Narratology and stylistics in the Tzotzil tale Pepench'uch

A linguistic-literary analysis

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.29057/lc.v5i9.11452

Résumé

Through a linguistic-literary study we deal with recognizing and explaining the characteristics of the Tzotzil story "Pepench'uch". Our objective is to explore the aspects that make up the narrative structure of the indigenous tale from the perspective of narratology and from the perspective of stylistics. We make special reference to literary creation as a starting point to observe the worldview of the Tzotzil culture in its oral traditions and in its linguistic expressions. The acceptance of this form of analysis of the stories that arise directly from the indigenous popular narratives can favor a new perspective of the studies of literature and language teaching from the same Mexican indigenous culture.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Références

Bajtín, M. (1986) El problema de los géneros discursivos. En Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Broncano, M., y Álvarez, M. J. (1990) Contextos. VIII/15- 16. (pp.153-172)

Calderón, M. (2020) El folclor en algunos de sus modos literarios: Adivinanza, refrán, canción y cuento popular. El Colegio de Morelos.

García-Bedoya M., C. (2021) Hacia una historia literaria integral Algunas categorías teóricas fundamentales y su aplicación en un esquema panorámico del proceso literario peruano. Universidad Veracruzana.

Leland, C., Lewison, M., y J.C. Harste (2021) Cómo enseñar literature en el aula. Trillas.

Middleton Murry, J. (1961) El estilo literario. Fondo de Cultura Económica.

Prada Oropeza, R. (1999) Literatura y Realidad. Fondo de Cultura Económica/ Universidad Veracruzana/Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Prada Oropeza, R. (2009) Estética del discurso literario. Universidad Veracruzana/Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Van Dijk, T. (2001) El discurso como estructura y proceso. Gedisa.

Zavala, L. (2019) Cómo estudiar el cuento. Teoría, historia, análisis, enseñanza. Trillas.

Publiée
2023-11-05