Factors that affect school dropout

Keywords: Desertion, possible causes, investigation

Abstract

This research aims to determine the factors that affect school dropout in the industrial engineering (IE) career of the Autonomous University of the State of Hidalgo (UAEH), Tepeji del Río Higher School (ESTeR).  To do this, a validated measuring instrument was generated with the Cronbach Alpha tool, a 5-point Likert scale was used, through a pilot survey that allowed the sample to be calculated. 58 questionnaires were applied in the 9 semesters of the race. The reasons identified were: engineering students are studying and working at the same time and sometimes opt for work, there is a lack of motivation in subjects by teachers, students do not enter classes, there is no coherence in the topics taught and those identified in the curriculum. In this way, this research was able to determine the factors influencing the dropout of 208 (IE) students, so that authorities can make relevant decisions to reduce dropout rates. The studio has the ability to support top-level school authorities to recognize the possible causes of dropout they have in their schools and for the community that requires guidance from this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

UAEH. (s.f.). Escuela Superior de Tepeji del Río. Obtenido de https://www.uaeh.edu.mx/campus/tepeji/antecedentes.html.

UAEH. (2019). Información para el estudio de Trayectorias Escolares. Obtenido de http://sgc.uaeh.edu.mx/planeacion/index.php/estainst?id=54

OCDE (2010). Organización para la cooperación y desarrollo económicos. Acuerdo de cooperación México- OCDE para mejorar la calidad de la educación de las escuelas mexicanas disponible en http//: www.oecd.org

EDURAMA (2019). Deserción Universitaria: los datos en México. Disponible en revista digital http//: www. edurama.com.

INEGI. Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (2018). Disponible en http: //www.inegi.com.mx

MOLINA, J. A. (2013). Utilización del alfa de Cronbach para validar la confiabilidad de un instrumento de medición de satisfacción del estudiante en el uso del software Minitab. LACCEI, 9.

BELCHER, W. L. (2010). Cómo escribir un artículo académico en 12 semanas . MÉXICO: FLACSO MÉXICO.BELCHER, W. L. (2010). Cómo escribir un artículo académico en 12 semanas . MÉXICO: FLACSO MÉXICO.

VENTURA, JM, LOBOS, ME Y GUTIÉRREZ, JR. (2019). Construcción, validación y confiabilidad de escala de medición de deserción estudiantil universitaria. Entorno, junio 2019, número 67.

BAEZA, MJ; ANTIVIO, A. Y REHBEIN, E.L. (2016)

Diseño y validación de una escala de Preparatividad académica para la educacion superior en Chile Formación Universitaria Vol 9(4) 63-74.

Published
2021-01-05
How to Cite
Ruiz-Ramírez, L. R., García-Vargas, M. de L. E., Molina-Ruiz, H. D., & Reyes-Ruiz, G. (2021). Factors that affect school dropout. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 8(15), 1-5. https://doi.org/10.29057/estr.v8i15.6440

Most read articles by the same author(s)