The teaching of dance at a distance at a higher level
Experience on the teaching accompaniment from the work of improvisation-creation in confinement of a choir director through the voices of his students
Abstract
This article addresses a segment of the teaching experience around the teaching of dance at the higher level from the work of dance improvisation in a second semester group of the Bachelor of Dance at the UAEH, occurred between 2020 and 2021 during the period of confinement caused by the emergence of SARS-CoV-2 to avoid the spread of COVID-19. The educational landscape of distance learning is addressed, reflecting on the characteristics and adjustments applied to dance, pointing out three relevant aspects; the reconfiguration of space, privacy and online meetings, as well as relational work. Likewise, the characteristics of the teaching-learning process from the creative laboratory are presented, which in turn yielded concrete results that allowed materializing the creative work through two dance works in video format. The results obtained point to underline the importance of creative training based on improvisation work, the relevance of teacher accompaniment, the recognition of digital platforms as alternatives to complement professional dance training and the imperative need to encourage digital skills that allow students to explore the tools of video, cinematography and video-dance to complement their professional training.
Downloads
References
Bailenson, Jeremy. N. (2021). Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 2(1). https://doi.org/10.1037/tmb0000030 https://tmb.apaopen.org/pub/nonverbal-overload/release/
Bejarano, M. J. (2021) La improvisación en danza y su valor estético. https://www.revistaikaro.com/la-improvisacion-en-danza-y-su-valor-estetico/?fbclid=IwAR3MEIRfxxjihORYLisLt2fAZEDtCbpExvxoHcr3mRFhVpsuOOJVtoQs_Vw
Blom, L. B. y Chaplin, T. (1996) El acto íntimo de la coreografía. INBA/CEnidi-danza
Duran, L. (1993) Manual del coreógrafo. INBA-CENIDID
Fernández, L. Núñez, R. y Cifuentes. M. (2010) Eukinética. Profundizando las cualidades de movimiento. Salviat.
Freire, Paulo (1997) Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.
Galindo Z, B. J., Ramírez, C. y Trejo, R. (2020) La formación dancística profesional a distancia: una indagación sobre el impacto, las perspectivas y los retos frente a la emergencia sanitaria. En La Universidad ante su compromiso educativo y social. sus experiencias, retos y perspectivas frente a la pandemia generada por la COVID_19. Editorial. UAEH (PP.192-204) . https://www.uaeh.edu.mx/convocatorias/ebook-2020/docs/UniversidadCompromisoEducativoSocial.pdf
Galindo Z, B. J. (12 de julio de 2020) La danza en los días del COVID-19. El independiente. https://www.elindependientedehidalgo.com.mx/la-danza-en-los-dias-del-covid-19/.
Galindo, Z. B. J. [Instituto de Artes] (Diciembre, 2021). 38 (Liquid Work) [video]. Youtube. https://youtu.be/nXq97xy6MXE?t=363
Galindo, Z. B. J. [Instituto de Artes] (Diciembre, 2021). E-presencias [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=ewp_Z1bLNTw
Giannini, S. (2020) Prólogo. COVID-19 y educación superior. De los efectos inmediatos al día después. [UNESCO]C:UserscabaeDownloads http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf.
León, Aníbal (2007). ¿Qué es la educación?. Educere, 11(39),595-604.[fecha de Consulta 7 de marzo de 2022]. ISSN: 1316-4910. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35640844003
Luna, Rocio (2020) Hacia una pedagogía desde la propia corporalidad. En Una pedagogía para la danza contemporánea desde la propia corporalidad. UMSNH-FPBA-CAAE. (pp. 94-108 pp.)
Lynton, Anadel (2007) La danza: enseñanza, repetición, creatividad e investigación, o ¿se puede enseñar la danza como arte de investigación creativa?. En La enseñanza de la danza contemporánea. Una experiencia de investigación colectiva. CONACULTA-INBA.
Moura, M. y Joäo, M. (2021) Prácticas de danza en el contexto de la enseñanza a distancia. Conference Proceedings CIVAE 2021. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=835625
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2019) Crear un clima propicio en el aula. En Empoderar a los alumnos para crear sociedades justas. UNESCO-UNODC (p. 17) https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371383/PDF/371383spa.pdf.multi
Primo, Rosa (2021) El cuerpo en estado de crisis: modos de (re)invención del sí y del otro en los procesos artísticos-educacionales en danza en tiempos de distopías. En La danza en tiempos de crisis y de re(ex)istencia. Cultura UNAM. (PP. 143-164)
Ramos T., D. (2 de julio de 2020) Coronateaching ¿Síndrome o nueva oportunidad para la reflexión? https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/02/coronateaching-sindrome-o-nueva-oportunidad-para-la-reflexion-i-ii/
Romero G., R. (s/f) Ser maestra o maestro en tiempos de pandemia. Educación Futura. UNAM. https://www.iisue.unam.mx/medios/educacion-futura-rosalina-romero-gonzaga-becaria-posdoctoral-iisue-879.pdf.
Seminario, F. (1 de junio de 2020). La educación en América Latina enfrenta una crisis silenciosa, que con el tiempo se volverá estridente. El País. https://elpais.com/economia/2020-06-01/la-educacion-en-america-latina-enfrenta-una-crisis-silenciosa-que-con-el-tiempo-se-volvera-estridente.html?ssm=FB_CC&fbclid=IwAR1qvf4CQ_Q1XJshDTEtZGSBoUqeknuIBMPTTaVdz2BbAgsPtq2f2_RnT5U
Tortajada Q., Margarita [Instituto de Artes] (2021) Educación dancística pandémica: el recorte, la e-presencia y sus enseñanzas [Conferencia en Video]. Conferencia presentada en la primera mesa de trabajo titulada “Danza y pandemia” en el VII Simposio Internacional de Danza. Semana Internacional de las Artes de la UAEH. Youtube. https://youtu.be/oWL1B-T_zEI?t=2523 (42m03s-59m49s)