Teaching to read in the University, for developing critical thinking

Keywords: reading, reading comprehension, critical thinking, written text

Abstract

Reading is not a simple decoding of printed symbols, it has effects on learning and leads to the construction of meanings. Considering that accessing a text does not guarantee comprehension and learning, reading comprehension has become a constant concern of the education system at all levels for more than two decades, due to it is one of the fundamental resources to achieve learning and for the performance of adult life in different fields. The purpose of this article is to present the results of a review of publications around reading, focusing on the low reading proficiency of students, prior to their admission to higher education, as well as the skills they need to acquire during their vocational training to increase their opportunities to enter the labor market of the knowledge society with higher chances of success. It is also analyzed, from the perspective of different authors, the role of teacher as promoters of the development of reading competence and critical thinking, through the application of reading strategies in the activities of the higher education level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño, G. S. (2016). La lectura crítica en. Cuadernos de Lingüística Hispánica(28), 207-232. doi:http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4916

Campos, A. (2007). Pensamiento crítico . Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio .

Cárdenas, L. M. (2014). Prácticas de lectura y escritura en educación superior: lo que los estudiantes y docentes dicen de la lectura y la escritura en las licenciaturas de una universidad en el Caribe colombiano. Praxis, 10(1), 60-77. doi:https://doi.org/10.21676/23897856.1359

Cardona, S., Osorio, A., Herrera, A., & González, J. M. (2018). Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de ingresantes. Educación y Educadores, 21(3), 485-503. doi:10.5294/edu.2018.21.3.6

Cornejo, J., Roble, M. B., Barrero, C., & Martín, A. M. (2012). Hábitos de lectura en alumnos universitarios de carreras de ciencia y de tecnología. Revista Eureka sobre Enseñanza y y Divulgación de la Ciencia, 9(1), 155-163. doi:DOI: 10498/14631 http://hdl.handle.net/10498/14631

Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, 128-135. doi:http://dx.doi.org/10.14482/zp.24.8727

García, M., Arévalo, M., & Hérnández, C. A. (2018). La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica(32), 155-174. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/clin/n32/2346-1829-clin-32-155.pdf

Garrido, F. (2014). Leer y escribir para ingresar a la Educación Superior. Revista de la Educación Superior, XLIII(4)(172), 145-150. Obtenido de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista172_S4A1ES.pdf

Hernández, C., Rodríguez, N., & Vargas, A. (2012). Los hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje de los alumnos en tres carreras de ingeniería. Revista de la Educación Superior, XLI (3), (163), 67-87. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v41n163/v41n163a3.pdf

INEE. (2012). Los textos contínuos ¿Cómo se leen?. La competencia lectora dese PISA. México: INEE.

López, Francesc (Coord.). (2013). Comprensión Lectora. El uso de la lengua como procedimiento. Barcelona: Graó-Colofón.

Marbá, A., Márquez, C., & Sanmartí, N. (2009). ¿Qué implica leer en la clase de ciencias? Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales(59), 102-111. Obtenido de http://gent.uab.cat/conxitamarquez/sites/gent.uab.cat.conxitamarquez/files/que%20implica%20leer%20en%20clase%20de%20ciencias.pdf

Márquez, A. (2017). A 15 años de PISA: Resultados y polémicas. Perfiles Educativos, XXXIX(156), 3-15. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/132/13250923001.pdf

Martos, E., Campos, M., & Quiles, C. (2015). En E. Ramírez, Tendencias de la Lectura en la Universidad (págs. 1-13). México: UNAM.

Méndez, J., Espinal, C., Arbeláez, D., Gómez, J., & Serna, C. (2014). La lectura crítica en la educación superior: un estado de la cuestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte(41), 4-18. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194229980002

Ministerio de Educación. (2010). La lectura en PISA 2009. Marcos y pruebas de la evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica. Gobierno Español. Obtenido de https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:82853972-c574-4ce3-9ac4-8039237054c0/lectura-en-pisa.pdf

Monroy, J. A., & Gómez, B. E. (2009). Comprensión lectora. Revista Mexicana de Orientación Educativa, Online. Obtenido de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272009000100008

Muñoz, A., & Ocaña, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica(29), 223-244. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3222/322249834011.pdf

OCDE. (2006). El Programa PISA de la OCDE ¿Qué es y para qué sirve? París: OECD. Obtenido de https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf

OCDE. (2006). PISA 2006. Marco de la Evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. OCDE. Obtenido de https://www.oecd.org/pisa/39732471.pdf

OCDE. (2012). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). PISA 2012 - Resultados. México: OCDE. Obtenido de https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-results-mexico-ESP.pdf

OECD. (2019). Programa Internacional de Evaluación de los Alumnos (PISA). PISA 2018 - Resultados. Obtenido de https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

Oliveras, B., & Sanmartí, N. (2009). La lectura como medio para desarrollar el pensamiento crítico. Educación Química, 233-245. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2009000500005

RAE. (2019). Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.3 en línea. Obtenido de Real Academia de la Lengua: https://dle.rae.es

Reis, J. C., Guerra, A., Braga, M., & Freitas, J. (2001). History, Science and Culture: Curricular Experiences in Brazil. Science & Education, 10(4), 369-378. doi:10.1023/A:1011289614116

Reyzábal, M. V., & Tenorio, P. (2004). El aprendizaje significativo de la literatura (Cuarta ed.). Madrid: Editorial La Muralla, S.A.

Rovira, Y., & López, E. (2017). La lectura en la enseñanza universitaria. Revista de Ciencias Médicas e Pinar del Rúio, 21(3), Versión Online. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000300013

Ruffinelli, J. (2012). Comprensión Lectora (Tercera ed.). México: Trillas.

Salado, L., Ramírez-Martinell, A., & Ochoa, R. (2017). Hábitos de lectura y afinidad tecnológica de los estudiantes. Estudios Lambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura(2), 1-24. Obtenido de https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2015/06/salado_ramirez_lambda-2017.pdf

Salinas, H., Díez, G., & López, A. (2009). Impacto de los cursos de taller de lectura y redacción en los estudiantes de la DES-DAEH. Memoria Electrónica del X Congreso Nacional de Investigación Educativa, (págs. 1-17). Veracruz, México. Obtenido de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_05/ponencias/0732-F.pdf

Sardá, A., Márquez, C., & Sanmartí, N. (2006). Cómo promover distintos niveles de lectura de los textos de ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 290-303. Obtenido de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen5/ART5_Vol5_N2.pdf

SEP. (2008). Programa de Fomento para el Libro y la Lectura: México Lee. México: SEP-CONACULTA. Obtenido de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/103893/1/MexLee.pdf

SEP. (2017). Programa de Fomento para el Libro y la Lectura 2016-2018. México: SEP. Secretaría de Cultura. Obtenido de https://observatorio.librosmexico.mx/files/programa_de_fomento_para_el_libro.pdf

Solé, I. (2007). Estrategias de Lectura. Barcelona: Colofón.

Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación(59), 43-61. Obtenido de https://rieoei.org/historico/documentos/rie59a02.pdf

Vidal, D., & Manríquez, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior, 95-118. Obtenido de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista177_S3A4ES.pdf

Published
2022-01-05
How to Cite
Acosta Velázquez, S. C., Pedraza Amador, E. M., & González Gómez, Z. L. (2022). Teaching to read in the University, for developing critical thinking. Boletín Científico INVESTIGIUM De La Escuela Superior De Tizayuca, 7(14), 1-8. https://doi.org/10.29057/est.v7i14.7781

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>