Professional ethics at the university: Tensions in the development of an ethical-political individual

Keywords: Professional ethics, university, formation

Abstract

Teaching professional ethics is part of the everyday actions and interactions of formal and informal institutions. The objective of this paper is to discuss the teaching process of professional ethics at the university; for that purpose, we propose some dilemmas, problems and questions to foster the debate. We base on two important assumptions: a) every educational action has a moral dimension and b) the teaching of ethics must be directed to the development of an ethical-political individual. We highlight the important of assuming this task with responsibility, choosing relevant contents, developing different and original strategies, and avoiding the routinization of teaching practices; above all, teachers must reflect on the different consequences of creating ethical-political subjects, who exercise their profession for the benefit of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas A. Izarra Vielma, Universidad Pedagógica Experimental Libertador – Extensión San Cristóbal

Doctor in education from the Libertador Experimental Pedagogical University (UPEL). Coordinator of the Academic Extension San Cristóbal of the UPEL. Research teaching ethics, training processes and teacher professional identity. Professor in the doctoral programs in Educational Sciences (UPEL) and visiting professor of the doctorate in Pedagogy (Universidad de Los Andes - Venezuela)

Cecilia Navia, Universidad Pedagógica Nacional

PhD in Education Sciences at the University of Paris 3. She works at the National Pedagogical University (UPN) Unit – Ajusco, Mexico. He is a member of the National System of Researchers, Level 1, and investigates the training, ethics and professional identity of teachers and indigenous education. Teacher in Doctorate in Education, Master in Management of coexistence at school and Bachelor of Indigenous Education. Head of the UPN Doctorate in Education and Diversity.

References

Arteaga, Marlene (2005). Modelo tridimensional de transversalidad. Investigación y Postgrado, 20 (2) 241 – 274. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id =65820209

Asociación Médica Mundial (1964). Declaración de Helsinki. Recuperado de: https://www.um.es/documents/7232477/7272232/declaracion_de_helsinki.pdf/643a79f0-980d-4a95-a442-5fb1dee81548

Bandura, Albert (1987). Pensamiento y Acción: fundamentos sociales. Barcelona (España): Martínez Roca

Beauchamp, Tom y Childress, James (2001). Principles of Biomedical Ethics. New York: Oxford University Press.

Bolívar, Antonio (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (24), 93 – 123. Recuperado de http://comie.org.mx/documentos/rmie/v10/n24/pdf/rmiev10n24scB06n01es.pdf

Celia, Adriana y Vera, Gumersindo (2016). La Indiferencia También Enseña. Ponencia presentada en el II Congreso de la Red Iberoamericana de Investigadores en Ética y Responsabilidad Social Universitaria. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE) de la Universidad Nacional Autónoma de México

Comisión Nacional para la Protección de los Sujetos Humanos de Investigación Biomédica y del Comportamiento (1979). Informe Belmont. Recuperdo de : http://www.bioeticayderecho.ub.edu/archivos/norm/InformeBelmont.pdf

Cortina, Adela (2006). Universalizar la aristocracia: por una ética de las profesiones. Claves de razón práctica, Revista Cultural de Santander, 1, 54 – 65. Recuperado de http://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasantander/article/view/2186/2547

Cullen, Carlos (2009). Entrañas Éticas de la Identidad Docente. Buenos Aires Argentina: La Crujía

Dubet, François (2006), El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos ante la Reforma del Estado, Gedisa, Barcelona.

Fuentes, Duilio y Revilla, Diana (2007). Acreditación de comités de ética en investigación como parte de un proceso. Anales de la Facultad de Medicina, 68 (1), 67 – 74. Doi https://doi.org/10.15381/anales.v68i1.1241

Hirsch, Ana (2014). Formación en ética profesional para estudiantes universitarios. En A. Hirsch y R. López (Coords.), Ética Profesional en Educación Superior: Finalidades, estrategias y desafíos de la formación. (pp. 39 – 58). Sinaloa: Universidad Autónoma

Hortal, Alonso, A. (2002). Ética General de las Profesiones. Bilbao: Desclée De Brower

Izarra, Douglas (2016). Experiencias para la formación en valores de docentes estudiantes de postgrado. En D. Izarra Vielma (Coord.), Experiencias y Perspectivas en Ética Profesional y Responsabilidad Social Universitaria en Iberoamérica (pp. 13 – 29). Recuperado de http://ciegc.org.ve/2015/wp-content/uploads/2016/05/%C3% 89tica-y-RSU.pdf

López, Mery (2014). Construyendo Ciudadanos: educación, ciudadanía y convivencia en Venezuela. Mérida: Universidad de Los Andes – Consejo de Publicaciones

Luengo, Julián y Molina-Pérez, Javier (2019). Construyendo la resistencia profesional en un espacio educativo neoliberalizado. Educatio Siglo XXI, 37 (1) 57 – 75. Doi https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.003

Molina, Denyz (2007). Ejes transversales en el currículo universitario: experiencia en la carrera de derecho. Ciências & Cognição, 10, 132-147. Recuperado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212007000100013&lng=pt&tlng=pt.

Monereo, Carles (2007). Hacia un nuevo paradigma del aprendizaje estratégico: el papel de la medicación social, del self y de las emociones. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5 (3) 497 – 534. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/13/espannol/Art_13_206.pdf

Ricoeur, Paul (2010). Ética y cultura. Buenos Aires: Prometeo Libros / Universidad Católica Argentina.

Rivera, Álvaro (2014). Escenarios para la formación del sujeto ético-político en América Latina. Revista Educación y Desarrollo Social, 8 (1) 162 – 179. Recuperado de: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/564

Tribunal Internacional de Núremberg (1947). Código de Núremberg. Recuperado de http://www.bioeticanet.info/documentos/Nuremberg.pdf

UNESCO, (2005). Declaración Universal Sobre Bioética y Derechos Humanos. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142825_spa.page=85

Vygotsky, Lev (1978). El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. Barcelona, (España): Grijalbo.

Yuren, M. Teresa (2003). Tensiones identitarias y ethos profesional. El caso del profesor de formación cívica y ética en la escuela secundaria. En A. Hirsch y R. López (coords.) Ética profesional e identidad institucional (pp. 267-295). Culiacán, México, Universidad Autónoma de Sinaloa.

Yuren, M. Teresa (2005). Ethos y autoformación en los dispositivos de formación de docentes. En M. Yuren, C. Navia y C. Saenger (Coords.) Ethos y Autoformación del Docente. (pp. 19 – 45). España: Ediciones Pomares

Yuren, M. Teresa (2013). Ética profesional y praxis. Una revisión desde el concepto de “agencia”. Perfiles Educativos, XXXV (142) 6 – 14. Recuperado de: https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2013-142-%C3%89tica-profesional-en-la-educacion-superior.pdf

Published
2020-06-05
How to Cite
Izarra Vielma, D. A., & Navia, C. (2020). Professional ethics at the university: Tensions in the development of an ethical-political individual. Edähi Boletín Científico De Ciencias Sociales Y Humanidades Del ICSHu, 8(16), 39-46. https://doi.org/10.29057/icshu.v8i16.5669