Parametric and non-parametric statistical tests: their classification, objectives and features

Keywords: Statistic, probability, normal distribution, visual source, degree, visual resource

Abstract

In science, statistic is an important tool, because gives the opportunity of making decisions, to theorize and generate objective knowledge. Psychology and others scientific disciplines, aspire to go further of the descriptive analysis, therefore inferential statistical tests, both parametric and non-parametric, provides the chance not only describing data but also generalize the findings that were obtained from the population where the samples were extracted. However, each of the test has some specific features that makes harder their correct selection. Hence, the objective of this knowledge application diagram was to provide a visual source that shows the parametric and non-parametric statistical tests, as well as their classification and features. This schema, tries to make easier the correct selection of a statistic test for specific types of data, that is the reason to consider this diagram as an educational resource for college students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Leticia Bautista-Díaz, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora de la carrera de psicología de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala, UNAM. Gru´p.o de Investigación en Aprendizaje Humano

Eduardo Victoria-Rodríguez, Universidad Nacional Autónoma de México

Estudiante de la carrera de Psicología de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala, UNAM. Licenciatura de Psicología

Liliana Berenice Vargas-Estrella, Universidad Nacional Autónoma de México

Estudiante de la carrera de Psicología, Facultad de Estudios Superiores Iztacala. UNAM

Carmen Celeste Hernández-Chamosa, Universidad Nacional Autónoma de México

Estudiante de la carrera de Psicología de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala. UNAM

References

Coon D. y Miterel J. Introducción a la psicología: el acceso a la mente y la conducta. México: Cengage; 2017.

Ritchey F. Estadística para las Ciencias Sociales. México: Mc Hill; 2008.

Coolican H. Métodos de investigación y estadística en psicología. 3ª ed. México: Manual Moderno; 2005.

Daniel W. Algunos conceptos básicos de la probabilística. En: Daniel W (Ed.) Bioestadística: Base para el análisis de las ciencias de la salud. 2a ed. México: Limus; 2008. 57-81.

Mayorga Ponce R.B., Ketzaly Sillis-Palma, K., Martínez-Alamilla A., Salazar – Valdez D. y Mota- Velázquez U.I. Cuadro comparativo “estadística inferencial y descriptiva”. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 2020; 8(16): 93-95.

Moreno E. y Rodríguez M.N. Estimación de parámetros y contraste de hipótesis. Pruebas paramétricas y no paramétricas. En: Landero E. y González M.T. Estadística con SPSS y metodología de la investigación. México: Trillas; 2009. 215-305

Silva A. Lógica de la inferencia estadística. En: Silva A. (Ed.) Métodos cuantitativos en psicología, Un enfoque metodológico. México: Trillas; 2004. 369-393.

Krzywinski M. & Naomi Altman N. Comparing samples. Part I. Nature. 2014; 11(3): 215-216.

Published
2020-12-05
How to Cite
Bautista-Díaz, M. L., Victoria-Rodríguez, E., Vargas-Estrella, L. B., & Hernández-Chamosa, C. C. (2020). Parametric and non-parametric statistical tests: their classification, objectives and features. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 9(17), 78-81. https://doi.org/10.29057/icsa.v9i17.6293

Most read articles by the same author(s)