The "Good teache", postgrad student's perceptions

  • Cony Brunhilde Saenger Universidad Autónoma del Estado de Morelos
  • Elisa Lugo Villaseñor Universidad Autónoma del Estado de Morelos
Keywords: Public university, good teacher, postgraduate

Abstract

The advances of a research that inquired about the way in which postgraduate students of a public state university recognize conceptions and traits associated with the "good teacher" are made known. A literature review was carried out to delimit the contextual, theoretical and methodological approach. The methodology used was qualitative, documentary and exploratory; an instrument of four open questions was applied to 137 graduate students from different areas of knowledge. Categories were established to analyze the information. As initial findings, the need to modify the traditional professional training model was identified; however, students tend to place the responsibility for their training on the teacher and give him the role of motivator and stimulator of their learning. Students usually recognize, as traits of the good teacher: empathy, cooperation, communication, tolerance, patience, confidence, human being, open to dialogue, plural thinking, horizontal relationship that interacts in a group; Be ethical, honest, humble, respectful and with commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Víctor, García-Jiménez, Eduardo y Gil Flores, Javier (1999) “La calidad de la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los profesores mejor valorados por los alumnos”, Revista de

Educación [en línea], núm. 319 Disponible en línea en: http://www.mecd.gob.es/dctm/revistadeeducacion/articulosre319/re3191407777.pdf?documentId=0901e72b812709bd [25 de agosto de 2018].

Ausubel, David, Novak, Paul, y Hanesian, Helen (2000). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Bardin, Laurence (1986). Análisis de contenido. Madrid: Akal.

Binggs, John (2010) Calidad del Aprendizaje Universitario. México: ANUIES.

Castells, Manuel (2000). La sociedad red. Madrid: Editorial Alianza.

Contreras, Claudia, Monereo, Carles y Badia, Antoni (2010), Explorando en la identidad: ¿Como enfrentan los docentes universitarios los incidentes críticos que ocurren en las aulas de formación de futuros profesores?. Estudios Pedagógicos XXXVI, Núm. 2 pp. 68-81. Consultado en línea en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v36n2/art04.pdf [15 de septiembre de 2018].

Delors, Jacques (1996), “Los cuatro pilares de la educación”, en: La educación encierra un tesoro, Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO.

Gairín, Joaquín (2003). “El profesor universitario en el siglo XXI” en: La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar a aprender para la autonomía. Madrid: Instituto de Ciencias de la Educación/Síntesis.

Monereo, Carles y Domínguez, Carola (2014). La identidad docente de los profesores universitarios. Revista Educación XX1. 17.2, 2014, pp. 83-104. UNED

Monereo, Carles y Pozo, Juan Ignacio (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar a aprender para la autonomía, Madrid: Instituto de Ciencias de la Educación/Síntesis.

Montero, Patricio (2004). “Roles para la docencia universitaria concordantes con las demandas educacionales del nuevo siglo”. Reencuentro, [En línea] núm. 40, pp. 1-19. Distrito Federal, México Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Disponible en línea en: http://www.redalyc.org/pdf/340/34004006.pdf [10 de septiembre de 2018].

OCDE/NACIONES UNIDAS/CAF (2014). Perspectivas Económicas de América Latina 2015 Disponible en línea en: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37445/S1420759_es.pdf [15 de septiembre de 2018].

Polo, Miguel Ángel (2003). Ética Profesional. Gestión en el tercer Milenio. Revista de Investigación Educativa de la Facultad de Ciencias Administrativas de la UNMSM, núm. 12, Lima, Perú, pp. 69-78. Consultado en línea en: http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/9863/9285

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento: informe mundial de la UNESCO [En línea]. París: Ediciones UNESCO Disponible en línea en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf [22 de junio de 2016].

UNESCO (2014). El Acuerdo de Mascate. Declaración final de la Reunión Mundial sobre la Educación para Todos, UNESCO [En línea]. Mascate (Omán). Disponible en línea en: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37445/S1420759_es.pdf [8 de noviembre de 2018].

UNESCO) (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? París: UNESCO. Disponible en línea en: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232697s.pdf [15 de septiembre de 2018].

Published
2019-06-05
How to Cite
Saenger, C. B., & Lugo Villaseñor, E. (2019). The "Good teache", postgrad student’s perceptions. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 7(14), 61-68. https://doi.org/10.29057/icshu.v7i14.4072