Archaeological-Genealogical Approach to School Coexistence
Perspective of a school teacher-researcher
Abstract
The result of a doctoral research of archaeological-genealogical court on school coexistence in Colombia is presented. For a school teacher in practice, institutionally pressured to implement strategies to improve cohabitation for the creation of a culture of peace, the doctoral thesis was the effort to see the school from a different perspective: to abandon to some extent the pertinent idea of formulating proposals for improving cohabiting to, alternatively, ask for its emergence and decantation in the educational system to this day. The research sought to recognize the emergency conditions and the consequent developments of the discourses and practices that constitute school coexistence and to identify the various uses that have been given to them in both political and educational, social and economic areas. It was discussed that Archaeology and genealogy allow us to show that in the propositions on school coexistence interests that go beyond that cohabitation are overlapped in the everyday logic of the institutions. Overall, It was concluded that It is not enough to continue to make calls for action and individual proposals to improve cohabitation but to analyse the discourses, practices and uses that have historically configured a discursive practice in the reconfigurations of the device of education.
Downloads
References
Abril-Martínez, Carlos Alberto (2019). Malestar docente y violencia escolar una relación por definir: revisión documental de la década del noventa a la actualidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, Vol.12 Núm. 1, pp. 188–202.
Agamben, Giorgio (2006). Profanaciones. Barcelona; Anagrama.
Agamben, Giorgio (2011). Conversaciones con filósofos [conferencia]. Buenos Aires, Argentina. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=_lc3kcJzYbs
Ahmed, Sara (2020). ¿Para qué sirve? Sobre los usos del uso. Barcelona: Bellaterra.
Areiza-Madrid, Giovany (2014). La educación para la paz en Colombia: estrategias de transformación y resolución negociada de los conflictos. Ra Ximhai, Vol. 10, Núm. 2, pp. 313-336. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/71205/62903
Ariès, Philippe. (1987). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Madrid: Taurus.
Ascorra, Paula, Carrasco, Claudia, López, Verónica y Morales, Macarena (2019). Políticas para el clima escolar en una era de rendición de cuentas”. Archivos de Análisis de Políticas Educativas, Vol. 27, núm. 31, pp.1-27. https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/3526
Avellaneda, Sandra y Pardo, Sonia (2019). Educando para la paz: un estudio desde las instituciones educativas rurales del Páramo de la Sarna en Boyacá, Colombia. Pensamiento Jurídico, Núm. 50, pp.183-205. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/peju/article/view/85375
Cajiao, Francisco (1995). Proyecto Atlántida. Estudio sobre el adolescente escolar en Colombia. T. I. La cultura fracturada. Ensayos sobre la adolescencia colombiana. Bogotá: Fundación FES.
Cañaveral, Edith y Ospina, María (2019). Convivencia escolar y potencialidades en niños con capacidades educativas diversas o necesidades educativas especiales. Revista Aletheia, Vol. 11, núm.2, pp. 63-86. Disponible en: https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/561
Cartagena, Laura (2013). Intelectuales y expertos: violentólogos y economistas en la producción de políticas sociales y económicas en Colombia. Reflexiones Vol.92 núm.2. pp. 123-130. Disponible en: file:///C:/Users/000007653/Downloads/Dialnet-IntelectualesYExpertos-4796238%20(1).pdf
Castiblanco, Juan, Arango, Diana y Niño, Diana. (2017). Solidaridad, responsabilidad y control emocional: sendero propicio para la convivencia estudiantil. Rastros Rostros, Vol. 19, núm. 35, pp. 1-12. Disponible en: https://doi.org/10.16925/2382-4921.2017.35.01
Castro, Edgardo. (2004). El vocabulario de Michel Foucault. Un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores. Buenos Aires. Universidad Nacional de Quilmes.
Choque, Osman. (2016). El Fracaso de la Arqueología. Problemata: Revista internacional de filosofía, Vol. 7, Núm. 2, pp. 73-98. Disponible en: https://periodicos.ufpb.br/index.php/problemata/article/view/28952
Córdoba, Francisco. y Ortega, Rosario. (2015). “Construir la convivencia para prevenir la violencia: un modelo de pirámide invertida”. Revista del Observatorio sobre la Violencia y Convivencia en la Escuela. Vol. 7, Núm. 2, pp. 5-10. Disponible en: file:///C:/Users/000007653/Downloads/RevistaHuellas_CordobayOrtega2015.pdf
Cortés, Mónica, Zoro Bárbara. y Aravena, Felipe. (2019). Gestionando la contingencia más que la convivencia: El rol de los encargados de convivencia escolar en Chile. Psicoperspectivas, Vol. 18, Núm. 2, Disponible en: https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue2-fulltext-1549
Dalmau, Iván. (2021). Michel Foucault y el problema del método: reflexiones en torno a la arqueo-genealogía. Escritos Vol. 29, Núm. 62, pp. 84-100. Medellín. UPB
Delgado, Alicia. (2018). Orientación escolar en el marco de la convivencia escolar, una mirada desde las representaciones sociales. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, Vol. 2, Núm. 2, pp.100-112. Disponible en: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020208
Diker, Gabriela. (2009). ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias? Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Donzelot, Jacques (1979). La policía de las familias. Madrid: Pre-Textos.
