Analysis of the Main Problems for Teaching of Classes in the Postgraduate Course from an Interdisciplinary Approach

  • Ernesto Bolaños Rodríguez Autonomous University of Hidalgo State
  • Evangelina Lezama León Autonomous University of Hidalgo State
  • Gaby Yolanda Vega Cano Autonomous University of Hidalgo State
Keywords: Interdisciplinary, postgraduate, systems, didactic and teaching-learning process., interdisciplinary, postgraduate, systems, dudactic and teaching-learning process

Abstract

The paper analyzes the main difficulties that arise in the delivery of classes in the postgraduate course, particularly in specialties, masters and doctorates from an interdisciplinary perspective. The research is carried out using the systems approach applied to the teaching-learning process where the didactic categories are conceived: objectives, contents, methods and strategies, forms of organization, resources and evaluation, as well as their interrelation. The main conclusions show that if there is no domain of the disciplines that interact to address an object of study from different reference frames and a "favorable environment" the expected impact will not be achieved.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Morin, E. (2006). El Método 1. La Naturaleza de la Naturaleza. Ediciones Cátedra.

Pérez Luna, E., Alfonso Moya, N & Curcu Colón, A. “Transdisciplinariedad y educación”, Revista Venezolana de Educación, Vol. 17, No. 56, 2012, pp. 15-26.

Restrepo, I. “Tendencias mundiales en la gestión de recursos hídricos, desafíos para la ingeniería del agua”, Revista Ingeniería y Competitividad, Vol. 6, No. 1, 2004, pp. 63-70.

Díaz Barriga, F., Lule, M.; Rojas, S. & Saad, S. Metodología de Diseño Curricular para la Educación Superior. México. Trillas, 1990.

Cerezal Mezquita, J. & Fiallo Rodríguez, J. Los métodos científicos en las investigaciones pedagógicas. La Habana. Editorial Pueblo y Educación, 2002.

Agazzi, E. (2007). El desafío de la interdisciplinariedad: dificultades y logros. 20 de octubre de 2017, del Departamento de Filosofía de la Universidad de Navarra. Sitio web: http://www.arvo.net/pdf/El%20desafio%20de%interdisciplinariedad%2dificultades%20y20%logros.htm

Álvarez de Zayas, C. La Escuela en la vida. (3ra Edición). La Habana. Editorial Pueblo y Educación, 1999.

Fernández de Alarza, B. La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en la Ingeniería Automática en la República de Cuba.

Tesis para la Obtención del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana, 2001.

Ackoff, R. Rediseñando el Futuro. México D.F.: Limusa-Noriega, 2005.

Published
2019-07-05
How to Cite
Bolaños Rodríguez, E., Lezama León, E., & Vega Cano, G. Y. (2019). Analysis of the Main Problems for Teaching of Classes in the Postgraduate Course from an Interdisciplinary Approach. Boletín Científico INVESTIGIUM De La Escuela Superior De Tizayuca, 5(9), 38-44. https://doi.org/10.29057/est.v5i9.3886

Most read articles by the same author(s)