Methods of cultural mediation in the practical training of future teachers of German as a Foreign Language

Keywords: cultural mediation, teacher training, foreign language teaching, teaching methods, teaching practice

Abstract

This study investigates the teaching methods that future teachers of German as a foreign language use in cultural mediation. Utilizing a qualitative and hermeneutic approach, it analyzes data from a teacher-training module of the International Master's in German as a Foreign/Second Language that Friedrich Schiller University in Germany offers. Participants taught an online course to students from a Japanese university, which focused on cultural learning. Within the teacher training module, the participants discussed their lesson plans, conducted classes, and subsequently reflected on their teaching practices by exploring and critiquing the practical application of their teaching skills. The analysis, which was conducted using qualitative evaluative content analysis following Kuckartz's (2018) approach, revealed a preference for distributive/instructive methods, with some recognition of interactive and collaborative methods. A tendency towards both repetitive and reflective practices was evident, with a predominant focus on content that was specific to a supposed target culture rather than intercultural or transcultural content. The study highlights the need to balance knowledge transmission with the development of critical and reflective skills in cultural mediation. It emphasizes the importance of incorporating collaborative and interactive methods, which promote a critical attitude that is necessary in language teachers and learners. In conclusion, this study advocates adaptive and reflective teaching as an essential component in the training of future language teachers in globalized contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABCD-Thesen zur Rolle der Landeskunde im Deutschunterricht [Tesis ABCD sobre el papel de los estudios regionales en la enseñanza del alemán] (1990). Fremdsprache Deutsch, 3, 60–61.

Altmayer, C. (2021). Interkulturalität [Interculturalidad]. En C. Altmayer, K. Biebighäuser, S. Haberzettl, A. Heine (Ed.) Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Kontexte - Themen - Methoden [Manual de alemán como lengua extranjera y segunda lengua. Contextos - Temas - Métodos] (pp. 376–393). J. B. Metzler.

Bolten, J. (2016). Interkulturelle Trainings neu denken [Repensar los entrenamientos interculturales]. Interculture journal: Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, 15(26): 75–91. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-55550-2

Candelier, M., Camilleri-Grima, A., Castellotti, V., de Pietro, J.-F., Lörincz, I, Meißner, F.-J., Noguerol, A. y Schröder-Sura, A. (2013) MAREP: Un Marco de Referencia para los Enfoques Plurales de las Lenguas y de las Culturas. Competencias y recursos. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa.

Consejo de Europa (CdE) (2020). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa.

Eberhardt, J.-O. (2013). Interkulturelle Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht. Auf dem Weg zu einem Kompetenzmodell für die Bildungsstandards [Competencias interculturales en la enseñanza de idiomas extranjeros. Hacia un modelo de competencia para los estándares educativos] [monografía]. Wissenschaftlicher Verlag Trier.

Hallet, W. (2010). Kulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht [El aprendizaje cultural en la enseñanza de lenguas extranjeras]. En L. König, B. Schädlich y C. Surkamp (Ed.). Unterricht_kultur_theorie: Kulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht gemeinsam anders denken [Teoría_cultura_enseñanza: Pensar de manera diferente el aprendizaje cultural en la enseñanza de idiomas extranjeros] (pp. 41–56). J. B. Metzler.

Hiller, G. G. (2010). „Was machen Sie denn da eigentlich?“ – oder: FAQ – 10 Fragen zu interkulturellen Trainings an Hochschulen [“¿Qué es lo que realmente hacen ahí?” – o: FAQ – 10 preguntas sobre entrenamientos interculturales en universidades]. En G. G. Hiller y S. Vogler-Lipp (Ed.). Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz an Hochschulen. Grundlagen, Konzepte, Methoden [La competencia intercultural como calificación clave en las universidades. Fundamentos, conceptos, métodos] (pp. 35–56). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Institut für Deutsch als Fremd-/Zweitsprache und Interkulturelle Studien (IKDaF) (2021). Einladung zu den öffentlichen Sitzungen des Onlineseminars “Diskriminierung und Rassismus in Europa: Die Realität verstehen, die Zukunft gestalten” [Invitación a las sesiones públicas del seminario en línea “Discriminación y racismo en Europa: Entender la realidad, moldear el futuro”]. https://www.ikdaf.uni-jena.de/ikdafmedia/neues/diskriminierung/update.pdf

Kammhuber, S. (2010) Interkulturelles Lernen und Lehren an der Hochschule [El aprendizaje y la enseñanza intercultural en la universidad]. En G. G. Hiller y S. Vogler-Lipp (Ed.). Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz an Hochschulen. Grundlagen, Konzepte, Methoden [La competencia intercultural como calificación clave en las universidades. Fundamentos, conceptos, métodos] (pp. 57–72). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Kuckartz, U. (2018). Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerunterstützung [Análisis Cualitativo de Contenidos. Métodos, práctica, soporte informático] [monografía]. Beltz Juventa.

Schweiger, H. (2021). Konzepte der ›Landeskunde‹ und des kulturellen Lernens [Conceptos de los estudios regionales y del aprendizaje cultural]. En C. Altmayer, K. Biebighäuser, S. Haberzettl, A. Heine (Ed.) Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Kontexte – Themen – Methoden [Manual de alemán como lengua extranjera y segunda lengua. Contextos – Temas – Métodos] (pp. 358–375). J.B. Metzler.

Treder, A. (2020). Diskriminierung begegnen – Vielfalt gestalten : Veranstaltungsreihe von und für Studierende und Interessierte [Enfrentando la discriminación - Diseñando la diversidad: Serie de eventos por y para estudiantes e interesados/as]. Friedrich-Schiller-Universität Jena. https://www.db-thueringen.de/receive/dbt_mods_00046765

Vogler-Lipp, S. (2010). Einführung in den methodischen Teil: Überblick über klassische Vermittlungsformen in interkulturellen Trainings [Introducción a la parte metodológica: Panorama general sobre formas clásicas de la enseñanza en entrenamientos interculturales]. En G. G. Hiller y S. Vogler-Lipp (Ed.). Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz an Hochschulen. Grundlagen, Konzepte, Methoden [La competencia intercultural como calificación clave en las universidades. Fundamentos, conceptos, métodos] (pp. 175–185). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Published
2024-05-05
How to Cite
Treder, A. (2024). Methods of cultural mediation in the practical training of future teachers of German as a Foreign Language. Revista Lengua Y Cultura, 5(10), 56-68. https://doi.org/10.29057/lc.v5i10.12379