The importance of teaching pragmatic competence in the course of Spanish for specific purposes for tour guides in India

Keywords: Communicative competence, intercultural competence, intercultural student, pragmatic competence, Spanish as a foreign language teaching

Abstract

Presently, the demand for the teaching of Spanish as a foreign language is growing progressively in India. In the same way, tourism in India is one of the most thriving and growing sectors, hence its importance as a major economic resource and the interest generated by the learning foreign languages in the country's tourism context. The growing Hispanic tourism that visits India has increased interest, exponentially, in working as a guide in recent years. In the same way that the number of students who want to learn the Spanish language in order to work in the tourism sector increases, so does the need for progressive and expansion for the teaching SSP (Spanish for Specific Purposes).

Therefore, it is worth highlighting the importance of pragmatic competence in this type of students. Knowledge and proficiency of this competence is essential as it is basically related in an elementary way to a correct and adequate teaching-learning of both the target culture and one’s own.

Key words: Communicative competence, intercultural competence, intercultural student, pragmatic competence, Spanish language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustín Llach, M. P. (2005), “La competencia pragmática y los errores pragmático-léxicos en la clase de ELE” en Actas de Congreso Internacional de ASELE, Oviedo, Ed. Digital. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/16/16_0096.pdf

Alsina, M. R. (1999). La comunicación intercultural (Vol. 22). Anthropos Editorial. Disponible en: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=uuMIYZ-ubiEC&oi=fnd&pg=PA9&dq=-%09Alsina,+M.+R.+(1999).+La+comunicaci%C3%B3n+intercultural+&ots=XY4Js0RwkF&sig=4aeCUOqb_8cCe68mXaivqLPJClo#v=onepage&q=-%09Alsina%2C%20M.%20R.%20(1999).%20La%20comunicaci%C3%B3n%20

Brandimonte, G. (2006). “Competencia pragmática e interferencias culturales en la enseñanza del español a estudiantes italianos” en La competencia pragmática y la enseñanza del español como lengua extranjera, pp. 196-207. Servicio de Publicaciones. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2154232.pdf

Bermúdez, L., & González, L. (2011). La competencia comunicativa: elemento clave en las organizaciones. Quórum académico, 8(1), 95-110. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1990/199018964006.pdf

Dhingra, A. y López Nadal, G. (2017). Encuentros culturales indo-españoles (1956-2016). Impactos y visiones. Nueva Delhi, Center of Spanish, Portuguese, Italian & Latin American Studies, Jawaharlal Nehru University.

Escandell, M. V. (1996). “Introducción a la pragmática”. Barcelona, Ariel. Disponible en: http://todosxderecho.com/recopilacion/18-%20Taller%20de%20Doctrina/00061284(full%20permission).pdf

(2004). “Aportaciones de la pragmática” en Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (12) 1 lengua extranjera (LE), pp. 179-197. Disponible en: http://files.cursosnelidamontoya.webnode.com/200000050-3ab963bb37/escandel.pdf

Galindo-Merino, M. M. (2005). “La importancia de la competencia sociocultural en el aprendizaje de segundas lenguas” en Interlingüística, (16), pp. 431-441. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2514240.pdf

Ganguly Prasad, S. (2005) “Los estudios hispánicos en la India”. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_05/ganguly/default.htm

Gil, N. C. (2013). “La enseñanza integrada de lengua y cultura en cursos de español con fines específicos y académicos dirigidos a universitarios anglohablantes” en XXIV Congreso Internacional de la ASELE: La enseñanza del español como LE/L2 en el siglo XXI, pp. 207-21. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/24/24_207.pdf

Hymes, D. (1972). “Competencia comunicativa”. Editorial Pride and Holmes, 42. Disponible en: http://www.academia.edu/download/30362865/competenciacomunicativa_1.1.pdf

Hymes, D. H. y Bernal, J. G. (1996). “Acerca de la competencia comunicativa” en Forma y función, (9), pp. 13-37. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/download/17051/17909

López, I. M. L. (2011). “La enseñanza de la subcompetencia sociocultural a través de la Red: propuesta didáctica” en La Red y sus aplicaciones en la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera, pp. 295-302. Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/22/22_0028.pdf

Martínez, Á. (2017). “¿Miente China sobre su población? India podría ser ya el país más habitado del mundo” en El confidencial. Disponible en: https://www.elconfidencial.com/mundo/2017-05-25/china-india-poblacion_1388193/

Martínez Rojas, S. (2017). “Situación actual de la enseñanza de español como lengua extranjera en India”. Tarragona, Universitat Rovira i Virgili. Trabajo final de máster.

Ordóñez, S. G. (2006). “Ejercitarás la competencia pragmática” en La competencia pragmática y la enseñanza del español como lengua extranjera, pp. 25-44. Servicio de Publicaciones. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2154164.pdf

Published
2021-05-05
How to Cite
Rehman, A. (2021). The importance of teaching pragmatic competence in the course of Spanish for specific purposes for tour guides in India. Revista Lengua Y Cultura, 2(4), 98-107. https://doi.org/10.29057/lc.v2i4.6958