Educational Policies and their Implications in Higher Education Institutions and the University Professor

  • Agustín Alfredo Torres Rodríguez Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
Keywords: Higher education, College professor, Educational policies

Abstract

This contribution discusses the relevance that the educational agenda has acquired on an international scale, as it constitutes a fundamental element for the development and well-being of our society. As a result of this, we have witnessed a growing deployment in public policies by Supranational Organizations and national governments, in an attempt to increase the quality of the educational systems. In the Mexican context, and in the specific case of higher education, the need for changes has been raised, considering that its functions are not confined to teaching, but also to the generation of knowledge, as well as the management and transfer processes to the productive sectors. All this affects the functions of the university professor, from whom it is required a greater involvement in all the educational processes, the bet is on recovering the central role of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, Adrián (2013). “Políticas, Actores y Decisiones en las Universidades Públicas en México: un enfoque institucional” en Revista de la Educación Superior, vol. XLII (I), No. 165, pp.83-100. Ciudad de México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES).

Bolívar, Antonio (1996). “El lugar del centro escolar en la política curricular actual, más allá de la reestructuración y la descentralización”. En Miguel Ángel Pereyra; Jesús García; Antonio Gómez y Miguel Beas (Comps.) Globalización y Descentralización de los Sistemas Educativos. Fundamentos para un nuevo programa de la educación Comparada, pp. 237-266. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor. 

Cano, Rufino y Revuelta, Clara (1999). “La Formación Permanente del Profesorado Universitario”en Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 2, No. 1, pp. 55-62. Zaragoza: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado. 

Carmona, Rafael, Toro, Iván y Riascos, José (2014). “Caracterización de las Instituciones de Educación Superior (IES) en Chile: una aproximación a un modelo futuro de universidad” en Revista Educación, vol. 38, No. 2, pp. 37-50. San José de Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Cheyhabar y Kuri, Edith (2007). “Reflexiones sobre el papel del Docente en la Calidad Educativa” en Reencuentro, No. 50, pp. 100-106. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Díaz-Barriga, Ángel (2006). “Evaluación de la Educación Superior: entre la compulsividad y el conformismo”, en Luis Eugenio Todd y Víctor Arredondo (coords.). La educación que México necesita, visión de los expertos, pp. 43-58. Monterrey, México: Centro de Altos Estudios e Investigación, CECYTENL.

Donoso, Andrés (2014). “Los mejores años de la Educación en América Latina” en Revista de Educación, vol. 38, No. 2, pp. 107-122. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Galaz, Jesús y Viloria, Esperanza (2004). “La Toma de Decisiones en una Universidad Pública Estatal desde la Perspectiva de sus Académicos” en Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol.9, No.22, pp. 637-663. Ciudad de México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE).

Maldonado, Alma (2000). “Los organismo internacionales y la educación en México. El caso de la educación superior y el banco Mundial” en Perfiles Educativos, vol.22, No. 87, pp. 51-75. Ciudad de México: UNAM, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE).

Marcelo, Carlos (1995). “Constantes y Desafíos Actuales de la Profesión Docente” en Revista de Educación, No. 306, pp. 205-242. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Miranda, Francisco (2004). “La Reforma de la Política Educativa: Gestión y Competencia Institucional frente a la Tradición Corporativa” en Sociológica, año 19, No. 54, pp. 77-123. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Moreno, Herminia y Velásquez, Rosa (2012). “La Sociedad del Conocimiento: Inclusión o Exclusión” en Revista Educación, vol. 36, No. 2, pp. 79-89. San José de Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

OCDE (1997) Exámenes de las Políticas Nacionales de Educación. México: Educación Superior. París, OCDE.

OCDE (1994) Políticas Nacionales de la Ciencia y de la Tecnología en México. México: 1994.

Pérez, Ángel (2010). “Nuevas Exigencias y Escenarios para la Profesión Docente en la Era de la Información y de la Incertidumbre” en Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, vol.68, pp.17-36. Zaragoza: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado.

Ruiz, Estela (2011). “La Educación Superior Tecnológica en México” en Revista Iberoamericana de Educación Superior. Vol.2, No.3, pp.35-52. Iberoamérica: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Americanos (OEA).

Schmelkes, Sylvia (1995). “La Calidad Educativa y la Formación de Docentes” en Sinéctica, No.7, pp. 1-11. Guadalajara: ITESO, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Silva, Patricia (2004) La Profesión Docente y la mejora de la Calidad. Ponencia presentada en: II Seminario Internacional RELFIDO (Red Europea y Latinoamericana de Formación e Innovación Docente). Universidad de Barcelona, 3 de enero de 2011. Disponible en línea en: http://www.ub.edu/relfido/docs/NUEVOS_RETOS_DE_LA_PROFESION_DOCENTE.pdf [23 de marzo de 206].

Tiana, Alejandro (2008). “Evaluación y Cambio de los Sistemas Educativos: La Interacción que hace falta” en Aval. Pol. Pub. Educ. vol.16, No. 59, pp. 275-296. Río de Janeiro: Ministério da eduçacāo

Toranzos, Lilia (1996) “Evaluación de la Calidad de la Educación” en Revista Iberoamericana de Educación, No. 10, pp. 63-78. Iberoamérica: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Americanos (OEA).
Published
2018-06-05
How to Cite
Torres Rodríguez, A. A. (2018). Educational Policies and their Implications in Higher Education Institutions and the University Professor. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 6(12). https://doi.org/10.29057/icshu.v6i12.3085