Middle school students in the afternoon shift: their school experiences in a context framed by educational inequality

Keywords: Students, School experience, inequality, family

Abstract

This article presents research results from a study focused on analyzing the school experiences of middle school students in the afternoon shift in a context framed by educational inequality. It is based on François Dubet's concept of social experience, which considers three logics of action: integration, strategy, and subjectivation. This is a qualitative study based on semi-structured interviews. The results show that middle school students in the afternoon shift are integrated into their environment, and the strategies that each one puts into play are precisely to integrate with their peers, teachers, and principals. It was identified that, through these experiences, their integration into school life gradually gains ground so that, in this process, they construct the meaning they give to the school and their studies. Furthermore, it was found that the stigmas held by their parents, teachers, principals, and their peers from the opposite shift do not prevent students from being subjects of their own school life but are instead considered as an opportunity to drive them to be subjects with defined goals and objectives, despite the existence of unequal opportunities. In conclusion, the central tensions encountered come from the outside, from the family or the school itself; however, the students interviewed can resolve these tensions. Middle school students in the afternoon shift strive alongside their peers to get their degree regardless of social stigmas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bayón, María Cristina y Saraví, Guillermo (2019). “La experiencia escolar como experiencia de clase: fronteras morales, estigmas y resistencias”. Desacatos. Núm. 59. pp. 68-85. México: CIESAS. Disponible en línea en: https://doi.org/10.29340/59.2050.

Blanco, Emilio (2009). “La desigualdad de resultados educativos. Aportes a la teoría desde la investigación sobre eficacia escolar”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Núm.14, pp.1019-1049. México: REMIE. Recuperado en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v14n43/ v14n43a3.pdf

Blanco, Emilio, Solís, Patricio y Robles Héctor (2014). Caminos desiguales. Trayectorias educativas y laborales de los jóvenes en la Ciudad de México. México: COLMEX

Bertaux, Daniel (2005). Relatos de vida: perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra.

Bracho, Teresa (2002). “Desigualdad social y educación en México. Una perspectiva sociológica”. Educar. Vol. 29, pp. 31-54. México: CIDE. Disponible en línea en: https://doi.org/10.5565/rev/educar.325.

Cárdenas, Sergio (2010). Separados y desiguales: las escuelas de doble turno en México. Documento de trabajo 244. México: CIDE.

Coffey, Amanda y Atkinson, Paul (2003). Encontrar el sentido de los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín: Universidad de Antioquia.

Dresch, Virginia, Sánchez, Pilar y Aparicio, Marta (2005). “Diferencias de personalidad entre matutinos y vespertinos”. Revista Latinoamericana de Psicología. Vol. 37, núm. 3, pp. 509-522. Bogotá: Fundación Konrad Lorenz.

Dubet, François (2010). Sociología de la experiencia. Barcelona: Gedisa.

Dubet, François y Martuccelli, Danilo (2005). En la escuela: sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.

Elias, Norbert (1991). La sociedad de los individuos. Barcelona: Península.

Ferrada, Donatila (2018). “La igualdad de oportunidades en Chile: opciones y consecuencias para la educación”, en Donatila Ferrada (ed.). Políticas educativas y su impacto en las comunidades: investigación en educación para la justicia social, pp. 19-40. Santiago de Chile: Ediciones UCM.

Goffman, Erving (2006). Estigma: la identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.

Guzmán, Carlota y Saucedo, Claudia (2015). “Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios. Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 20, núm. 7, pp. 1019-1054. México: REMIE.

Muñoz-Izquierdo, Carlos (1996). Origen y consecuencias de las desigualdades educativas. Investigaciones realizadas en América Latina sobre el problema. México: FCE.

Palacios, Rafael (2007). “Ser estudiante de bachillerato tecnológico: la incorporación de los alumnos a una escuela no deseada”. en Carlota Guzmán y Claudia Saucedo (Coord.). La voz de los estudiantes. Experiencias en torno a la escuela, pp. 127-148, México: UNAM/ Pomares.

Palacios, Nancy (2008). Disciplina, norma y democracia: sus concepciones y funcionamientos de la cotidianidad de la escuela. Tesis de doctorado. Cali: Universidad del Valle.

Saucedo, Claudia (2005). “Los alumnos de la tarde son los peores: prácticas y discursos de posicionamiento de la identidad de alumnos”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 10, núm. 26, pp. 641-668. México: REMIE.

Scott, Joan (1997). “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, en Martha Lamas (Comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual, pp. 327-364. México: UNAM.

Solís, Patricio (2016). La desigualdad de oportunidades y las brechas de escolaridad en Los grandes problemas de México: VII Educación. México: COLMEX.

Stake, Robert (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Tenti, Emilio (2008). Sociología de la educación. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Vargas, Miriam (2024). Experiencias escolares de estudiantes de secundaria del turno vespertino: un acercamiento a los procesos de desigualdad educativa. México: Universidad Pedagógica Nacional [Borrador de tesis doctoral. UPN].

Published
2024-06-05
How to Cite
Vargas Cortés, M. (2024). Middle school students in the afternoon shift: their school experiences in a context framed by educational inequality. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 12(24), 1-12. https://doi.org/10.29057/icshu.v12i24.12417