Dreyfus, Hubert. y Rabinow, Paul (2001). Michel Foucault: más allá del estructuralismo y la hermenéutica. Buenos Aires: Ediciones Nueva visión.
Fierro-Evans, Cecilia. y Carbajal-Padilla, Patricia. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, Vol. 18, Núm. 1, pp.1-14. Disponible en: https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1486
Foucault, Michel (1990). Vigilar y Castigar: nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI Editores.
Foucault, Michel (2002). La arqueología del saber. México: Siglo XXI Editores.
Foucault, Michel (2003). La historia de la Sexualidad. El uso de los placeres. Buenos Aires: Siglo XXI Editores
Foucault, Michel (2019) Microfísica del poder. Primera Edición. Argentina: Siglo XXI Editores.
Foucault, Michel. (1971). Nietzsche, la genealogía, la historia. Valencia: Pretextos.
García, Emilio (2018). Genealogía y retornos del saber: Pensamiento, posición y posicionalidad frente al objeto de investigación. Revista Factótum.Núm. 19, pp. 80-89
Gómez, Ariel (2012.) La participación juvenil en la construcción de la convivencia escolar. Medellín: IPC.
Gonçalvez, Luis (1999). La metodología genealógica y arqueológica de Michel Foucault en la investigación en psicología social. Montevideo: Ed. TEAB. Disponible en: http://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2015/06/transitos-de-una-psicologia-social-genealogi%CC%81a-y-arqueologi%CC%81a.pdf
Herrera, Olga. y Frausto, Mireya (2021). Violencia escolar y mediación pedagógica en estudiantes de educación básica. Revista Innova Educación, Vol. 3, Núm. 2, pp.438-453. Disponible en: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.010
Jiménez-Becerra, Absalón (2021). Cuatro escritos sobre Michel Foucault: una mirada metodológica y conceptual para pensar la historia de la educación. Bogotá. Universidad Distrital.
Laval, Christian (2004). La escuela no es una empresa. El ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona. Paidós.
Leyton-Leyton, Ignacio (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: una revisión de literatura latinoamericana (2007-2017). Revista Colombiana de Educación, Vol. 1, Núm. 80, pp. 233-266. https://doi.org/10.17227/rce.num80-8219
Martínez Posada, Jorge Eliécer. (2014). Subjetividad, biopolítica y educación: una lectura desde el dispositivo. Ciencias sociales y humanidades. 43. Bogotá. Disponible en: https://ciencia.lasalle.edu.co/edunisalle_ciencias-sociales-humanidades/4
Martínez, Maribel. (2018). La formación en convivencia: papel de la mediación en la solución de conflictos. Educación y Humanismo. Vol. 20, Núm. 35, pp. 127-142. Disponible en: https://doi.org/10.17081/eduhum.20.35.2838
Martínez-Castro, Leonel (2019). Análisis del Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, Sexuales y Reproductivos desde la perspectiva de la eficacia simbólica. Bogot: Pensamiento Jurídico. Núm. 49, pp. 145-160. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/peju/article/view/59377
Martínez-Posada, Jorge. (2014). Filamentos para las investigaciones en la visibilización de las subjetividades desde arqueológica y la genealógica. IV Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Heredia, Costa Rica. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev8337
Medina-Palacio, Andrés, Moreno-Mosquera, Gabriel., Rosero-López, Jackeline y García-Mosquera, Raúl (2016). La investigación como estrategia para el mejoramiento de la convivencia escolar y la construcción de ciudadanía. Ciencias Sociales y Educación, Vol. 5, Núm. 10, pp.101-116. https://doi.org/10.22395/csye.v5n10a4
Mojica, Lady (2017). Estado del arte sobre los estudios de violencia escolar: el ciberacoso. Una investig@ción, Vol. X, Núm.17, pp. 20-56. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/322959198
Morales, Macarena y López, Verónica. (2019). Políticas de convivencia escolar en América Latina: cuatro perspectivas de comprensión y acción. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, Vol. 27, Núm.5, pp. 1-28. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3800
Ñáñez, José y Capera, Jóse (2017). Participación política y gobierno escolar en las instituciones educativas de Ibagué. Espacios Públicos. Núm.48, pp. 151-171. Disponible en: http://politicas.uaemex.mx/espaciospublicos/images/stories/Espacios_Publicos_8_PARTICIPACION.pdf
Ochoa, Azucena y Diez, Evelyn (2013). El reglamento escolar como eje de análisis de la convivencia en la escuela. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Vol. 21, Núm.81, pp. 667-684. Rio de Janeiro.
