Word and Reality: A Teaching Experience with Educational Chess

  • Aurora Badillo Ochoa Universidad Pedagógica Nacional
Keywords: Educational chess, Sociocultural animation of the language, Literary creation, Narrative biographical approach

Abstract

Account of some experiences of educational intervention, under the narrative biographical approach, in which chess became a pedagogical tool to promote the development of language and favor literary creation through the realization of the educational project "Atrapando Palabras", which It began in November 2016 and ended in July 2017. Catching words using the chess pieces was a fun activity to learn in a fun way and at the same time contribute to the sociocultural animation of the language in a Primary School in Mexico City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badesa, M. (1995). Perfil del animador sociocultural. España: Narcea. Primera edición.

Cirianni, G. (2007). “Con los que aún no leen; “Lo que sabemos de la lectura antes de aprender a leer” y “Llegaron las letras” en: Rumbo a la lectura. México: IBBY de México.

DOF (2003). México: Secretaría de Gobernación. http://www.inali.gob.mx/pdf/LeyGeneralDerechosLinguisticosdelosPueblosIndigenasadaptacion.doc

Estrada, O. (2012). El profesor ante la formación de valores. Aspectos teóricos y prácticos. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 13(3), 240-267, Recuperado el 06 de marzo de 2017: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/9140/9373

Fernández, J. (2016). Las transversalidades del ajedrez. Balaguer (Lleida): Balàgium.

Filguth, R. (2007). Cuento de Ajedrez. México: Paidotribo.

Freire, P. (2006). Cartas a quien pretende enseñar. P. 28. México: Siglo XXI.

Freire, P. (2012). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. México. Siglo XXI.

Jolibert, J. (2015). “Apoyémonos en una Pedagogía por Proyectos”. En: Interrogar y producir textos auténticos: Vivencias en el aula. Pp. 36-54. JC Sáez.

Meek, M. (2004). En torno a la cultura escrita. México: Fondo de Cultura Económica.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar, P. 35. España: Grao.

Rosenblatt, L. (2002). “El dominio de la literatura”, en: La literatura como exploración. Pp. 13-79. México: Fondo de Cultura Económica.

Ruvalcaba, E. (2004). Primero la A. Arte y oficio de la palabra escrita. México: Palabra y Realidad del Magisterio, A.C.

Schön, D. A. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona: Paidós.

Úcar, X. (2006). Dimensiones y valores de la animación sociocultural como acción o intervención socioeducativa. Barcelona: Ceac.

Walter, O. (1993). “La oralidad del lenguaje” y “La escritura reestructura la conciencia”. En: Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica.
Published
2018-06-05
How to Cite
Badillo Ochoa, A. (2018). Word and Reality: A Teaching Experience with Educational Chess. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 6(12). https://doi.org/10.29057/icshu.v6i12.3087