Cooperative Learning in Virtual Education and Academic Achievement

Schlagworte: Cooperative pedagogies, virtual learning environments, Virtual education, academic achievement

Abstract

This research compared teamwork across three of the three introductory groups for the first semester of Psychology career from virtual modality at Ean University (Colombia). A non-experimental, descriptive method was conducted with a mixed approach. The main findings of this research show that there were no significant differences in the academic performance of the students in the compared groups. However, in the intervening group, cooperative learning was a conclusive factor for social interaction and team groups.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Literaturhinweise

Mayorga M. Conocimiento, Aplicación e Integración de las TIC – TAC y TEP por los Docentes Universitarios de la Ciudad de Ambato. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0. 2020; 9(1), 5-11.

Ortega S., Moreno-Salamanca M. La flexibilidad didáctica en entornos virtuales de aprendizaje. Virtu@lmente. 2013; 1:(2), 45-59.

Patiño, J. Ambientes virtuales de aprendizaje: usabilidad, prácticas y mediación cognitiva. Virtu@lmente. 2016; 2:(1), 40-52.

Borgobello A., Roselli, N. Rendimiento académico e interacción sociocognitiva de estudiantes en un entorno virtual. Educ. Pesqui, São Paulo. 2016; (42), 2, 359-374.

Hernández R., Fernández C., Baptista, P. Metodología de la investigación. México: McGraw Hill. 2014.

Fernández-Río J., Cecchini J., Méndez-Giménez A., Méndez-Alonso D., Prieto, A. Diseño y validación de un cuestionario de medición del aprendizaje cooperativo en contextos educativos. Anales de Psicología. 2017; 33:(3), 680-688.

Universidad Ean. Informe de matriculados segundos semestre de 2020. Unidad Académica. Bogotá, D.C.: Universidad Ean. 2020.

Pujolàs P. Aprendizaje Cooperativo y Educación Inclusiva: Una Forma Práctica de Aprender Juntos Alumnos. VI Jornadas De Cooperación Educativa Con Iberoamérica Sobre Educación Especial e Inclusión Educativa. Universidad de Vic. Laboratorio de Psicopedagogía. Universidad de Vic (Barcelona). 2009.

Pujolàs P., Ramon J., Naranjo, M. Aprendizaje cooperativo y apoyo a la mejora de las prácticas inclusivas. Revista de Investigación en Educación. 2013; 11(3): 207-218.

Lloret-Segura S., Ferreres-Traver A., Hernández-Baeza A, Tomás-Marco, I. El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología. 2014; 30: (3).

Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black, W.C. Análisis Multivariante. Quinta edición. Madrid: Prentice Hall Iberia. 1999.

Martínez-Fernández R., Corcelles M., Cerrato-Lara, M. The Conceptions about Teamwork Questionnaire: design, reliability, and validity with secondary students. Educational Psychology. An International Journal of Experimental Educational Psychology. 2011; 857–871.

Johnson D., Johnson, R. Cooperation and Competition: Theory and Research. 1989.

Johnson D., Johnson, R. Cooperation and the use of technology. University of Minnesota. 1996.

Johnson D., Johnson, R. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. 1999.

Johnson D., Johnson R., Holubec, E. New circles of learning: Cooperation in the classroom. Alexandria, VA: Association for Supervision & Curriculum Development. 1994.

Johnson D., Johnson R., Smith, K.). Cooperative Learning: Improving University Instruction by Basing Practice on Validated Theory. Journal on Excellence in College Teaching. 2014; 25: (3-4), 85-118.

Woolfolk A. Psicología Educativa. Decimoprimera Edición. México: Pearson Educación. 2010.

Slavin R. Cooperative Learning. Review of Educational Research Summer. 1980; (50), 2, 315-34.

Freinet C. Les techniques Freinet de l’école moderne. Paris: Editions Armand Colin, Coll. Bourellier. 1964.

Freinet C. OEuvres pédagogiques. Paris: Seuil. 1994.

Fernandez-Rio J. Cecchini J., Mendez-Gimenez Mendez-Alonso D., Prieto, A. Self-Regulation, Cooperative Learning, and Academic Self-Efficacy: Interactions to Prevent School Failure. Psychol. 207; 19.

Azorín C. El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos. 2018; 40: (161), 181-195.

Järvelä S., Kirschner P., Hadwin A., Järvenoja H. Regulated Learning in CSCL: Theoretical Progress for Learning Success. 2015.

Järvelä S., Kirschner P., Hadwin A., Järvenoja H., Malmberg J., Miller M., Laru J. Socially shared regulation of learning in CSCL: understanding and prompting individual- and group-level shared regulatory activities. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning. 2016; 11: (Issue 3), 263–280.

Sharan Y. Cooperative Learning for Academic and Social Gains: valued pedagogy, problematic practice. European Journal of Education. 2010; 45: (2), Part I.

Veröffentlicht
2023-05-05
Zitationsvorschlag
Moreno-Salamanca, M. C. (2023). Cooperative Learning in Virtual Education and Academic Achievement. Revista Lengua Y Cultura, 4(8), 64-71. https://doi.org/10.29057/lc.v4i8.10104