Guidance in High school tutoring program
Abstract
Guidance is a polysemic term, present in different study plans and programs, mainly at the high school level. However, its implementation is important in basic education, since at the end of it, young people face different options that will frame their Life Project. For this reason, in this research progress report, the product of a master's thesis, a conceptualization of educational and vocational orientation is presented, as well as the identification of its constituent elements at the level of Mexican basic secondary education. For a better understanding, a contextualization is offered on the educational reforms that frame the approaches of educational orientation at that educational level. It is concluded on the importance of identifying the demands of the tutorial activity for the teachers, students and family involved in secondary education.
Downloads
References
Afonso Ribeiro, Marcelo. (2013). Reflexiones epistemológicas para la orientación profesional en América Latina: una propuesta desde el Construccionismo Social. Revista Mexicana de Orientación Educativa, Vol. 10, Núm. 24, pp. 2-10. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272013000100002&lng=pt&tlng=es. [Recuperado 06 de abril de 2018]
Ariza, Gladys Ibeth y Ocampo, Héctor Balmes (2005). El acompañamiento tutorial como estrategia de la formación personal y profesional: un estudio basado en la experiencia en una institución de educación superior. Universitas Psychologica, vol. 4, núm. 1, enero-junio, 2005, pp. 31-41 http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672005000100005
Bisquerra Alzina, Rafael (2006). “Orientación psicopedagógica y educación emocional”. ESE. Estudios sobre educación, Nº 11, pp.9-25. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/9208/1/Ea.pdf
Buele Maldonado, Mariana Angelita (2015). Análisis de las necesidades y servicios de orientación universitaria de los estudiantes de la modalidad abierta y a distancia. Tesis Doctoral. Facultad de Psicología, Universidad de Santiago de Compostela. www.minerva.usc.es › xmlui › bitstream › rep_1047
Cañete Villafranca, Roberto, Guilhem, Dirce, y Brito Pérez, Katia. (2013). Paternalismo médico. Revista Médica Electrónica, Vol. 35, Núm. 2, pp. 144-152. Recuperado en 06 de agosto de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242013000200006&lng=es&tlng=es
D'Angelo Hernández, Ovidio (2006). “Proyecto de vida y desarrollo integral”. Revista Internacional Crecemos, Año 6, Núm. 1 y 2, pp. 1-31. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ArticulosPDF/07D050.pdf
De la Herrán, Agustín (2004). El autoconocimiento como eje de la formación. Revista Complutense de Educación, Vol. 15 Núm. 1, pp. 11-50. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0404120011A
Grady Patricia A, Lucio-Gough Lisa (2015). El automanejo de las enfermedades crónicas: un método integral de atención. Panam. J. Public. Health. Vol. 35, Núm. 9, pp. 187-194. https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2015.v37n3/187-194
Grañeras Pastrana Montserrat y Parras Laguna, Antonia (Coord.) (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. España: Centro de Investigación y Documentación Educativa. https://diversidad.murciaeduca.es/orientamur/gestion/documentos/inv2008oeftminppc.pdf
Krichesky, Marcelo (1999). Proyectos de orientación y tutoría. Paidós. Obtenido de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/16/16TUT_Krichesky_Unidad_3.pdf
Lazos, Efraín (2008). Autoconocimiento: una idea tensa. Revista Diánoia, Vol. LIII, Núm, 61 (noviembre 2008): pp. 169–188. http://www.scielo.org.mx/pdf/dianoia/v53n61/v53n61a6.pdf
León Mendoza, Teresa De y Rodríguez Martínez, Rafael (2008). El efecto de la orientación vocacional en la elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, Vol. 5 Núm. 13, pp. 10-16. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a04.pdf
Martínez Cano, Amparo (2007). El incremento del autoconocimiento y la toma de decisiones en alumnos de educación secundaria obligatoria, de Cuenca. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, Vol. 18, Núm. 1, pp. 17-30. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11294
Martínez Martínez, Asunción (2013). La orientación como actividad educativa y vocacional en los itinerarios curriculares del alumnado de bachiller y formación profesional y su inclusión en el mercado laboral. Tesis doctoral, Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Granada. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/22560063.pdf Recuperado el 17 de 02 de 2018
Molina Contreras, Denyz Luz (2002). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de educación. https://rieoei.org/historico/deloslectores/736Molina108.PDF
Organización Internacional del Trabajo (OIT, 2016). Manual de servicios de orientación vocacional.
Ruíz-Román, Cristóbal, Molina, Lorena y Alcaide, Rocio (2018). Trabajo en red y acompañamiento socioeducativo con estudiantes de secundaria en desventaja social. Revista de currículum y formación del profesorado, Vol. 22, Núm. 3, pp. 453-474. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/69202
Sáiz-Manzanares, María Consuelo y Pérez Pérez, Magdalena Isabel (2016). Autorregulación y mejora del autoconocimiento en resolución de problemas. Psicología desde el Caribe, enero-abril de 2016. Vol. 33, Núm. 1, pp. 14-30. https://www.redalyc.org/pdf/213/21345152002.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP, 2006). La orientación y la tutoría en la escuela secundaria. Lineamientos para la formación y la atención de los adolescentes. México.
Secretaría de Educación Pública (SEP, 2012). Plan de estudios 2011. Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública (SEP, 2017). Aprendizajes Clave. Tutoría y Educación Socioemocional. Educación Secundaria. Ciudad de México.
Secretaría de Educación Pública. (2010-2012). Programa de orientación educativa. México, D. F.
Tilano, Luz Magnolia, Henao, Gloria Cecilia y Restrepo, Julián A. (2009). Prácticas educativas familiares y desempeño académico en adolescentes escolarizados en el grado noveno de instituciones educativas oficiales del municipio de Envigado. El Ágora, Vol. 9, Núm. 1, pp. 35-51. https://www.redalyc.org/pdf/4077/407748994002.pdf