The in-tensions of educational policy for school supervision

Analysis in a sector of Hidalgo, Mexico

Keywords: Educational policy, teaching practice, school supervision, ethnographic study

Abstract

In recent years, educational policy in Mexico has tried to promote change processes for improvement purposes. Therefore, management models have become devices to guide school practices. From this context, school supervision has become more complex, due to the demands it faces on a daily basis, which has generated tensions in the practice of supervisors. Therefore, the objective of this article is to show how the process occurs that goes from the approach of educational policy, to its implementation and achievement of its objectives, since as will be seen, the intentions of the policy encounter obstacles in daily practice, which are identified as tensions, since they suppose the constant interaction of educational subjects that put into question the established power relations and the traditional management mechanisms. The analysis of the supervision practices is carried out through a qualitative case study in a school sector in the state of Hidalgo. As part of the analysis, four central tensions are identified: the discursive: supervising or accompanying; accountable or meet the needs of the area; the union and the official; and, that of experience and training. Based on its analysis, it is possible to conclude, among other aspects, which the reality shown reveals that school supervision continues to be an oversight; with weaknesses in its control function, assessment and evaluation, as have those who perform individual and contextual conditions that favour its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Luis (2000) El estudio de las políticas públicas. México: Porrúa.

Arnaut, Alberto (2003). “Supervisión y dirección escolar”, en Administración educativa federalizada en: México (1992-2002). México: SEP-FLACSO.

Blanco, Antonio (2015).Tipos de esfuerzos físicos y teoría de la resistencia. México: Séneca.

Calvo, Beatriz (2002) La supervisión escolar de la educación primaria en México: prácticas, desafíos y reformas. París: IIPE, UNESCO.

Calvo, Beatriz (2007) Capacitación y actualización de supervisores, [En línea]. México: UNAM. Disponible en: http://www.biblioweb.dgsca.unam.mx. [27 de octubre 2019]

Del Castillo Gloria y Alicia Azuma (2011) Gobernanza local y educación. La supervisión escolar. México: FLACSO.

Diario Oficial de la Federación (DOF) (2013). Reforma del Artículo 3º de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. [En línea]. México: DOF. Disponible en: http://www.dof.gob.mx.mx. [30 de agosto 2017]

Diario Oficial de la Federación (DOF) (2014). Ley General Del Servicio Profesional Docente. [En línea]. México: DOF. Disponible en: http://www.dof.gob.mx.mx. [30 de agosto 2017]

Fuguet, Antonio (2006), Cultura de evaluación: una aproximación conceptual, Investigación y Postgrado, vol. 21, núm. 1, pp. 77–98. [En línea]. España: Universidad de la Rioja en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2309843 5 de enero de 2010).

Henestrosa, Luis (Coord.) (2004) Comunicación y relaciones de poder en la supervisión escolar. México: SEP. DEPRIM.

INEGI (2014) Censo de escuelas, maestros y alumnos de Educación Básica y Especial. [En línea]. México: INEGI. Disponible en: http://www.uv.mx/personal/kvalencia/files/2013/09/INEGI-2014-Censo-Escolar.pdf

Lastarria, José (2008). Supervisión y Monitoría Educativa. [En línea]. Perú: Universidad Católica Sedes Sapientiae. Lima. Disponible en http://www.ucss.edu.pe/cesed/biblivirtual/gpedagogica/supervision_educativa_monitoreo1.pdf

Mèlich, Joan Carles (1996). Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona: Paidós.

Miranda, Enrique (2002) La supervisión escolar y el cambio educativo. Un Modelo de supervisión para la transformación, Desarrollo y mejora de los centros, En: Revista de currículum y formación del profesorado. México.

Rivera, Lucía (2016) Autonomía de gestión de las escuelas: la ilusión del poder de decisión. México: Arlequín

Sandoval, Norma, (2012). El acompañante pedagógico como apoyo al director para el fortalecimiento de la práctica docente en educación inicial. [En línea]. México: Universidad Pedagógica Nacional. Disponible en: http://biblo.una.edu.ve/docu.7/bases/marc/texto/t37931.pdf [12 de octubre, 2013]

Santizo, Claudia (2006) Mejorando la rendición de cuentas y la transparencia a través de la participación social: el programa escuelas de calidad en México. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 4, núm. 1 pp. 38-51, México: REICE.

SEP (1987), Manual del Supervisor de zona de Educación Primaria. México: SEP

SEP (2001) Programa Nacional de Educación 2001-2006. México: SEP.

SEP (2006) Orientaciones técnicas para fortalecer la acción académica de la supervisión. México: DGDGIE- SEP.

SEP (2008). Hacia un nuevo modelo de supervisión escolar para las primarias mexicanas. México: INEE- SEP

SEP (2010) Modelo de Gestión para la Supervisión Escolar. México: SEP.

Tapia, Guillermo. (2004). La supervisión escolar. Perspectivas de reforma e innovación en el marco de la reforma educativa mexicana. México: Porrúa

Taylor, Steve y Bogdan, Robert (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós

Torres, Alfonso (2007) La constitución de las prácticas de supervisión escolar en educación primaria dentro del orden institucional. (Tesis Doctoral). México: UAEH.

Published
2020-12-05
How to Cite
Ramos García, R. (2020). The in-tensions of educational policy for school supervision. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 9(17), 59-71. https://doi.org/10.29057/icshu.v9i17.6429