Language teaching by transdisciplinarity as a postmodern challenge

Keywords: Contextualizing, higher education, globalization, epistemic thought, post-modernity, transdisciplinarity

Abstract

This paper aims to problematize the strategies which are used to teach foreign languages in Mexican research and higher education centers, in the frame of globalization, and in order to emphasize the importance of languages in the new social context. Likewise, we intend to highlight the reciprocal importance of academic and pedagogic research in order to develop language teaching. At the same time, the knowledge and proficiency of a foreign language facilitates academic research in Mexico. This study proposes transdisciplinarity as a means of reconstructing and contextualizing a subject matter according to specific students´ needs to promote academic and cultural exchange in Mexican higher education. By this means, research will be inserted into academic debates in the global worldwide.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, Carlos y Sarló Beatriz. (1980). Conceptos de sociología literaria. Buenos aires: Centro editor de América Latina.

Basarab Nicolescu. (1996). La Transdisciplinariedad: Manifiesto. Traducción: Norma Nuñez Dentin. Ediciones Du Rocher. Recuperado de: http://ecosad.org/phocadownloadpap/otrospublicaciones/nicolescu-manifiesto.pdf

Bateson, Gregory. (1998). Pasos hacia una ecología de la mente. Buenos aires: Lohlé-Lumen.

Bateson, Gregory. (1965). Comunicación, matriz social de la psiquiatría. Buenos aires: Paidós.

Bauman, Zygmunt. (2007). “Modernidad, ambivalencia y fluidez social” en: Las contradicciones culturales de la modernidad. Barcelona: Antrophos- México: UAM-A.

Bauman, Zygmunt. (2012). Sobre la educación en un mundo líquido. Barcelona: GEDISA.

Becerril, Isabel. (2015). “En México sólo un 5% de la población habla inglés: IMCO”. Recuperado de: https://www.elfinanciero.com.mx/economia/en-mexico-solo-de-la-poblacion-habla-ingles-imco.html

Díaz Barriga, Frida. (1990). Metodología de diseño curricular para la educación superior. México: Trillas.

EF English Proficiency Index. (2018). Recuperado de: https://www.ef.com.mx/epi/

El programa de los años intermedios: Guía de Lengua B. (2012). Cardiff, Wales: Organización del Bachillerato Internacional.

Erickson, Lynn. (2014). Transitioning to concept- based Curriculum and instruction: how to bring content and process together. U.S.A.: Corwin.

Gil de la Piedra, Claudia. (2014). La nueva estructuración del programa de FLE dentro del Bachillerato Internacional (IB). México: UNAM.

McTigh, Jay y Grant, Wiggins. (2005). Understanding by design. Virginia: ASCD.

Nicolescu, Basarab. (1996) La transdisciplinariedad, Manifiesto. Hermosillo: Multidiversidad Mundo Real Edgar Morín A.C. Recuperado de: https://edgarmorinmultiversidad.org/index.php/descarga-libro-la-transdiciplinariedad-en-manifiesto.html

Pappe, Silvia, en Ronzón, José y Jerónimo, Saúl. (2002). Reflexiones en torno a la historiografía contemporánea. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Zemelman, Hugo. (2002). Recuperado de: https://www.academia.edu/14214587/Pensar_Te%C3%B3rico_y_Pensar_Epist%C3%A9mico_Los_retos_de_las_Ciencias_Sociales_Latinoamericanas._Hugo_Zemelman.

Published
2019-11-18
How to Cite
Gil de la Piedra, C. (2019). Language teaching by transdisciplinarity as a postmodern challenge. Revista Lengua Y Cultura, 1(1), 9-15. https://doi.org/10.29057/lc.v1i1.5191