Effect of a Nursing Educational Intervention on the Level of Knowledge of the NIDCAP program
Abstract
There is a trend in the care of premature newborns called “Care focused on development and the family”, within which is the NIDCAP program involves medical and nursing interventions focused on reducing the stress and suffering of the child, to promote neurological and emotional development and facilitate family integration. The present study aims to determine the effect of an educational intervention on the level of knowledge of the NIDCAP program in nursing personnel, using a quasi-experimental, quantitative, descriptive, longitudinal design. This study was made in Hospital Regional del Valle del Mezquital, where an evaluation instrument was applied regarding the NIDCAP program to 12 nurses from the NICU in different shifts. Prior to the implementation of the educational intervention, the nursing staff had a low level of knowledge; the post-test, the result was an improvement of knowledge into a higher level. Three months later, in the evaluation stage, the level of knowledge remained high. In conclusion, there was a significant effect of the educational intervention from the pre-test, post-test and the level of knowledge of the participants about the NIDCAP program.
Downloads
References
Organización Mundial de la Salud. Nacimientos prematuros [Internet]. Ginebra; OMS; 2018 [citado 2021 Mar 16]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/preterm-birth
López-García Berenice, Ávalos Antonio Nilvia, Díaz Gómez Noé Belmar. Incidencia de prematuros en el Hospital General Naval de Alta Especialidad 2015-2017. Rev. sanid. mil. [Internet]. 2018 Feb [citado 2021 Mar 16]; 72(1): 19-23. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0301-696X2018000100019&lng=es. Epub 20-Ago-2019.
Harillo Acevedo, F.D., Rico Bcerra, J.I. y López Martínez, Ángel 2017. La filosofía de los cuidados centrados en el desarrollo del recién nacido prematuro (NIDCAP): una revisión de la literatura. Enfermería Global [Internet]. 2017 Oct [citado 2021 Mar 16] 16(4): 577-602. Disponible en: DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.16.4.263721
Contreras S. Cuidados centrados en el desarrollo bajo la perspectiva de enfermería en la unidad de cuidados intensivo neonatales de un Hospital de España y México.[Master´s thesis]. España: Universidad de Oviedo; 2012. 51 p. Disponible en: http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/4081/6/TFM_GuadaContreras.pdf
Moro M. De Guardia en Neonatología. 3ra. ed. Editorial Panamericana; 2016.
Arrollo G. Actualización en enfermería, una responsabilidad profesional. Rev Enferm IMSS [Internet]. 2002 [citado 2021 Mar 16] 10(1): 3-6. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2002/eim021b.pdf
Fernández Y., Funes M. y Ladino V. Importancia del rol de enfermería en el neurodesarrollo del recién nacido pretermino. [Tesina]. Argentina: Universidad Nacional de Cuyo. 2015; 82 p. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/83116557.pdf
Mosqueda R., Lora D., Pavón A., Ureta N., Moral M. y Pallás C. Impacto de un curso de capacitación para el cuidado del desarrollo sobre el conocimiento y la satisfacción de los profesionales de la salud en unidades neonatales. Pediatr Neonatol. [Internet]. 2016 Abr. [citado 2021 Mar 16] 57(2): 97-104. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26205438
Borras M., Ángel M., Ros R., Montejano R., y Solaz A. Efecto de la formación interna sobre cuidados centrados en el desarrollo en profesionales de Neonatología, Hospital Universitario Politécnico la Fe, Valencia. Rev Enfer Doc. [Internet]. 2018 Ene-Jun [citado 2021 Mar 16] Ene-Jun(110); 4-10. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Rosario_Navarret
Bautista R. (2020). Impacto de un programa educativo como estrategia para el control de la hipertensión arterial. [Master’s Thesis]. México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2019. 85 p. Disponible en: http://132.248.9.195/ptd2019/mayo/0789253/Index.html