The technological and pedagogical training of foreign language teachers

Keywords: ICT, techno-pedagogical training, virtual education

Abstract

Through this article, different points of view on teacher training in the university field will be addressed, highlighting some aspects of teaching, such as teacher training in ICT, the contributions of ICT in the teaching-learning process in virtual education, educational technology and the role of the university. In addition, the considerations of the educational model proposed by the central administration of the UANL are reviewed, in order to specify some of the problems that university teachers face when carrying out the aforementioned model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa, J y Barbosa, Ch. (2019). La tutoría entre pares: Una mirada al contexto universitario en Latinoamérica. Revista Espacios, 5(5), p. 30. http://www.revistaespacios.com/a19v40n15/a19v40n15p30.pdf

Bautista, R. A. (2008). Educación y tecnologías de la información y la comunicación. Plaza y Valdez editores.

Casarini, M. (2007). La Interacción y el diseño de los aprendizajes en contextos virtuales en Tecnología Educativa: en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. Limusa.

Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Morata.

Cuevas, F. y García, J. (2014). Las TIC en la formación docente. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Educación e Innovación. Argentina. www.oei.es › historico › congreso2014 › 21memorias2014

De Alba, A. y Glazman R. (2009) Coordinadoras. ¿Qué dice la investigación educativa?. COMIE.

Dole y Sinatra (1998). Dole, J., & Sinatra, G. (1998). Reconceptualizing change in the cognitive construction of knowledge. Educational Psychologist, 32, 109-128.

Espejo, R. y González, J. M. (2015). Aprendizaje transformativo y programas de investigación en el desarrollo docente universitario. Revista de Docencia Universitaria,13(3), pp.309-330.

Gregoire (2003). Gregoire, M. (2003). Is it a challenge or a threat? A dual-process model of teachers' cognition and appraisal processes during conceptual change. Educational Psychology Review, 15, 147-179.

Hervás, C., López, E., Real, S., & Fernández, E. (2016). Tecnofobia: competencias, actitudes y formación del alumnado del Grado en Educación. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 6, pp. 83-94.

Khvilon, E. (2004) Coordinador. Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente Trilce: Paris, Francia. www.http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf

Litwin, E. (2005). Tecnologías Educativas en tiempos de internet. Amorrortuo Editores.

Machado, E. M. (2015). Los paradigmas educativos. Revista Arista Digital.,52,1-5. http://www.afapna.es/web/aristadigital/archivos_revista/2015_febrero_7.pdf

Padilla, V. M.(2004). Innovación en la medición cognitiva del aprendizaje significativo en una plataforma de internet: relación con estilos cognitivos y de aprendizaje. Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Nuevo León.

Perin, D. (2011). Facilitating student learning through contextualization. Community College Research Center. Columbia University. USA https://ccrc.tc.columbia.edu/media/k2/attachments/facilitating-learning-contextualization-working-paper.pdf

Salas, F. (2011). La integración del as TIC en la docencia en la UCR: estudio desde un enfoque sistémico-complejo del personal docente que se certificó en el curso Educar para el futuro, versión universitaria en el periodo 2003-2006. Tesis doctoral Universidad de Costa Rica. www.ojocientifico.com

Universidad Autónoma de Nuevo León (2015). Modelo Educativo. UANL. Ciudad Universitaria, Nuevo León: UANL.

Universidad Autónoma de Nuevo León (2018). Modelo Académico. Nivel Medio Superior. UANL. Ciudad Universitaria, Nuevo León: UANL.

Universidad Autónoma de Nuevo León (2019). Plan de Desarrollo Institucional 2019-2030. UANL Visión 2030. Ciudad Universitaria, Nuevo León: UANL

Villegas, B. y Alvarado, E. (2017. Gamification: a didactic strategy in higher education. EDULEARN17 Proceedings, pp. 6761-6771 https://library.iated.org/view/VILLEGASAGUILERA2017GAM

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 3(2), pp. 103-114 https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf

Published
2020-05-05
How to Cite
Alvarado Martínez, E. (2020). The technological and pedagogical training of foreign language teachers. Revista Lengua Y Cultura, 1(2), 58-63. https://doi.org/10.29057/lc.v1i2.5423