New sounds in music education: University voices in face of the COVID-19 pandemic

Keywords: music education, distance learning, university education, history of the present time, cultural history of education

Abstract

This work presents an approach to the perceptions of students and teachers from an undergraduate music education community in the context of the COVID-19 pandemic. This exploratory study puts on the table of dialogue the understanding of the phenomenon from the own voice of its actors, to analyze the possibilities of transformation of an educational model based on closeness and personal contact that seemed not to be necessary to put in doubt. The results sketch a first real-time image of the reception of the Emerging Distance Education Program (PEED), that was implemented in a Mexican university, which will be available for further studies that can be read from the history of the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irma Susana Carbajal Vaca, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Degree in Communication Sciences from the Tec de Monterrey (2000), Master in Educational Sciences ISIDM (2007) and Doctor in Education from the University of Guadalajara ( 2011). Her line of research focuses on the teaching-learning process of music, with emphasis on musical semiotics. Her musical studies were conducted from 1985 to 1993 under the pedagogical guidance of pianist Friedemann Kessler, in the Music Department of the University of Guadalajara, where she worked as a music teacher from 1993 to 2015. From 2010 to 2015 she participated as a teacher of the Leveling programs in Arts offered by that same university. From August 2013 to January 2014, she was a research professor in the academic area of ​​music at the Arts Institute of the Autonomous University of the State of Hidalgo. She has made several academic stays in Germany: Berlin (1994), Marburg (1998-1999), Mannheim (2001-2003) and Oldenburg (2010 and 2017). She is an exbecaria of the German Academic Exchange Service and participate in the DAAD Ambassadors Program. She is currently a research professor at the Music Department of the Autonomous University of Aguascalientes.

References

Aguirre-Lora, M.-E. y Márquez-Carrillo, J. (2016). Historia e historiografía de la educación en México, 2002-2011: vicisitudes de un territorio abierto. En M. E. Aguirre-Lora. Historia e historiografía de la educación en México: hacia un balance, 2002-2011, I. 35-60. Ciudad de México: Anuies / Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Ámbito Académico (2020). Plataforma Virtual Moodle. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Recuperado de: https://ambitoacademico.uaa.mx

Arias-Gómez, D. H. (2015). La enseñanza de la historia reciente y la formación moral. Dilemas de un vínculo imprescindible. En Folios, Segunda época 42, pp. 29-41. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n42/n42a03.pdf

Aróstegui-Sánchez, J. (2004). La historia del presente. ¿Una cuestión de método? En Navajas Zubeldia, C. (ed.), Actas de IV Simposio de Historia Actual. pp. 17-19 de octubre de 2002. Logroño: Gobierno de La Rioja. Instituto de Estudios Riojanos, pp. 41-75. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1036594

Capistrán-Gracia, R. W. (2018). El portafolio electrónico como instrumento de evaluación y como estrategia de autorregulación en la formación de profesionales en música. En Revista Educación, 42(2). Universidad de Costa Rica. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25937

De la Garza-Toledo, E. & Leyva, G. (2012). Tratado de Metodología de las Ciencias Sociales: Perspectivas actuales. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Fazio-Vengoa, H. (1998). La historia del tiempo presente: una historia en construcción. Historia Crítica, 17, pp. 47-57. Bogotá: Universidad de Los Andes. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/811/81111329004.pdf

Franco, M. & Levín, F. (2007). El pasado cercano en clave historiográfica. En Franco, M. & Levín, F. (Comp.). Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós. Recuperado de: http://files.pluriversidad-oikologias.webnode.es/200000019-2c6502d5e4/2013%20CAPACITACION%20PRSENCIAL%20FRANCO%20LEVIN.pdf

Garfinkel, H. (2006). Estudios en Etnometodología. Barcelona: Anthropos/ UNAM.

López, M.; Figueroa, C. y Rajland, B. (Ed.). (2010). Temas y procesos de la historia reciente de América Latina. Santiago de Chile: CLASCO/Arcis. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20100827084236/historiarec.pdf

MEI (2006). Modelo Educativo Institucional. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Recuperado de: https://www.uaa.mx/principal/pdf/modeloeducativo.pdf

PEED (2020). Programa Emergente de Educación a Distancia. Boletín 144. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Recuperado de: https://www.uaa.mx/portal/pdf-entradas/?post_id=17418

Soto-Gamboa, A. (2004). Historia del presente: estado de la cuestión y conceptualización. En Historia Actual Online, 3, pp. 101-116. Asociación de Historia Actual. Área de Historia Contemporánea. Cádiz: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Cádiz. Recuperado de: https://www.historia-actual.org/Publicaciones/index.php/hao/article/view/34

Published
2021-01-05
How to Cite
Carbajal Vaca, I. S. (2021). New sounds in music education: University voices in face of the COVID-19 pandemic. MAGOTZI Boletín Científico De Artes Del IA, 9(17), 17-25. https://doi.org/10.29057/ia.v9i17.6188