Perception about the practice of urinary catheter application with clinical simulator

Keywords: Perception, practices, urinary probe, simulator

Abstract

The purpose of this research was to know the perception regarding the willingness to use a low cost prototype to perform clinical simulation practices specifically to learn the application of urinary catheters. Therefore, a descriptive exploratory survey was applied, from October 15 to 30, 2018. Among the main results, it was discovered that 41% of the respondent’s state that they have seen the procedure of placement of the bladder catheter, but not performed. And 30% say they have seen and performed such a procedure, so it was concluded that it is feasible to take action to carry out the didactic prototype so that more students are involved in learning. Currently considered as a trend in learning tools, simulators facilitate the understanding and acquisition of knowledge and skills. So respondents became aware and were motivated to make and use prototypes as a teaching tool in clinical simulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dávila Cervantes A. Simulación en Educación Médica. Investigación en Educación Médica. 2014;3(10):100–5.

Piña Jiménez I, Amador Aguilar R. La enseñanza de la enfermería con simuladores, consideraciones teórico-pedagógicas para perfilar un modelo didáctico. Enfermería Univ. 2015;12(3):152–9.

Neri Vela, R. (2018). El origen del uso de los simuladores en medicina. Facultad de Medicina UNAM, 21-27

Garcia , A., Sanchez, M., & Merelles , A. (2012). El Practicum en el Grado de Enfermería: una propuesta de desarrollo del proyecto docente.Valencia: Recuperado de: https://books.google.com.mx/books?id=ecpDQvE6y_YC&pg=PA253&dq=modelos+anat%C3%B3micos+did%C3%A1cticos+en+enfermeria&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiJ59OsyIHoAhUIsZ4KHc3cBB8Q6AEIKDAA#v=onepage&q=modelo

Sánchez Mendiola, M., Martínez Franco, A. Informática biomédica 3ra. Edición. Facultad de Medicina de la UNAM – ELSEVIER 2018.

Lemire, Michel. (Traducción Hinke, Nina). 1993. La representación del cuerpo humano: modelos anatómicos de cera. Ciencias, núm. 32, octubre-diciembre, pp. 58-69. [En línea]. Recuperado de: https://www.revistaciencias.unam.mx/en/182-revistas/revista-ciencias-32/1707-la-representaci%C3%B3n-del-cuerpo-humano-modelos-anat%C3%B3micos-de-cera.html

Real Academia Española. (2020). Obtenido de dle.rae.es/prototipo: https://dle.rae.es/prototipo

Ecured. (2020). Enciclopedia de Ecuador. Obtenido de: https://www.ecured.cu/Prototipo

NORMA OFICIAL MEXICANA NOM-052-SSA1-93, Que establece las especificaciones sanitarias de las sondas para drenaje urinario de hule látex natural estéril modelo Foley. Obtenido de http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/nom/052ssa13.html

Udepuebla.mx. Reglamento para prácticas de enfermería. Obtenido de: http://udepuebla.mx/reglamentos/reglamento-para-practicas-de-enfermeria.pdf

Pranatec.com (2020). Tecnología, simulación y capacitación. Recuperado de: https://pranatec.com.mx/product/simulador-de-cateterismo-basic-sexo-femenino/

3B Scientific (2020). Simulador de cateterismo masculino. Recuperado de: https://www.a3bs.com/thumblibrary/P93P-M/P93P-M_02_1200_1200_Simulador-de-cateterismo-PRO-sexo-masculino.jpg

materialmedico24.es (2020) Simulador sondaje vesical. Recuperado de: https://materialmedico24.es/simulador-sondaje-vesical.html

Published
2020-06-05
How to Cite
Carlson Morales, C., Sánchez Ruíz, M. L., & Gómez Estrada, K. D. (2020). Perception about the practice of urinary catheter application with clinical simulator. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 8(16), 212-216. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i16.5572

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>