Education design: methodological strategies for task based upon project work in the classroom
Résumé
This paper focuses on the design of tasks based upon project work for the teaching-learning process in any discipline, appealing to a collaborative and interdisciplinary learning which implies more than one subject´s knowledge. The new implementation of new study plans in Mexico has hindered educational design due to constant changes and the inclusion of new technologies. This paper tackles the concepts of transmedia, media convergence and interdiscipline in order to propose an easier and more effective design of dynamic and interactive projects which could be carried out by stages: formative and summative assessment, and may result in a real and significative learning which connects daily life with the acquired knowledge.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Références
Bauman, Z. (2013). La globalización. Consecuencias humanas. México, FCE.
Jenkins, H. (2006). Convergence culture. Where old and new media collide. New York, New York University Press.
Organización de Bachillerato Internacional (2022). Aprendizaje interdisciplinario. Recuperado de: https://www.ibo.org/es/programmes/middle-years-programme/curriculum/interdisciplinary/
Organización de Bachillerato Internacional (2020). El currículo del PAI. Recuperado de: https://www.ibo.org/es/programmes/middle-years-programme/curriculum/
Secretaría de Educación Pública. (2022). Plan de estudios de la educación básica 2022. Recuperado de https://info-basica.seslp.gob.mx/wp-content/uploads/2022/07/ULTIMA-VERSION-Plan-de-estudios-de-la-educacion-basica-2022-20-6-2022.pdf
Torres Gordillo, J.J y Perera Rodríguez, V.H. (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en educación superior, en Pixel-Bit. Revista de medios y educación. No. 36. Universidad de Sevilla, pp. 141-149.
Woodside Wood, J. (2021). “Transmedia y crossmedia”, en Vocabulario crítico para los estudios intermediales hacia el estudio de las literaturas extendidas. México, UNAM.
Zemelman, H. (2002). Pensar teórico, pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Instituto Pensamiento y cultura en América Latina. Recuperado de: https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/5564/Documento7.pdf;jsessionid=4B13EE239451C79398CB6CE663AAD706.jvm1?sequence=1
Diario oficial de la Federación. (27 de junio 2022). Acuerdo 11/06/22. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5656485&fecha=28/06/2022#gsc.tab=0
Copyright (c) 2023 Claudia Gil de la Piedra
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.