Implications of international migration from the rural adolescent perspective
Abstract
The objective of this reflection focuses on a sector of the population little addressed in migration studies, adolescents as subjects left in the care of their family, they and they remain as observers of the arrangements and adjustments of their homes before migration, sometimes they are assigned the support work in the activities left by the absent migrants, few times have they reflected on the impressions or feelings that being children of migrants causes them. Adolescents who study at the telesecundaria level were approached, to ask them about the impacts that their father's migration had on their person and family. In the data collected, up to three generations of migrants to the United States can be documented: grandparents, parents and siblings; Adolescents, unlike their parents, do not consider themselves to be migrant candidates, but they have a clear position and feelings regarding the migration of members of their family. This reflection focuses on some of the effects of transnational migration on adolescents who live in migratory contexts in a region with a long history of rural and indigenous migration to the United States of America.
Downloads
References
Cortés, D., Granados, J.A. & Quezada, M.A. (2020). La migración internacional en Hidalgo: nuevas dinámicas y actores. Recuperado el 07 de mayo de 2022, de Economía, Sociedad y Territorio no. 20: https://doi.org/10.22136/est20201557
De León, M. S., & Jasso, I. (Abril-junio de 2016). Las esposas de migrantes: conyugalidad a distancia en una región de migración histórica. Recuperado el 2022 de Octubre de 2022, de Papeles de población no. 88: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252016000200077
DOF. (28 de Abril de 2022). Ley General de Niñas, Niños y Adolescentes. Recuperado el 2 de Octubre de 2022, de https://www.diputados.gob.mx: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGDNNA.pdf
Franco, L. (2012). La migración en el estado de HIdalgo, un enfoque de desarrollo regional. Pachuca, Hidalgo, México: UAEH.
Rivera, D., & Hernández, D. (16 de Agosto de 2016). Juventud indígena en México. Una reflexión epistemológica desde la sociología de las ausencias. Recuperado el 2 de Octubre de 2022, de ARGUMENTOS. Publicación del Instituto de Investigaciones Gino Germani: file:///Users/silvia/Downloads/Dialnet-JuventudIndigenaEnMexicoUnaReflexionEpistemologica-6154363.pdf
Rivera, M., & Quezada, M. F. (2011). El Valle del Mezquital, estado de Hidalgo. Itinerario, balances y paradojas de la migración internacional de una región de México hacia Estados Unidos. Recuperado el 1 de Octube de 2022, de Trace 60: https://journals.openedition.org/trace/1757
Rodríguez, E., & Júarez, V. (2018). Encuesta sobre migración de hidalguenses en Estados Unidos (ESMHI). Recuperado el 30 de Septiembre de 2022, de https://sedeso.hidalgo.gob.mx: https://sedeso.hidalgo.gob.mx/transparencia/normatividad/pdf/ENCUESTAMIGRANTES.pdf
Tuiran, R., & Ávila, J. L. (2010). La migración México-Estados Unidos, 1940-2010. Recuperado el 2 de Octubre de 2022, de Los grandes problemas de México . Tomo III. Migraciones Internacionales: https://libros.colmex.mx/wp-content/plugins/documentos/descargas/III.pdf
UNICEF. (2011). Desarrollo adolescente y derechos humanos. Recuperado el 2 de Octubre de 2022, de www.unicef.org: https://www.unicef.org/venezuela/media/921/file/Desarrollo%20Adolescente%20y%20derechos%20humanos.pdf