Analysis of an experience of teacher training at the Upper Middle Education

realities and challenges in the facing new teaching paradigms

Keywords: Meaningful Learning, Teacher-learning, Zone of Proximate Development, Learning by modelling

Abstract

This article presents the methodology and results of the implementation of a teacher training process carried out at the Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, specifically at the Upper Middle level. The results collected and systematized with a quantitative approach and a descriptive scope show the importance of the accompaniment of the experts, the socialization and the exchange of experiences in the training processes, in the formation of learning communities and the construction of meaningful learning. The process proved to be effective in responding to the demands currently raised in the educational context, derived from the need to virtualize the teaching-learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, David y Novak, Joseph (1983). Aprendizaje significativo: técnicas y aplicaciones. Editorial Cincel.

Bandura, Albert (1984). Análisis del aprendizaje social de la agresión. En: Emilio Ribes Iñesta y Albert Bandura (Recop.), Modificación de conducta: análisis de la agresión y la delincuencia. México, Trillas.

Bruner, Jerome (1990). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.

Coll, César; Solé, Isabel (2021). Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica. Recuperado de: https://idoc.pub/download/cesar-coll-aprendizaje-significativo-y-ayuda-pedagogica-1430w6m8x24j

Day, Christopher (2012). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. (4ª edición) Madrid: Narcea.

Dick, Geoffrey. (2021). Teaching Online: Creating Student Engagement. Communications of the Association for Information Systems, 48, https://aisel.aisnet.org/cais/vol48/iss1/7/

García-Almeida, Juan Desiderio; Cabrera-Nuez, María Teresa (2020). The influence of knowledge recipients’ proactivity on knowledge construction in cooperative learning experiences. Active Learning in Higher Education, 21 (1), 79-92.

Glazier, Rebeca. A. (2016). Building rapport to improve retention and success in online classes. Journal of Political Science Education, 12(4), 437-456.

Hernández, Roberto., Fernández, Carlos., & Baptista, Pilar (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). México: Mc Graw Hill.

Méndez, Nelson, (2014). Caminando hacia el futuro: hacia una Educación Compleja. Itinerario Educativo: revista de la Facultad de Educación, 28(64), 231-248 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6280220

Sarduy, Alberto (2016). Zona de desarrollo próximo como eje del desarrollo de los estudiantes: de la ayuda a la colaboración. Summa Psicológica UST, 13(1), 45-56 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5585077

Starr-Glass, David (2020). Significant learning experiences and implied students. On the Horizon, Vol. 28 No. 1, pp. 55-62

Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Programa Educativo de Bachillerato (PEBaG, 2009). Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Recuperado de: https://www.uaeh.edu.mx/division_academica/educacion-media/docs/2019/pebag.pdf

Vygotsky, Lev (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo.

Xi, Jiao; Lantolf, James P. (2020) Scaffolding and the zone of proximal development: A problematic relationship. Journal Theory Social Behavior, 51, 25-48.

Published
2021-12-05
How to Cite
Estrada Girón, A., Montoya Chávez, L. M., & Rodríguez Rivero, M. G. (2021). Analysis of an experience of teacher training at the Upper Middle Education. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 10(19), 1-10. https://doi.org/10.29057/icshu.v10i19.6970