SIRETEA: A window to teaching methods and assessment techniques

Keywords: Teaching methods, Techniques of performance evaluation, Observation instruments

Abstract

Currently, teachers and students are faced with changes in education that require the constant development of their skills, since the new educational trends are focused on the development of skills and the evaluation of results, so traditional teaching strategies no longer they are enough to cover the current needs for the formation of the new generations. In this context, it is essential to develop resources that support teaching work in their usual practice and under this premise, a website called SIRETEA has been developed, which provides a theoretical, methodological and practical support on teaching methods, techniques of performance evaluation and observation instruments. In this work, the informative part of the portal is presented with the peculiarity that it has been treated mostly with digital resources in the form of Learning Objects, which offers possibilities for interaction and feedback to the user, being these fundamental characteristics in any process of training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Á. Santos, La evaluación como aprendizaje: Cuando la flecha impacta en la diana, Narcea Ediciones, 2014.

K. E. Gallardo, Evaluación del aprendizaje: retos y mejores prácticas, Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey, 2018.

B. S. López y E. M. Hinojosa, Evaluación del aprendizaje: alternativas y nuevos desarrollos, Trillas, 2005.

F. Díaz Barriga y G. Hernández, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo : una interpretación constructivista, McGraw-Hill, 2001.

J. . L. Pulgar, Evaluación del aprendizaje en educación no formal: Recursos prácticos para el profesorado, Narcea Ediciones, 2005.

Ministerio de Educación de Guatemala y USAID, Herramientas de evaluación en el aula, Ministerio de Educación de Guatemala, 2011.

Teachnology, Inc, «teAchnology: The Online Teacher Resource,» 2019. [En línea]. Available: http://www.teach-nology.com/.

ALTEC, «Rubistar:Create Rubrics for your Project-Based Learning Activities,» 2019. [En línea]. Available: http://rubistar.4teachers.org/index.php.

Evalfor, «evalCOMIX: Servicio Web para la e-evaluación,» 2019. [En línea]. Available: http://evalcomix.uca.es/.

UNESCO, «Evaluaciones del aprendizaje,» Learning Portal, 2019. [En línea]. Available: https://learningportal.iiep.unesco.org/es/fichas-praticas/monitorear-el-aprendizaje/evaluaciones-del-aprendizaje.

EDUCREA, «EDUCREA: Estilos y Metodologías de Aprendizaje,» 2019. [En línea]. Available: https://educrea.cl/estilos-y-metodologias-de-aprendizaje/.

M. L. Argudín, «Habilidades Docentes,» 2019. [En línea]. Available: //hadoc.azc.uam.mx.

Reazon Systems, Inc., «Rcampus,» 2019. [En línea]. Available: https://www.rcampus.com/index.cfm.

A. Y. Moreta, «Técnicas de Evaluación (alternativa, auténtica, constructiva),» 2011. [En línea]. Available: https://innovatedocente.webnode.es/products/tecnicas-de-evaluacion-alternativa-autentica-constructiva-/.

EcuRed, «EcuRed: Métodos de enseñanza,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ecured.cu/M%C3%A9todos_de_ense%C3%B1anza.

Grupo Telesup, «Instrumentos y técnicas de evaluación educativa,» 2019. [En línea]. Available: https://escueladeposgrado.edu.pe/blog/instrumentos-y-tecnicas-de-evaluacion-educativa/.

R. García-Perales, «Diseño y construcción de un instrumento de evaluación de la competencia matemática: aplicabilidad práctica de un juicio de expertos,» Scielo, vol. 26, nº 99, 2018.

C. Hamodi, V. . M. López-Pastor y A. T. López-Pastor, «Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles educativos, 37(147), 146-161. Recuperado en 11 de marzo de 2019, de,» vol. 37, nº 149, pp. 146-161, 2015.

P. Araque-Marín, S. A. Torijano-Gutiérrez y N. Arango-Londoño, «Diseño e implementación de rúbricas como instrumento de evaluación del curso de Química General e inorgánica para estudiantes de ingeniería,» EIA, vol. 16, nº 31, pp. 131-143, 2019.

M. d. l. A. Alonso, I. Castillo, M. J. Pozas, V. Martínez y Y. Muñoz, Objetos de Aprendizaje: Una Guía Práctica para su Desarrollo, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 2013.

M. A. Alonso, I. Castillo, V. Martínez y Y. Muñoz, «MEDOA: Metodología para el Desarrollo de Objetos de Aprendizaje” (),,» de 12da Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética, Florida, EUA, 2013.

R. Anijovich, M. Malbergier y C. Sigal, Una Introducción a la Enseñanza para la, Primera ed., Buenos Aires: Argentina: Fondo de Cultura Económica de, 2004.

Published
2019-07-05
How to Cite
Alonso Lavernia, M. de los A., Muñoz Sanchez, Y., Castillo Perez, I., & Martinez Lazcano, V. (2019). SIRETEA: A window to teaching methods and assessment techniques. Ingenio Y Conciencia Boletín Científico De La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 6(12), 15-23. https://doi.org/10.29057/escs.v6i12.4009

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2