Guidance in High school tutoring program

Keywords: Education, Educational and vocational guidance, tutoring

Abstract

Guidance is a polysemic term, present in different study plans and programs, mainly at the high school level. However, its implementation is important in basic education, since at the end of it, young people face different options that will frame their Life Project. For this reason, in this research progress report, the product of a master's thesis, a conceptualization of educational and vocational orientation is presented, as well as the identification of its constituent elements at the level of Mexican basic secondary education. For a better understanding, a contextualization is offered on the educational reforms that frame the approaches of educational orientation at that educational level. It is concluded on the importance of identifying the demands of the tutorial activity for the teachers, students and family involved in secondary education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Karen González-Cisneros, Colegio Nuevo Hidalgo

Graduated from the Master of Science in Education, with the thesis topic: "The Practice of the tutor teacher in three secondary schools in Hidalgo: from orientation to tutoring", which is in process. She has a degree in Psychology, with an emphasis in education, from the Autonomous University of the State of Hidalgo (UAEH). He completed a master's degree in Educational Sciences (2018-2019) at the same university. He has participated in different forums and conferences as a speaker, such as: the IX International Seminar on University Teaching (University of Cienfuegos, Cuba); Journals Hidalgo Academy (Metropolitan Polytechnic University of Hidalgo) and the VI International Congress of educational research (UAEH). Her research revolves around the role of high school tutors in educational and vocational guidance for students. Currently, she works as a teacher in basic education.

References

Afonso Ribeiro, Marcelo. (2013). Reflexiones epistemológicas para la orientación profesional en América Latina: una propuesta desde el Construccionismo Social. Revista Mexicana de Orientación Educativa, Vol. 10, Núm. 24, pp. 2-10. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272013000100002&lng=pt&tlng=es. [Recuperado 06 de abril de 2018]

Ariza, Gladys Ibeth y Ocampo, Héctor Balmes (2005). El acompañamiento tutorial como estrategia de la formación personal y profesional: un estudio basado en la experiencia en una institución de educación superior. Universitas Psychologica, vol. 4, núm. 1, enero-junio, 2005, pp. 31-41 http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672005000100005

Bisquerra Alzina, Rafael (2006). “Orientación psicopedagógica y educación emocional”. ESE. Estudios sobre educación, Nº 11, pp.9-25. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/9208/1/Ea.pdf

Buele Maldonado, Mariana Angelita (2015). Análisis de las necesidades y servicios de orientación universitaria de los estudiantes de la modalidad abierta y a distancia. Tesis Doctoral. Facultad de Psicología, Universidad de Santiago de Compostela. www.minerva.usc.es › xmlui › bitstream › rep_1047

Cañete Villafranca, Roberto, Guilhem, Dirce, y Brito Pérez, Katia. (2013). Paternalismo médico. Revista Médica Electrónica, Vol. 35, Núm. 2, pp. 144-152. Recuperado en 06 de agosto de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242013000200006&lng=es&tlng=es

D'Angelo Hernández, Ovidio (2006). “Proyecto de vida y desarrollo integral”. Revista Internacional Crecemos, Año 6, Núm. 1 y 2, pp. 1-31. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ArticulosPDF/07D050.pdf

De la Herrán, Agustín (2004). El autoconocimiento como eje de la formación. Revista Complutense de Educación, Vol. 15 Núm. 1, pp. 11-50. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0404120011A

Grady Patricia A, Lucio-Gough Lisa (2015). El automanejo de las enfermedades crónicas: un método integral de atención. Panam. J. Public. Health. Vol. 35, Núm. 9, pp. 187-194. https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2015.v37n3/187-194

Grañeras Pastrana Montserrat y Parras Laguna, Antonia (Coord.) (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. España: Centro de Investigación y Documentación Educativa. https://diversidad.murciaeduca.es/orientamur/gestion/documentos/inv2008oeftminppc.pdf

Krichesky, Marcelo (1999). Proyectos de orientación y tutoría. Paidós. Obtenido de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/16/16TUT_Krichesky_Unidad_3.pdf

Lazos, Efraín (2008). Autoconocimiento: una idea tensa. Revista Diánoia, Vol. LIII, Núm, 61 (noviembre 2008): pp. 169–188. http://www.scielo.org.mx/pdf/dianoia/v53n61/v53n61a6.pdf

León Mendoza, Teresa De y Rodríguez Martínez, Rafael (2008). El efecto de la orientación vocacional en la elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, Vol. 5 Núm. 13, pp. 10-16. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a04.pdf

Martínez Cano, Amparo (2007). El incremento del autoconocimiento y la toma de decisiones en alumnos de educación secundaria obligatoria, de Cuenca. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, Vol. 18, Núm. 1, pp. 17-30. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11294

Martínez Martínez, Asunción (2013). La orientación como actividad educativa y vocacional en los itinerarios curriculares del alumnado de bachiller y formación profesional y su inclusión en el mercado laboral. Tesis doctoral, Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Granada. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/22560063.pdf Recuperado el 17 de 02 de 2018

Molina Contreras, Denyz Luz (2002). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de educación. https://rieoei.org/historico/deloslectores/736Molina108.PDF

Organización Internacional del Trabajo (OIT, 2016). Manual de servicios de orientación vocacional.

Ruíz-Román, Cristóbal, Molina, Lorena y Alcaide, Rocio (2018). Trabajo en red y acompañamiento socioeducativo con estudiantes de secundaria en desventaja social. Revista de currículum y formación del profesorado, Vol. 22, Núm. 3, pp. 453-474. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/69202

Sáiz-Manzanares, María Consuelo y Pérez Pérez, Magdalena Isabel (2016). Autorregulación y mejora del autoconocimiento en resolución de problemas. Psicología desde el Caribe, enero-abril de 2016. Vol. 33, Núm. 1, pp. 14-30. https://www.redalyc.org/pdf/213/21345152002.pdf

Secretaría de Educación Pública (SEP, 2006). La orientación y la tutoría en la escuela secundaria. Lineamientos para la formación y la atención de los adolescentes. México.

Secretaría de Educación Pública (SEP, 2012). Plan de estudios 2011. Secretaría de Educación Pública.

Secretaría de Educación Pública (SEP, 2017). Aprendizajes Clave. Tutoría y Educación Socioemocional. Educación Secundaria. Ciudad de México.

Secretaría de Educación Pública. (2010-2012). Programa de orientación educativa. México, D. F.

Tilano, Luz Magnolia, Henao, Gloria Cecilia y Restrepo, Julián A. (2009). Prácticas educativas familiares y desempeño académico en adolescentes escolarizados en el grado noveno de instituciones educativas oficiales del municipio de Envigado. El Ágora, Vol. 9, Núm. 1, pp. 35-51. https://www.redalyc.org/pdf/4077/407748994002.pdf

Published
2020-06-05
How to Cite
González-Cisneros, A. K. (2020). Guidance in High school tutoring program. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 8(16), 71-80. https://doi.org/10.29057/icshu.v8i16.5387