Guidelines for judicial inculcation in the accusatory system

Keywords: Criminal judges, accusatory system, judicial habitus, legal education

Abstract

This article presents results of an investigation based on face-to-face interviews with criminal judges and other officials of the justice system, in northern and central Mexico, about their experiences in the old procedural model, in the current accusatory system and in the transition Between both. The article collects, analyzes and interprets the informants' reflections on the way of being of the judges, their patterns of thought, perception and action and their daily practices. Likewise, information is presented on the way in which judges represent their education in university classrooms and in judicial schools and on the way in which their perspective has conditioned their performance and the configuration of their habitus. Finally, the guidelines that, in the opinion of these legal operators, should be followed in the training of judges for a better exercise of their function in the accusatory system are exposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, Pierre (1986). Habitus, code et codification. Lyon: Actes de la Recherche en Sciences Sociales No. 64, disponible en https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1986_num_64_1_2335

Bourdieu, Pierre (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, Pierre (2001). “La fuerza del derecho: elementos para una sociología del campo jurídico”, en Andrés García Inda (Coord.), Poder, derecho y clases sociales (2ª. Ed.), pp. 165-223, Bilbao: Desclée de Brouwer, S. A.

Bourdieu, Pierre (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean-Claude (1996). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara.

Bourdieu, Pierre y Wacquant, Loic J. D. (1995), Respuestas. Por una antropología Reflexiva. México: Grijalbo.

Cuéllar, Angélica (2008). Los jueces de la tradición. México: UNAM-Sitesa.

Cuéllar, Angélica (2014). Política y el agravio social. México: UNAM.

Cuéllar, Angélica (2017). Los juicios orales en el estado de Morelos. Las nuevas prácticas. México: UNAM.

Fernández N., Lissette (2006). “¿Cómo analizar datos cualitativos?”, en Butlletí LaRecerca. Barcelona: Universitat de Barcelona, Institut de Ciències de l'Educación.

Flick, Uwe (2018), Introducción a la investigación cualitativa (4ª. Ed.) Madrid: Morata.

González López, Juan Luis y Ruiz Hernández, Paloma (2011), “Investigación cualitativa versus cuantitativa: ¿dicotomía metodológica o ideológica?”, Index Enferm, vol. 20, no. 3, Granada, julio-septiembre 2011, disponible en https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962011000200011

Hernández Sampieri, Roberto, Fernández, Carlos y Baptista, Pilar (1998), Metodología de la Investigación, México: McGraw Hill-Interamericana Editores.

Lista, Carlos y Brígido, Ana María (2002). La enseñanza del Derecho y la Formación de la Conciencia Jurídica. Córdoba, Argentina: Sima Editora.

López Ugalde, José Antonio (2021). Experiencias y Prácticas de los Jueces Penales en la Transición al Sistema Oral Acusatorio. Tesis de Doctorado en Ciencias Políticas y Sociales, México, Universidad Nacional Autónoma de México. Disponible en https://ru.dgb.unam.mx/handle/DGB_UNAM/TES01000806240

Pedraz Azucena et al (2014), Investigación cualitativa, Barcelona: Elsevier.

Ruiz Olabuénaga, José Ignacio (2012), Metodología de la Investigación Cualitativa, Bilbao: Universidad de Deusto.

Salas Perea, Ramón S. y Ardanza Zulueta, Plácido (1995). “La simulación como método de enseñanza y aprendizaje”, en Educación Médica Superior, V. 9, N. 1, Ene-Dic, La Habana, disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21411995000100002

Taylor, Steve J. y Bogdan, Robert (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós Básica.

Vasilachis de Gialdino, Irene (Coord.) (2006), Estrategias de Investigación Cualitativa, Barcelona: Gedisa.

Published
2022-06-05
How to Cite
López Ugalde, J. A. (2022). Guidelines for judicial inculcation in the accusatory system. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 10(20), 1-15. https://doi.org/10.29057/icshu.v10i20.8086