Puerta-Lopera, Isabel (2014). Un iter de la educación para la paz desde la escuela. Ra Ximhai, Vol. 10, Núm. 2, pp. 47-77. Disponible en : http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/71174
Puerta-Lopera, Isabel, Builes-Builes, Luis Fernando y Sepúlveda-Alzate, Martha Cecilia (2015). Convivir Pazcíficamente: oportunidades que ofrece la ley 1620. L. Vieco S.A.S. http://hdl.handle.net/10495/11557
Querrien, Ann (1994). Trabajos elementales sobre la escuela primaria. Madrid. La Piqueta.
Rivas, Amparo, Véliz, Maybely y Pérez, Norcaby (2019). Modelo didáctico para el desarrollo de la educación para la paz en los estudiantes de educación básica secundaria. Revista Conrado, Vol. 15, Núm. 71, pp. 43-51. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1174
Rodríguez-Burgos, Karla, Morcote-González, Olga y Martínez-Cárdenas, Alán (2019). Percepción de la efectividad de la política pública de convivencia escolar en Boyacá, Colombia. Revista Espacios, Vol. 40, Núm. 6. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n06/19400613.html
Rosero-Gomajoa, Juan (2021). Formación de mediadores escolares en territorios de conflicto armado: el caso de la Escuela Normal Superior de La Cruz-Nariño. Revista Logos Ciencia & Tecnología, Vol. 13, Núm. 1, pp. 80-95. https://doi.org/10.22335/rlct.v13i1.1315
Ruiz, José (2016). Marco legal y jurisprudencial del acoso escolar en Colombia 10 años de jurisprudencia constitucional. Revista Temas Socio Jurídicos. Vol. 35, Núm. 71, pp. 49-82. Disponible en: https://doi.org/10.29375/01208578.2639
Salas, Karen y Combita, Harold (2017). Análisis de la convivencia escolar desde la perspectiva psicológica, legal y pedagógica en Colombia. Cultura. Educación y Sociedad, Vol. 8, Núm. 2, pp. 79-92. Disponible en: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.06
Salcedo-Escobar, Yuliana. (2018). “Ley de Convivencia Escolar en Colombia: una política pública no legitimada”. Diálogos de Derecho y Política. Núm. 20, pp. 157-174. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/derypol/article/view/332515
Saldarriaga, Jaime y Cañas, Juan. (1999). Consumo, libertad y democracia. Medellín: Corporación Región.
Sánchez-Ortiz, José y Sánchez-Reales, José (2018). Particularidades de la convivencia escolar en las escuelas del suroriente de Barranquilla. Revista Encuentros. Vol. 16, Núm. 2, pp. 92-116. Disponible en: http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/1411
Tirado, Raúl y Conde, Sara (2016). Análisis estructural de la gestión de la convivencia escolar en centros de buenas prácticas de Andalucía (España). Educación XX1, Vol. 19, Núm. 2, pp. 153-178. Disponible en: https://doi.org/10.5944/educxx1.16459
Torres Enrique Chaux y Jiménez, Manuela (2009). Aulas en Paz. Un programa multicomponente para la convivencia pacífica. En: Salamanca, M., Casas, A., y Otoya, A. (Eds.). Educación para la paz. Experiencias y metodologías en colegios de Bogotá. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Torres, Enrique Chaux y Velásquez Niño, Ana María. (2008), Violencia en los colegios de Bogotá: contraste internacional y algunas recomendaciones. Revista Colombiana de Educación, Vol.., núm.55, pp.14-37. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413635249002
Touraine, Alain. (2000). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. México: FCE.
Vázquez García, Francisco (2021). Cómo hacer cosas con Foucault. Instrucciones de Uso. Madrid: Ediciones Dado.
Villalobos, Alberto (2016). Enunciados y visibilidades en la arqueología de Michel Foucault, a través de la filosofía de Gilles Deleuze. Logos. Revista de filosofía, Vol. 44, Núm. 127-128, pp. 153-170. Disponible en: https://revistasinvestigacion.lasalle.mx/index.php/LOGOS/article/view/1854
Copyright (c) 2023 Elena Teresa Galeano Tabares, Juan Carlos Echeverri-Alvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.