_cultura/lic_en_musica.pdf

RAE (2021). Diccionario de la lengua española. Real Academia de la Lengua Española. https://dle.rae.es/seminario

Sepehismume (2016). VIII Coloquio sepehismume. Fonoteca Nacional. https://www.fonotecanacional.gob.mx/index.php/agenda/calendario-de-eventos/viii-coloquio-sepehismume

Servín Nájera, O. F. y Carbajal-Vaca, I. S. (2020) Factores que influyeron en la elección profesional: Un acercamiento desde la historia presente a la Licenciatura en Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. En Capistra-Gracia, R. W. (Coord.) Educación musical superior. Reflexiones, aportaciones y actualidades en investigación (pp. 61-76). Universidad Autónoma de Aguascalientes,. https://editorial.uaa.mx/docs/educacion_musical_superior.pdf

Shavelson, R. J.; Zlatkin-Troitschanskaia, O.; Beck, K.; Schmidt, S.; y Marino, J. P. (2019) Assessment of University Students’ Critical Thinking: Next Generation Performance Assessment, International Journal of Testing, 19(4), 337-362. https://doi.org/10.1080/15305058.2018.1543309

UAA (2009) Ideario Institucional. XVIII Folleto de información dos mil nueve. Universidad Autónoma de Aguascalientes. http://dei.dgpd.uaa.mx/folletos/docs/FI%202009.pdf

UAA (2020). Guía básica para el profesor de la UAA 2020, Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.uaa.mx/portal/wp-content/uploads/2021/04/Guia-basica-2020-F.pdf

UAA (2021, agosto). Formación Humanista, Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.uaa.mx/portal/alumnos/formacion-humanista/

Entrevistas

Capistrán-Gracia, R. W. (2020, 7 de octubre). Entrevista realizada vía Zoom por Dulce Ximena Hernández Monter, Israel Alejandro Ferreira Buchanan y Fernando Macías Sánchez. Aguascalientes.

Correa, J. P. (2020, 14 de octubre). Entrevista realizada vía Zoom por Dulce Ximena Hernández Monter, Israel Alejandro Ferreira Buchanan y Fernando Macías Sánchez. Aguascalientes.

Published
2022-01-05
How to Cite
Carbajal Vaca, I. S. (2022). Music and research: The Permanent Seminar at the university education. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 10(19), 84-94. https://doi.org/10.29057/ia.v10i19.7916