B-Learning: Teaching-learning strategies in the Schoology educational platform: Actopan high school

Keywords: Technologies, educational scenarios, B-learning, ADDIE, schoology platform

Abstract

The demands of the knowledge society warn that the use of technologies must be a constant in educational practices, therefore, educational scenarios can be a significant link that the student consolidates for the use and development of technology skills. Derived from a diagnosis carried out on students and teachers of the Actopan High School High School (ESAc), belonging to the Autonomous University of the State of Hidalgo (UAEH) regarding the strategies used in the teaching-learning process, the proposal of the elaboration of a B-learning course on the schoology platform, under the ADDIE model, to potentiate the teaching-learning strategies of face-to-face education in the ESAc baccalaureate, where students manage to develop the skills that the educational model demands, but through of innovative, creative, significant and efficient strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belloch, C. (2013). Modelo ADDIE. http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki?7

Clarenc, C. A.; S. M. Castro, C. López de Lenz, M. E. Moreno y N. B. Tosco. Analizamos 19 plataformas de e-Learning: Investigación. file:///C:/Users/acer/Downloads/Dialnet-ClarencCASMCastroCLopezDeLenzMEMorenoYNBToscoAnali-5889092.pdf

Chaviano, N, R., Albar, P, J. y Cortés, J, C. (2020). Formación y globalización: la reforma integral de educación media superior (RIEMS) en México. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., VII (2), https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1989/2047.

Dirección de Educación Media Superior (s.f.) Matríz de competencias genéricas UAEH. https://www.uaeh.edu.mx/adminyserv/gesuniv/div_docencia/demsyt/competencias.html

Escalante, A. E., y Coronado, S. E. (2022) Reformas curriculares en la Educación Media Superior ¿Camino a mejores prácticas?. Revista electrónica sobre educación media y superior, 7 (14), https://www.cemys.org.mx/index.php/CEMYS/article/view/294/322

Escobar-Pérez. J y Cuervo-Martínez. A (2008) Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

Flores, L., y Meléndez, C. (2021). Análisis comparativo del b-learning y e-learning en competencias TIC para la docencia en educación superior. Revista Innova Educación, 3 (4), 174-190. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.013

Hernández, S.; Fernández, C. & Baptista, L. (2010) Metodología de la investigación. McGrawHill.

Juanes G. B. Y., Munévar M., O.R., y Cándelo B., H. (2020). La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de la enseñanza en tiempos de pandemia. Conrado, 16(76), 448-452. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500448&lng=es&tlng=es.

Losada, M. Á., y Peña, C. C. (2022). Diseño instruccional: fortalecimiento de las competencias digitales a partir del modelo Addie. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13 (25), https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1309

Mejía, H. N. (2011) Percepciones, uso y apropiación de tic en los docentes de la facultad de comunicaciones. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/investigacion/file.php/60/resultados/percepcion_de_tic_en_docentes_nmh.pdf

Morales González, Berenice. (2022). Diseño instruccional según el modelo ADDIE en la formación inicial docente. Apertura, 14(1), pp. 80-95. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v14n1.2160

Morita, A. A.; García R. M. y Escudero N. A. (2019). Modelo de desarrollo de la competencia genérica de comunicación oral y escrita con TIC. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.553

Noa, S., Laura, K., Apayo, L., Ramos, Z y Lujano, Y. (2022). B-learning en la enseñanza del idioma inglés en el nivel superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4 (2), 98 – 112. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.02.006

Ortegón, Y., Y Dejgado, J.A (2021) Implementación de herramientas virtuales como estrategia para mejorar los procesos de enseñanza/aprendizaje (E/A) en la educación media. Sophia 17 (2) 1-10 http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.17v.2i.881

Subsecretaría De Educación Media Superior (2008) Competencias genéricas que expresan el perfil del egresado de la educación media superior. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/Competencias-Genericas.pdf

Silva, Q.; Fernández, S.; Astudillo, C. (2015) Un modelo para el diseño de entornos virtuales de aprendizaje centrados en las E-actividades. http://www.tise.cl/volumen11/TISE2015/650-655.pdf

Ramírez-Sosa, M. A., & Peña-Estrada, C. C. (2022). B-learning para Mejorar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 5–16. https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.309

Published
2023-09-11
How to Cite
López Granados, N. I., & Moctezuma Plata, J. A. (2023). B-Learning: Teaching-learning strategies in the Schoology educational platform: Actopan high school. DIVULGARE Boletín Científico De La Escuela Superior De Actopan, 11(Especial), 1-9. https://doi.org/10.29057/esa.v11iEspecial.10308