Transhumanism and education: reflections on biotechnological intervention in educational practice

Keywords: Humanism, Posthumanism, Transhumanism, Education, Pedagogical practice

Abstract

Firstly, an approach to posthumanism and transhumanism is presented, considering the human as a reference element of the (post-after) human, outlining a conception of the key to humanism and enlightenment. Secondly, transhumanism is addressed by outlining its modes of execution (chemical, genetic, biology-machine integration), the underlying positions (scientific and cultural), and the criticisms that are raised (politics, philosophy, and practice). Finally, a reflection on biotechnological understandings of transhumanism in education is developed, taking educational practice as the object of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Fernando Garzón Tejeda, Pontifical Bolivarian University | School of Education and Pedagogy | Doctorate in Education | Medellín-Antioquia | Colombia

Postgraduate student at the Pontifical Bolivarian University

References

Aguiluz, Maya y Beriain, Josetxo. (2020). Las disputas sobre los futuros de la naturaleza humana. Perspectivas sociológicas. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (47), 105-107. https://doi.org/10.5944/empiria.47.2020.27426

Benvenga, Luca. (2023). Transhumanismo, tecnohumanismo y ética. Medicina y Ética, 34(1), 160-193. https://doi.org/10.36105/mye.2023v34n1.04

Braidotti, Rosi. (2015). Lo posthumano. Gedisa

Diéguez, Antonio. (2017). Transhumanismo: la búsqueda tecnológica del mejoramiento humano. Herder Editorial.

Ferry, Luc. (2017). La revolución transhumanista: cómo la tecnomedicina y la uberización del mundo van a transformar nuestras vidas. Difusora Larousse - Alianza Editorial.

Gaceta UNAM El sentido sísmico es mi obra de arte, dice Moon Ribas. (2022, mayo 26). Gaceta UNAM. https://www.gaceta.unam.mx/el-sentido-sismico-es-mi-obra-de-arte-dice-moon-ribas/

Galparsoro, José. (2019). Más allá del posthumanismo: antropotécnicas en la era digital. Editorial Comares.

García del Dujo, Ángel; Vlieghe, Joris; Muñoz, José y Martín, Judith. (2021). Pensar la (teoría de la) educación, desde la tecnología de nuestro tiempo. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 5–26. https://doi.org/10.14201/teri.25432

Gil, Fernando. (2023). La Pedagogía ante el desfase prometeico del transhumanismo. Revista de Educación, 396, 11–33. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-396-528

Herbrechter, Stefan. (2017). Posthumanism and educational research. Educational Philosophy & Theory, 49(11), 1125–1127. https://doi-org.consultaremota.upb.edu.co/10.1080/00131857.2016.1208459

Herbrechter, Stefan. (2018). Posthumanism and the ends of education. On Education, 1(2). https://doi.org/10.17899/on_ed.2018.2.2

Kant, Inmanuel. (1803/2013). Pedagogía. (4 Ed). Akal

Moreno, Juan. (2020). Tecnología, agencia y transhumanismo. Ediciones USTA.

Morozov, Evgeny. (2016). La locura del solucionismo tecnológico. Kaz

Muñoz, Enrique. (2007). Heidegger y la pregunta por el hombre. Veritas. Revista de Filosofía y Teología, II (16), 91-105.

Neubauer, Aljoscha. (2021). The future of intelligence research in the coming age of artificial intelligence – With a special consideration of the philosophical movements of trans- and posthumanism. Intelligence, 87, N.PAG. https://doi-org.consultaremota.upb.edu.co/10.1016/j.intell.2021.101563

Noah, Yuval (2018). 21 lecciones para el Siglo XXI. Santiago, Chile: Pengüin Random House Grupo Editorial

Rueda, Jon (2020). De la libertad morfológica transhumanista a la corporalidad posthumana: convergencias y divergencias. ISEGORÍA: Revista de Filosofía Moral y política, (63), 311-328. https://doi.org/10.3989/isegoria.2020.063.02

Sloterdijk, Peter. (2006). Normas para el parque humano. Una respuesta a la carta sobre el humanismo de Heidegger (2 ed.) Mentidora Ediciones. https://www.academia.edu/27427622/Sloterdijk_Peter_Normas_para_el_parque_humano

Snaza, Nathan; Appelbaum, Peter; Bayne, Sian; Morris, Marla; Rotas, Nikki; Sandlin, Jennifer; Weaver, Jason; Carlosn; Dennis & Weaver, John. (2014). Toward a posthumanist education. Journal of Curriculum Theorizing, 30, 39–55. https://journal.jctonline.org/index.php/jct/article/view/501

Velasquez, Hector. (2009). Transhumanismo, libertad e identidad humana. Thémata, 41, 577-590. https://revistascientificas.us.es/index.php/themata/article/view/594/557

Published
2024-06-05
How to Cite
Garzón Tejeda, J. F. (2024). Transhumanism and education: reflections on biotechnological intervention in educational practice . Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 12(24), 57-66. https://doi.org/10.29057/icshu.v12i24.11713