Planning for life at the Self-Access Center: Good Practice Reflections

Keywords: Autonomy, Self-access center, self-learning, soft skills, studying plan

Abstract

The Self Access Centers have been characterized as a means to foster students’ autonomy at the Universidad Veracruzana. The Self-Access Center USBI Xalapa, has been a Self-access language learning center for 20 years. During this time, it has been well-known due to its wide range of learning resources to support students, such as learning objects, pathways, worksheets, interactive presentations, among others. These resources are used in a systematic way in our courses, English I and English II, through a working dynamic which starts with designing a studying plan. In this plan, all resources that appear in our pathways are integrated so as to support and guide our students’ self-learning work. While working on this plan, not only do students foster their language skills, but also they develop metacognitive strategies such as planning, organization, time management, decision making, setting goals and needs analysis, nowadays considered soft skills for life and essential for students’ integral formation. In this sense, the objective of this article is to share the results of this good practice and some students’ reflection about it, this may serve as a reference for other self-access centers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guillermo Huerta Gutiérrez, Universidad Veracruzana

Guillermo Huerta Gutiérrez. Licenciado en Lengua Inglesa y Maestro en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera por la Universidad Veracruzana. Actualmente, es asesor en el CAA USBI Xalapa. Ha publicado en las Memorias del IX Congreso Internacional de Innovación Educativa en 2015, un capítulo en el libro Novice Teachers Emergent Concerns en 2016, en el catálogo de Buenas Prácticas ANUIES en 2017 y 2018, y en la Revista Lengua y Cultura en 2020. Entre sus intereses están el diseño de materiales, la evaluación y el autoaprendizaje.

María Guadalupe Alcubilla Hernández, Universidad Veracruzana

M.A. TEFL María Guadalupe Alcubilla Hernández: Profesora-asesora de inglés tiempo completo en el Centro de Autoacceso USBI de la Universidad Veracruzana, Xalapa, México y coordinadora del mismo de 2001 a 2008. Realizó sus estudios de especialidad y maestría en la enseñanza del inglés como lengua extranjera en esta misma universidad.  Áreas de interés: autoaprendizaje, estrategias de aprendizaje y trabajo colaborativo en centros de autoacceso.

References

Benson P, Voller P.(1997) Autonomy y independence in language learning. Longman.

Benson, P. (2008). Teachers’ and Learners’ Perspectives on Autonomy. En: T. Lamb y H. Reinders (Eds.), Learner and Teacher Autonomy: Concepts, Realities and Responses (pp. 15-31). Philadelphia: John Benjamins North America

Castellanos I. Análisis de Necesidades y Establecimiento de Objetivos en Didáctica del Español como Lengua Extranjera Expolingua 2002. Monográficos Núm. 10, 2010.Encontrado en: https://marcoele.com/descargas/expolingua_2002.castellanos.pdf

Dickinson L.(1987). Self-instruction in language learning. Cambridge University Press.

Doddis, A. (1999). David Gardner Y Lindsay Miller. Establishing Self-Access. From Theory to Practice. Lenguas Modernas, 285-291. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/139833/Establishing-self-acccess-From-theory-to-practice.pdf;jsessionid=9F9B0DBB7885035677A827423A881509?sequence=1

Gardner D, Miller L. (2003). Establishing Self-Access. From Theory to Practice. Cambridge University Press. (Original publicado en 1999).

Granados, A. (2017). Mecanismos para estimular el autoaprendizaje. NEXUM; 103(2) 5-7.

Gremmo M y Riley P. (1995) Autonomy, Self-direction and Self-access in Language Teaching and Learning: The History of an Idea. System, 23(2) 151-164.

Guerra S. Una Revisión Panorámica al Entrenamiento de las Habilidades Blandas en Estudiantes Universitarios. Revista Scielo 2019, vol. 23. Corporación Universitaria. Bogotá, Colombia. Encontrado en: https://www.scielo.br/j/pee/a/YyZgKBY9JLVXnCDKMNc7nqc/?lang=es

Harmer, J. (2007). 23 Learner autonomy: learning to learn. The Practice of English Language Teaching. (pp. 394-409). Pearson Longman.

Klimenko O., Alvares J. L. (2009). Aprender cómo aprendo: la enseñanza de estrategias metacognitivas. Educación Y Educadores, 12(2). Recuperado a partir de https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1483

Lobato C. (2006). Estudio y trabajo autónomo del estudiante, en Mario de Miguel Díaz (coord.) Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias, Madrid: Alianza Editorial. Recuperado en https://www.uaem.mx/sites/default/files/facultad-de-medicina/descargas/aprendizaje-autodirigido.pdf

Mynard, J. (2018). Chapter 2: Introduction. En C. Ludwig y J. Mynard (Eds.) Autonomy in Language Learning: Advising in Action. (pp. 30-35). Candlin and Mynard.

Olea Deserti, E., Valentín Kajatt, N. O. y Ramírez Martínez, E. T. (2019). La autonomía y el trabajo colaborativo en estudiantes de licenciaturas a distancia en una institución educativa mexicana. 1-17. Recuperado de

https://encuentros.virtualeduca.red/storage/ponencias/peru2019/NEQCEhXBOOZDz8QLQ8Fa0h2SAhL5ozEcekIF10wi.pdf

Peña Calvo, A. (1997). Diseño de Materiales para el Aprendizaje Autónomo de E/LE. p. 621-630. Recuperado de

https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/08/08_0619.pdf

Pozo, J.; Scheuer, N.; Perez, M.; Mateos, M.; Martín, E.; Cruz, M. de la. Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao, de IRIF, S.L., 2006.

Real Academia Española. (2020). Reproducción. En Diccionario de la lengua española (edición de tricentenario). Consultado el 21 de agosto 2021 de https://dle.rae.es/autonom%C3%ADa

Reverón Suárez, N. (2015). La gestión del tiempo. España: Universidad de la Laguna

Serra Salvia, O. (2000). Integrating a self-access system in a language learning institution: a model for implementation. Links y Letters, 95-109. Recuperado de

https://raco.cat/index.php/LinksLetters/article/view/22718/22552

Sturtridge, G. (1992). Self-Access Preparation and Training. The British Council.

Universidad Veracruzana [UV]. Presentación. Recuperado el 18 de agosto 2021 en: https://www.uv.mx/universidad/presentacion/

Universidad Veracruzana [UV]. Centro de Autoacceso USBI Xalapa. Recuperado el 18 de agosto 2021 en https://www.uv.mx/caausbixalapa/

Universidad Veracruzana [UV]. Dirección de Centros de Idiomas y Autoacceso. Recuperado el 18 de agosto 2021 en https://www.uv.mx/dcia/dcia/antecedentes/

Wenden R, Rubin J. (Eds.). (1987). Learning Strategies in Language Learning. Prentice-Hall International.

Skinner, E. A. y Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal Effects of Teacher Behaviour and Student Engagement across the School Year.

Journal of Educational Psychology, 85, 571-581.

Published
2021-11-05
How to Cite
Huerta Gutiérrez, G., & Alcubilla Hernández, M. G. (2021). Planning for life at the Self-Access Center: Good Practice Reflections. Revista Lengua Y Cultura, 3(5), 52-62. https://doi.org/10.29057/lc.v3i5.7862