Language teachers’ knowledge and perceptions of the implementation of CLT in a Mexican language centre

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.29057/lc.v4i8.10582
Mots-clés: Communicative Language Teaching, Communicative approach, teachers’ perceptions

Résumé

This study explores the knowledge and perceptions that language teachers hold of the implementation of the communicative language teaching approach in their teaching context, a language centre of a public university in central Mexico. To collect data, a questionnaire was disseminated among teachers of different languages including Spanish, Nahuatl, Italian, German, French, and English. Data on teachers’ knowledge of the approach were included to discuss the reported use of CLT in their teaching activities. Then, inferences were made based on the contextual elements surrounding each language. The findings in this study provide evidence that there may be specific factors in each language that may foster or hinder the implementation of CLT principles.

 

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliographies de l'auteur

Lilia Sulema Bórquez Morales, Universida Autónoma del Estado de Hidalgo

Lilia S. Borquez Morales, Doctora en Lingüística Aplicada por la Universidad de Southampton y miembro de la Higher Education Academy del Reino Unido, es profesora investigadora de tiempo completo en la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Ha trabajado en la enseñanza de lenguas y capacitación docente con alumnos y maestros de diversos países durante más de 25 años en México e Inglaterra. Sus intereses de investigación se concentran en creencias docentes, profesionalización docente, autonomía y enseñanza de lenguas.

Martha Guadalupe Hernández Alvarado, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Licenciada en Enseñanza de la Lengua Inglesa por la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo y Especialista en Tecnología Educativa por la misma institución. Obtuvo el grado de Maestría en Enseñanza del Inglés por la Universidad de Southampton y actualmente se encuentra cursando el programa de Doctorado a Distancia en la Enseñanza del Inglés en la Universidad de Southampton en el Reino Unido.

Su experiencia docente abarca la enseñanza del inglés de forma presencial en diferentes programas académicos así como la impartición de asignaturas de contenido en la Licenciatura en Enseñanza de la Lengua Inglesa. También se ha desempeñado como asesor académico en el Centro de Autoaprendizaje de Idiomas y como Jefa del Departamento de Proyectos Académicos de la Dirección Universitaria de Idiomas, áreas donde ha incursionado en el diseño de materiales, el desarrollo de cursos de inglés para el aprendizaje a distancia y en la coautoría de la serie de libros ‘Make It Real! Junior’ y ‘Make It Real! Professional’, libros de texto institucionales para la enseñanza del inglés en los niveles medio superior y superior.

Actualmente, es profesora-investigadora en el Área Académica de Lingüística. Sus áreas de investigación incluyen el aprendizaje de lenguas en tándem, la formación de profesores de lenguas, la autonomía del docente y del estudiante y el desarrollo profesional.

Références

Allahyar, N., Zarrinabadi, N., & Reinders, H. (2022). How Teachers’ Perceptions of Learners’ Willingness to Communicate Affect Frequency and Method of Turn Allocation. Language Teaching Research Quarterly, 30, 50-68.

Bachman, L., & Palmer, A. (1981). A multitrait-multimethod investigation into the construct validity of six tests of speaking and reading. In A. Palmer (Ed.), The construct validation of tests of communicative competence (pp. 149-165). TESOL.

Borg, S. (2001). Self-perception and practice in teaching grammar. ELT Journal, 55, 21-29. https://doi.org/10.1093/elt/55.1.21

Borg, S. (2006). Teacher cognition and language education: Research and practice. Continuum.

Canale, M. (1983). From communicative competence to communicative language pedagogy. In J. C. Richards & R. W. Schmidt (Eds.), Language and communication (pp. 2-27). Longman.

Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied linguistics, 1, 1-47.

Cloud, N., Lakin, J., & Leininger, E. (2011). Learner‐Centered Teaching: The Core of Effective Practices for Adolescent English Language Learners. TESOL Journal, 2(2), 132-155.

Chang, A.N., & Suparmi. (2020). The implementation of communicative language teaching (CLT) and factors hindering teachers from implementing it in high school. Al-Ta’dib, 13(1), 46-56.

Donaghue, H. (2003). An instrument to elicit teachers’ beliefs and assumptions. ELT Journal, 57(4), 344-351. https://doi.org/10.1093/elt/57.4.344

Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford University Press.

Griffiths, C. (2011). The traditional/communicative dichotomy. ELT journal, 65(3), 300-308.

Harley, B., Allen, P., Cummins, J., & Swain, M. (Eds.). (1990). The development of second language proficiency. Cambridge University Press.

Hymes, D. (1971). On communicative competence. University of Pennsylvania Press.

Johnson, K. E. (1992). The relationship between teachers’ beliefs and practices during literacy instruction for non- native speakers of English. Journal of Reading Behavior, XXIV (1), 83-108. https://doi.org/10.1080/10862969209547763

Li, L. (2008). EFL teachers’ beliefs about ICT integration in Chinese secondary schools. (PhD dissertation). Queen’s University, Belfast.

Makina Zulu, P. (2019). Teachers’ Understanding and Attitudes towards Communicative Language Teaching Method in ESL Classrooms of Zambia. International Journal of Humanities Social Sciencs and Education (IJHSSE) 6(6), 1-13. http://dx.doi.org/10.20431/2349-0381.0606001

Ng, E. K. J., & Farrell, T. S. C. (2003). Do teachers' beliefs of grammar teaching match their classroom practices? A Singapore Case Study. In D. Deterding, A. Brown & E. L. Low (Eds.), English in Singapore: Research on Grammar. Singapore (pp. 128-137). McGraw Hill.

Nursyam, Jafar, B., Iskandar, & Sulaiman. (2022). Teachers’ Perception in Implementing Communicative Language Teaching (CLT) at Maritime English Class. Asian Journal of Humanities and Social Studies, 10(2). https://doi.org/10.24203/ajhss.v10i2.6944

Richards, J.C. (2006). Communicative Language Teaching Today. Cambridge University Press.

Spada, N. (2007). Communicative Language Teaching: Current Status and Future Prospects. In J. Cummins & C. Davison (Eds.), International Handbook of English Language Teaching (pp. 271-288). Springer.

Vasiliki, A. (2017). English Language Teachers’ Perceptions and Challenges in Adopting the Communicative Language Teaching (CLT) Approach [Bachelor’s thesis, University of Greenwich]. ResearchGate.

https://www.researchgate.net/publication/321383578_English_Language_Teachers'_Perceptions_and_Challenges_in_Adopting_the_Communicative_Language_Teaching_CLT_Approach

Publiée
2023-05-05