The Summer of Scientific Research

The Experience of Researchers from a University in Southeast Mexico

Keywords: The Summer of Scientific Research, Research Visits, Scientific Vocation

Abstract

This article reports the results from a qualitative project research, which responds to the need of evaluating the long-term impact of the Summer of Scientific Research (VIC), a program that has allowed thousands of college students to get involved in research projects led by experts in their disciplinary area. We interviewed seven professors from a university in the South of Mexico who participated in the VIC in the decades of 1990 and 2000. The aim was to explore if their participation could have influenced the decision to work professionally in academia. The participants pointed out that the VIC did not determine the birth of their scientific vocation, but it was a meaningful personal experience that allowed them to gain a clearer perspective about what it means doing research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Norma, Magaña, Deneb Elí, Surdez Edith Georgina y López Gonzáles, Hugo Enrique (2015). Contribuciones del programa del Verano Científico a la formación de recursos humanos para la investigación. Revista Vinculatégica efan, 1(1): 1619-1636.

Alcanzando el Conocimiento (2020). El Verano de la Investigación Científica de la AMC cumple 30 años. Alcanzando el conocimiento. Recuperado de https://alcanzandoelconocimiento.com/el-verano-de-la-investigacion-cientifica-de-la-amc-cumple-30-anos/

Aréchiga, Hugo (2004). Una ruta hacia la ciencia, la preparación de un científico. Gaceta Médica de México, 140(1): 107-111.

Bourdieu, Pierre (2015). El sentido del gusto social: Elementos para una sociología de la cultura. Trad. Alicia Gutiérrez. México: Siglo XXI Editores.

Consejo de Ciencia y Tecnología del Estado de Tabasco (CCyTET, 2016). Padrón de Nuevos Talentos Científicos y Tecnológicos de Tabasco. Recuperado de http://www.ccytet.gob.mx/Web/PENT/PENT.aspx

González Luna, Alicia Graciela, Resenos, Edmundo y Valenzuela, Victoriana (2010). La formación en investigación detonante de la competitividad para el país: la experiencia del verano de la investigación científica del pacifico. Memoria del IV Congreso de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad. Recuperado de: https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/795/722

Grijalva, Abel Antonio y Urrea María Luisa (2017). Cultura científica desde la universidad: Evaluación de la competencia investigativa en estudiantes de Verano Científico. Education in the Knowledge Society, 18(3): 15-35.

Guzmán León, Raúl, Medina, Gladys del Carmen y Aquino, Silvia Patricia (2018). Verano de la Investigación Científica: cantera del talento científico en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Villahermosa: UJAT-UAEH.

Hernández-Hernández, Deyanira y Melgar Carolina (2018). “El nacimiento del Verano de la Investigación Científica UJAT.” En Guzmán León, Raúl, Medina, Gladys del Carmen y Aquino Silvia Patricia. Verano de la Investigación Científica: cantera del talento científico en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, pp. 13-20. Villahermosa: UJAT-UAEH.

Hernández-Sampieri, Roberto, Fernández, Carlos y Baptista Pilar Lucio (2014). Metodología de la investigación. (6ta. Ed.). México: McGraw-Hill Educación.

León, Francisco José y Mora, Enrico (2010). Género y vocación científica: Un estudio de caso basado en mecanismos. Revista Internacional de Sociología, 68 (2): 399-428. DOI: 10.3989/ris.2008.06.19

Magaña, Deneb Elí, Aguilar, Norma, Pérez-Cano, Marina, Quijano, Román Alberto y Argüelles, Luis Alfredo (2014). Motivaciones y limitantes en la formación en investigación a través del programa de Verano Científico: un estudio en una muestra de estudiantes universitarios. Revista Internacional Administración & Finanzas 7(6): 103–20.

Medina Morales, Gladys del Carmen. (2020). Percepción del profesorado y alumnado universitario de la formación temprana en investigación científica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(3), 1-20. Doi. 10.15517/aie.v20i3.43674

Moreno Bayardo, María Guadalupe (2005). Potenciar la educación: un currículum transversal de formación para la investigación. Revista electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1): 520-540.

Ortiz Ruiz, Nayely (2016). El Verano de la Investigación Científica visto como un escenario de la formación para la investigación útil para la generación de nuevos investigadores. En Bernal, Adriana y Meza, Abraham (eds.). Estrategias y mecanismos de vinculación universitaria. Proceedings-ECORFAN-México, tomo 14: 1-8.

Pantoja, Cecilia (2012). En torno al concepto de vocación. Educación y Ciencia, 2(6): 17-20.

Peña, Antonio (1995). La investigación científica en México, eestado actual: algunos problemas y perspectivas. Revista Perfiles educativos, 67(1).

Rojas-Betancur, Mauricio y Méndez Villamizar, Raquel (2017). Procesos de formación en investigación en la Universidad: ¿Qué le queda a los estudiantes? Sophia, 13(2): 53-69.

Rosas, Rocío (2017). ¿El verano de la Investigación Científica importa?: Las experiencias que despiertan el interés por la investigación para profesión. Memoria del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa del COMIE, San Luis Potosí: 1-9.

Rosas, Rocío y Maldonado, Alma (2018). Los aprendices de brujos o los primeros acercamientos hacia la investigación. Un estudio sobre el programa del Verano de la Investigación Científica. Revista de la Educación Superior, 47(185): 33-56.

Salinas-Polanco, Tania, Castillo-Vera, Edith, Márquez-Sandoval, Yolanda Fabiola y Vizmanos-Lamotte, Bárbara (2014). Los Veranos de Investigación: antecedentes y perspectivas. Revista de Educación y Desarrollo, 29: 53:61.

Sánchez Puentes, Ricardo (2000). Enseñar a investigar: una didáctica nueva en la investigación en ciencias sociales y humanas. México: UNAM.

Vázquez, Ángel y Manassero, María Antonia (2009). La vocación científica y tecnológica: predictores actitudinales significativos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(2), pp. 213-231.

Published
2021-06-05
How to Cite
Cornelio Marí, E. M., Medina Morales, G. del C., & May Landero, J. (2021). The Summer of Scientific Research. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 9(18), 1-11. https://doi.org/10.29057/icshu.v9i18.6553