Indigenous languages in higher education: Their attention and use in the Bilingual and Intercultural Teacher Training School of Oaxaca

Keywords: higher education, indigenous languages, teaching, linguistic diversity

Abstract

The presence of indigenous languages in higher education has been framed among the linguistic policies and/or educational models “of the moment” and that, at times, have led them to a context of isolation, abandonment and non-visualization through pretensions of incorporation. At present, a double discourse still prevails, on the one hand, cultural diversity is celebrated and constant reminders of a glorious past are made, but, on the other, the richness of current cultures, their languages and worldviews present in many territories is denied, when they are identified as limiting to fully enter the era of the global economy (Navarro Martínez, 2020). For this reason, this ethnographic research focuses on showing an experience on the use and attention of indigenous languages in higher education from the experience of the Bilingual and Intercultural Normal School of Oaxaca (ENBIO), as a training institution for bilingual teachers from the 16 (officially recognized) native cultures that coexist in the Oaxacan territory. The study shows that the educational landscape of ENBIO is shaped primarily through its own culture and the use and presence of indigenous languages in its teaching and training scenarios.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baronet, B. (2010). De cara al currículo nacional: las escuelas normales indígenas en las políticas de formación docente en México. En S. Velasco, A. Jablonska (coords.), Construcción de políticas educativas interculturales en México: debates, tendencias, problemas, desafíos (pp. 245-272). UPN.

Bertely, M. (2011). Educación superior intercultural en México. Perfiles Educativos, XXXIII, 66-77. https://www.redalyc.org/pdf/132/13221258007.pdf

Bertely, M. (1998). Historia social de la escolarización en una villa zapoteca serrana. [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Aguascalientes].

Dietz, G. (2014). Universidades interculturales en México. CPU-e Revista de educación educativa, 19, 319-326. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283131303011.pdf

Fornet-Betancourt, R. (2004). Filosofar para nuestro tiempo en clave intercultural. (Concordia, Reihe Monographien). Wissenschaftsverlag.

INALI (2012). México. Lenguas indígenas nacionales en riego de desaparición. INALI

INALI (2009). Catálogo de lenguas indígenas nacionales. Variantes lingüísticas de México con sus autodenominaciones y referencias geoestadísticas. INALI.

INEGI (2020). Hablantes de lengua indígena en México. INEGI. Recuperado de http://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/lindigena.aspx

INEGI (2010). Censo de población y vivienda. INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2010/

Martínez Marroquín, F. (2019). Voces indígenas que dieron vida a la Escuela Normal Bilingüe e Intercultural de Oaxaca. Una perspectiva de sus fundadores. [Tesis de Maestría. Facultad de Estudios Superiores Aragón, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://repositorio.unam.mx/contenidos/voces-indigenas-que-dieron-vida-a-la-escuela-normal-bilingue-e-intercultural-de-oaxaca-una-perspectiva-de-sus-fundador-3531301?c=yNZpPe&d=false&q=F%C3%A9lix_._Mart%C3%ADnez_._Marroquin&i=1&v=1&t=search_0&as=0

Mas Álvarez, I. y Zas Varela, L. (2011). Diversidad lingüística y educación. @tic Revista de innovación educativa, 7, 62-70. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1011/1031

Mateos, L., y Dietz, G. (2019). Las universidades interculturales en México, logros y retos de un nuevo subsistema de educación superior. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 25 (49), 163-190. https://www.redalyc.org/jatsRepo/316/31658531008/html/index.html

Mateos, L., y Dietz, G. (2016). Universidades Interculturales en México. Balance crítico de la primera década. Revista Mexicana de Investigación Educativa, A. C., 21 (70), 683-690. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000300683

Mateos, L., y Dietz, G. (2013). Universidades interculturales en México. En M. Bertely, G. Dietz y M. Díaz (coords.), Multiculturalismo y educación (pp. 349-381). COMIE.

Mato, D. (2014). Universidades indígenas en América Latina: experiencias, logros, problemas, conflictos y desafíos. Revista ISEES (Interculturalidad, Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior), 14, 17-45. file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet-UniversidadesIndigenasEnAmericaLatina-4865366.pdf

Montero Gutenberg, G. (2020) Lenguas indígenas y desplazamiento lingüístico: el caso de la lengua ombeayiüts (huave) de Oaxaca. Narrativas antropológicas, 2 (1), 52-62. https://www.revistadeas.inah.gob.mx/publico/index.php?seccion=Nw==&articulo=NTI=&A=Mg==#dire

Muñoz, H. (2011). Reflexividad sociolingüística de hablantes indígenas: Concepciones y cambio. UAM-I/Ediciones del Lirio

Navarrete, D. (2009). Impulsando la equidad en la educación superior. Una experiencia en México en experiencias de inclusión en América Latina. Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior (ISEES), (6), 13-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3778727

Navarrete, F. (2008). Las relaciones interétnicas en México. UNAM

Navarro Martínez, S. I. (2020). Discursos y prácticas de la educación superior intercultural: La experiencia de Chiapas. Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas-CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20201124055040/Discursos-y-practicas.pdf

Pérez, G. (2007). Investigación cualitativa. Madrid: La Muralla

Rockwell, E. (2009). La Experiencia Etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Salmerón, F. (2013). Avances, retos y perspectivas de la educación intercultural a nivel superior. En S. Hernández et al. (coord.), Educación Intercultural a nivel superior: refl exiones desde diversas realidades latinoamericanas (pp. 343-349). UIEP/UCI-RED.

Schmelkes, S. (2020). La educación superior ante la pandemia de la COVID-19: el caso de México. Universidades, 86, 73-87. DOI: https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.407

Schmelkes, S. (2009). Intercultural Universities in Mexico: progress and diffi culties. Intercultural Education, https://www.researchgate.net/publication/240532484_Intercultural_Universities_in_Mexico_Progress_and_Difficulties

Schmelkes, S. (2008). Creación y desarrollo inicial de las universidades interculturales en México: problemas, oportunidades, retos. En D. Mato (Coord.), Diversidad Cultural e Interculturalidad en Educación Superior: experiencias en América Latina (pp. 329-337). UNESCO-IESALC.

SEP (2012). Licenciatura en Educación Primaria con Enfoque Intercultural Bilingüe. Plan de Estudios 2012. Programa para la Transformación y el Fortalecimiento Académicos de las Escuelas Normales. SEP

SEP (2000) Programa Nacional de Educación 2001-2006. SEP.

Published
2021-11-05
How to Cite
Montero Gutenberg, G. (2021). Indigenous languages in higher education: Their attention and use in the Bilingual and Intercultural Teacher Training School of Oaxaca. Revista Lengua Y Cultura, 3(5), 37-45. https://doi.org/10.29057/lc.v3i5.7852