Cognitive learning strategies used by children taking a beginner Italian course
Abstract
This article presents the partial results of a research study focused on the analysis and reflection of the cognitive strategies of repetition, elaboration and organization used by children aged 8 to 11 while they are studying Italian at a beginning level.
The study consisted of five sessions of an Italian course where didactic units were carefully designed with different learning activities with the purpose of yielding useful information for the selection, observation and analysis of the strategies employed in kids learning this foreign language.
The results of this research are expected to have an important impact in the field of language teaching to children; so that once the teachers consider the type of cognitive effort that learners these ages make, they can design more meaningful language courses and activities for them.
Downloads
References
CEA, Alvarez Ana María. (2017). Revisión del concepto de Estrategia en el proceso de adquisición y aprendizaje de segundas lenguas. Lenguas a la luz de las nuevas Investigaciones. Universidad Do Minho, Portugal. DOI:http://dx.doi.org/10.21814/diacritica.34
Chadwick, Clifton B. (1988). Estrategias Cognoscitivas y afectivas de aprendizaje. Revista Latinoamericana de Psicología Vol. 20, núm. 002. Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Bogotá, Colombia. http://www.redalyc.org/pdf/805/80520202.pdf
Dorado, C. (1997): Aprender a Aprender: Estrategias y Técnicas. Universidad Autónoma de Barcelona. http://www.xtec.es/-cdorado1/esp/est-tec.htm
Gargallo, Bernardo, Suárez-Rodríguez, Jesús M. y Pérez-Pérez, Cruz (2009). El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE, v. 15, n. 2, p. 1-31. http://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_5.htm
Grenfell, M. y Macaro, E. (2007). Climes and Critiques. En Cohen, A. D. y Macaro, E. Language Learning Strategies (pp 9-28).
Oxford: Oxford University Press. Reino Unido.
O’Malley, J. M. y Chamot A. U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. New York. Cambridge University Press. Reino Unido
Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston, Mass: Heinle & Heinle Publishers.
Peña Pellicer, Ma. Teresa (2013). Relación entre las estrategias de aprendizaje y el rendimiento escolar en alumnos de sexto curso de educación primaria. UNIR Universidad Internacional De La Rioja. Valencia, España.
Rubin, J. (1987). Learner Strategies in Language Learning. New Jersey: Prentice Hall.
Vivás, Nidia Angélica (2010). Estrategias de Aprendizaje. Revista Gondola (ISSN 2145-4981) Vol. 5 No. 1.
Valle, Antonio et al (2000). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Pscicodidáctica, No. 6, pp 53-68. Universidad del País Vasco, España.
Copyright (c) 2019 Claudia Fuerte León, Ma. De Lourdes Rico Cruz, Delphine Pluvinet
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.